Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2017 » Kabinet informačních studií a knihovnictví na Masarykově univerzitě slaví 25 let své existence II.
Kabinet informačních studií a knihovnictví (dále pod zkratkou KISK) na Masarykově univerzitě v Brně ve studijním roce 2016/2017 slaví již pětadvacet let své existence. Při této příležitosti jsme se rozhodli využít možnosti reflektovat současnost akademického pracoviště.
Poslední období je zatím nejkratší vývojovou etapou KISKu. K výraznějším změnám na pracovišti dochází až v roce 2014. Díky podnětům Michala Lorenze se do centra diskuze dostává koncept hnutí i-škol.[1] Po rušných debatách a s podporou vedoucího Kabinetu Petra Škyříka se nakonec KISK hlásí k širšímu pojetí i-škol. Nové zaměření KISKu je inspirováno hnutím, které se šíří z amerických univerzit a v současné době nachází odezvu nejen v Evropě, ale například také v Asii. Rozšiřuje se diverzita studia a interdisciplinarita respektive multidisciplinarita, na pracoviště jsou zváni experti z jiných oborů, kteří se zajímají o fenomén informace a jeho studium spojují s aplikací v různých sférách společenského života stejně jako informačního průmyslu. Po rozhodnutí o novém směřování KISKu následuje několik pracovních schůzek a výjezdních zasedání, na nichž probíhá designování studijního plánu magisterského studia. Výsledkem je další transformace kurikula[2], která umožňuje studentům specializaci ve třech různých magisterských profilacích:
Nový koncept oboru klade důraz na širší pojetí informační vědy, které překračuje rámec jednoho oboru. V této situaci je vhodné mluvit spíše o informačních vědách.[3] Navazující magisterský studijní obor je v této podobě akreditován v roce 2015. Profilace jsou pouze doporučenými studijními vlákny, v jejich rámci mohou studenti volit navazující předměty a na konci studia složit specializační zkoušku, čímž získají ve formě dodatku k titulu osvědčení v dané profilaci. V rámci datového a informačního managementu se studenti učí zpracovávat informace a analyzovat data, provádět informační audity a řídit projekty. Design informačních služeb se zaměřuje na interakci člověka se službou, využívá projektový přístup a věnuje se rozvoji inovací a kreativity. Profilace Technologie ve vzdělávání využívá laboratoře se vzdělávacími technologiemi k experimentům, k budování osobních vzdělávacích prostředí a digitálních portfolií či k designu online vzdělávacích aplikací. V kurikulu výrazně narostla také role metodologie výzkumu, pracoviště se stále silněji orientuje na výzkumy a vede k výzkumné činnosti také studenty nejen v rámci kvalifikačních prací.
V jádrovém kurikulu se objevují nové předměty jako Informační management, Informační chování či Organizace znalostí. Posilujeme schopnost studentů nejen pracovat s počítačem na pokročilé uživatelské úrovni, ale také zvládnout základy programovacích jazyků, k čemuž slouží například bakalářský kurz Základy algoritmického myšlení a práce s počítačovým a informačním designem, například v magisterských předmětech Vizualizace informací, Webová analytika, Interakce člověk-počítač či Laboratoř vzdělávacích technologií. Od února 2015 umožňujeme našim studentům získat Národní certifikaci v návaznosti na předmět Projektový management, kterou uděluje Společnost pro projektové řízení, o. s. (CO SPŘ), ustanovená k realizaci certifikačního procesu dle IPMA®.
Oblast knihovnictví je jednou, nikoli však jedinou možností aplikace informačních věd do praxe. Na KISKu ji ale považujeme za jednu z nejdůležitějších. To je také důvod, proč oblasti knihovnictví věnujeme na našem pracovišti významný prostor. Projevilo se to zejména při návrhu bakalářského kurikula, které jsme od roku 2014 připravovali. V úvodu jsme provedli reflexi stávajícího stavu, následně jsme analyzovali studijní programy podobně zaměřených českých vysokých škol a zmapovali jsme také kurikula na prestižních amerických a západoevropských univerzitách, kde se náš obor vyučuje. Při návrhu jsme se snažili naslouchat i potřebám praxe. Z toho důvodu byl k tvorbě kurikula přizván Jan Lidmila z Moravské zemské knihovny v Brně a pravidelně jsme návrh konzultovali i s odborníky z praxe. Vznikl tak koncept, který byl v roce 2016 akreditován.[4]
V současnosti se na bakalářské úrovni KISK zaměřuje na oblast informační vědy, která tvoří teoretický základ oboru a rozvíjí zejména témata:
Velký důraz klademe na praxi našich studentů. Ti si mohou v průběhu bakalářského i magisterského studia zapisovat předměty Praxe a stáže, Terénní projekt a Výzkumný seminář. Praxe a stáže jsou realizovány v našich partnerských institucích, přičemž velká část z nich jsou knihovny. Studenti mají možnost si též vybrat instituci dle vlastního výběru a studijního zaměření. Praxe jim pomáhají poznat prostředí knihoven a dalších institucí včetně institucí komerčních, získat pracovní návyky a lépe pochopit teorii získanou na přednáškách. Instituce zase oceňují možnost spolupracovat s kvalitními studenty a případně je již během studia nebo po jeho ukončení zaměstnat. Terénní projekty slouží k aplikaci zkušeností do praxe. Obvykle jsou vázány na konkrétní instituci, ale nejsou podmíněny docházkou. Student získá zadání projektu, mentor jej zaškolí dle potřeby, domluví si průběh realizace a následně na projektu pracuje. Po jeho dokončení je studentovi předmět uznán. V rámci praxí a stáží jsou realizovány nejrůznější činnosti od přípravy a realizace lekcí informačního vzdělávání přes přípravu portálů na podporu čtenářství až po návrhy funkcionality v knihovních systémech. Délka jejich realizace se odvíjí od náročnosti a může probíhat v rozsahu jednoho semestru až po víceleté projekty. Jak již bylo zmíněno dříve, KISK se stále ve větší míře zaměřuje na výzkumy, pro jejichž podporu jsme zavedli předmět Výzkumný seminář, kdy studenti pracují na konkrétním výzkumu se svým vyučujícím. I výzkumy mohou být zaměřeny na potřeby konkrétních institucí. Za důležité považujeme také účast našich studentů na oborových workshopech, seminářích a konferencích, kde mohou navázat cenné kontakty a získat nové znalosti.
Všechny výše uvedené aktivity prezentujeme na portálu Jobbox.knihovna.cz, který vznikl za podpory projektu ERNIE. Zde jsou studentům nabízeny aktuální praxe, terénní projekty a výzkumy. Instituce na webu naleznou informace k našim praxím a mohou zde zadat svou nabídku. O tom, že je náš koncept vzdělávání založený na praxi úspěšný, svědčí i množství uplatněných absolventů. Velmi dobře funguje spolupráce s Moravskou zemskou knihovnou v Brně, kde často nacházejí uplatnění studenti, kteří zde absolvovali praxi nebo terénní projekt.
Jedním z nejúspěšnějších projektů KISKu ve vztahu ke studentům i ke knihovnické odborné veřejnosti je bezesporu Knihovna Na Křižovatce. Tu již šest let provozujeme ve spolupráci s Knihovnou Jiřího Mahena (KJM) v Brně. Původní snaha Ing. Nivnické, ředitelky KJM, zachovat otevřenou pobočku na Starém Brně, která měla být původně zrušena, vedla ke vzniku konceptu, kdy studenti provozují vlastní knihovnu a snaží se na reálných příkladech v praxi uplatnit své znalosti a získat zkušenosti, které následně mohou promítnout ve svém budoucím zaměstnání. Kromě samotného provozu se Křižovatka zaměřuje na vzdělávací aktivity zejména pro děti a seniory. Spolupracujeme přitom s okolními institucemi (např. Základní škola Křídlovická, ZŠ Vídeňská apod.), jejichž žáci se pravidelně účastní našich akcí. Studenti KISKu mají možnost na Křižovatce realizovat své vlastní projekty. Uvažujeme také o užší spolupráci s odborníky z praxe. V rámci knihovny od jara 2017 připravujeme společně s Michalem Denárem inkubátor Kohy. Jeho cílem je primárně začít diskuzi ohledně možností (ne)využití tohoto open source knihovního systému, který Křižovatka provozuje již od roku 2015, v různých typech knihoven a institucí, ale chceme se zaměřit také na podobu knihovních systémů obecně. Smyslem by mělo být propojení studentů, odborníků z praxe a pedagogů, kteří by společně diskutovali a rozvíjeli možnosti knihovních systémů a technologií vůbec.
Naše snaha otevřít absolventům KISKu různé profesní možnosti, také v oblasti vzdělávání, a zároveň podpořit roli knihovny jako místa celoživotního učení, se odráží i v nabídce kurikula KISKu pro absolventy. Od roku 2015 v rámci celoživotního vzdělávání na Masarykově univerzitě nabízíme absolventům magisterského studia oboru ISK a dalších vybraných magisterských a inženýrských oborů akreditované pedagogické minimum. Na KISKu bylo akreditováno jako Studium pedagogiky se zaměřením na technologie ve vzdělávání, čímž reflektuje aktuální vzdělávací potřeby pedagogické praxe a trendy související s potenciálem vzdělávacích technologií. V závěru jarního semestru 2017 budou absolvovat studenti prvního běhu tohoto studia, kteří najdou uplatnění jako učící knihovníci nebo pedagogové především na středních školách.
Čtvrtstoletí existence KISKu bylo ve znamení rozpuku pracoviště. V prvních letech probíhal boj o ukotvení oboru v rámci univerzity a postupné rozvíjení kurikula tak, aby reflektovalo zahraniční trendy a proměny oboru v důsledku masivního nástupu nových technologií. Naším cílem je vychovávat odborníky, kteří budou nacházet uplatnění nejen v knihovnách, ale také v dalších paměťových institucích, ve veřejném sektoru a samozřejmě i ve firemním prostředí. V tom by měl pomoci náš důraz na technologie, vzdělávání a samozřejmě na organizaci znalostí a vyhledávání informací, které jsou základem naší profese. Svou energii kromě studentů v poslední době věnujeme také samotnému oboru. Zapojujeme se do aktivit knihovnických spolků, naši pracovníci se podílejí na vzniku strategických dokumentů a prezentují nové poznatky z oblasti informačních věd a knihovnictví na konferencích. Věříme, že všemi svými aktivitami KISK aktivně přispívá a bude přispívat ke zvyšování prestiže našeho oboru.
[1] LORENZ, Michal. Fenomén i-škol: historie a současný stav. Knihovna. 2014, 25(2), s. 58-82. ISSN 1801-3252. Dostupný z : http://knihovna.nkp.cz/knihovna142/142058.htm. ISSN 1801-3252.
[2] K detailní analýze transformací kurikula KISKu viz LORENZ, Michal. Mapování kurikula: vývoj oboru Informačních studií a knihovnictví v Brně. Proinflow. 2016, 8(1), s. 54-88. ISSN Dostupný z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/1221/1491. ISSN 1804–2406.
[3] Používání plurálu navrhují používat BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Introduction to information science. London: Facet Publishing, 2012. ISBN 978-1-85604-810-1.
[4] Více o přípravě bakalářského kurikula naleznete v článku: KRČÁL, Martin, Jan LIDMILA a Michal LORENZ. Vytváření nového bakalářského kurikula na KISK FF MU. Duha [online]. 2014, 28(3) [cit. 2017-02-15]. Dostupný z: http://duha.mzk.cz/clanky/vytvareni-noveho-bakalarskeho-kurikula-na-kisk-ff-mu. ISSN 1804-4255.
Literatura
BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Introduction to information science. London: Facet Publishing, 2012. ISBN 978-1-85604-810-1.
CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení: Úvod do informační vědy. Praha: Karolinum, 2005, 233 s. ISBN 80-246-1037-X.
CEJPEK, Jiří. Proměny let devadesátých: Knihovnictví na prahu informačního věku – děje, myšlenky a názory. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2005, 79 s. ISBN 80-85851-15-6.
FOBEROVÁ, Libuše. Dvacet let se vyučuje studijní program Informační studia a knihovnictví na Moravě a ve Slezsku. Duha [online]. 2011, 25(3). [cit. 2016-02-08]. Dostupný z: http://duha.mzk.cz/clanky/dvacet-let-se-vyucuje-studijni-program-informacni-studia-knihovnictvi-na-morave-ve-slezsku.ISSN 1804-4255.
KRČÁL, Martin, Jan LIDMILA a Michal LORENZ. Vytváření nového bakalářského kurikula na KISK FF MU. Duha [online]. 2014, 28(3) [cit. 2017-02-15]. Dostupný z: http://duha.mzk.cz/clanky/vytvareni-noveho-bakalarskeho-kurikula-na-kisk-ff-mu. ISSN 1804-4255.
KUBÍČEK, Jaromír. Ke kořenům aneb jak to všechno začalo. Vystoupení v rámci KISKFóra: KISKstory aneb jak to tehdy vlastně bylo, 22. 10. 2015, Mosilana Hub Brno. Pořádající instituce Kabinet informačních studií a knihovnictví V Brně.
KUBÍČEK, Jaromír. Počátky vysokoškolského studia knihovnictví na Masarykově univerzitě. Duha [online]. 2016, 30(1) [cit. 2017-02-15]. Dostupný z: http://duha.mzk.cz/clanky/pocatky-vysokoskolskeho-studia-knihovnictvi-na-masarykove-univerzite. ISSN 1804-4255.
LORENZ, Michal. Fenomén i-škol: historie a současný stav. Knihovna. 2014, 25(2), s. 58-82. ISSN 1801-3252. Dostupný z: http://knihovna.nkp.cz/knihovna142/142058.htm. ISSN 1801-3252.
LORENZ, Michal. Mapování kurikula: vývoj oboru Informačních studií a knihovnictví v Brně. Proinflow. 2016, 8(1), s. 54-88. ISSN Dostupný z:http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/1221/1491. ISSN 1804–2406.
LORENZ, Michal; KRČÁL, Martin; MAZÁČOVÁ, Pavlína. Kabinet informačních studií a knihovnictví na Masarykově univerzitě slaví 25 let své existence II.. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(2) [cit. 2024-10-14]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/kabinet-informacnich-studii-knihovnictvi-na-masarykove-univerzite-slavi-25-let-sve-existenc-0
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|