Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
V lednu 2014 tomu byl rok, kdy byl zahájen projekt BiblioEduca, který vzešel ze zajímavé spolupráce neziskové organizace KTP (Společnost pro kvalifikaci na trhu práce) a KISKu (Kabinet informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity v Brně). KTP se specializuje na metodickou inovaci ve vzdělávání se zaměřením na další vzdělávání dospělých a celoživotní vzdělávání. Zaměření týmu KTP je především na šíření kreativních, inovativních a praktických metod a vzdělávacích produktů pro dospělé. Formou konzultací KTP spolupracuje se vzdělávacími institucemi v České republice i v zahraničí.
Záměrem projektu BiblioEduca je vytvoření vzdělávacího programu pro knihovníky knihoven Jihomoravského kraje s cílem posílit roli knihoven jako komunitních center dalšího vzdělávání. Cesta pro knihovny, které vidí do budoucnosti, to je motto projektu. Co jsme chtěli tímto sloganem vyjádřit? Zejména ochotu knihovníků se zamyslet nad tím, jakým směrem se knihovny budou ubírat za 5–10 let. Budou i nadále brány jako organizace zaštiťující vědění, budou v budoucnu propagátory vzdělávání, anebo budou jen výpůjčními místy, mnohdy s ne moc přívětivým prostředím?
Do pilotní fáze projektu BiblioEduca jsou zapojeny jak obecní knihovny, tak městské. Naším cílem je pomoci nastavit knihovnám ucelenou koncepci vzdělávání dospělé veřejnosti. Knihovnám, jež se na vzdělávání dospělých již řadu let podílejí, poskytneme materiály, které usnadní evaluaci jejich vzdělávacích aktivit. Těm knihovnám, které zatím koncepci vzdělávání dospělých nemají, pomůžeme s jejím zavedením. Naše snahy směřují i politickým směrem, usilujeme o zařazení knihoven do strategických vzdělávacích rámců. Chceme, aby se knihovny dostaly do širšího povědomí české veřejnosti, aby na poli vzdělávacím byly brány jako rovnocenní partneři jiných vzdělávacích institucí (např. škol, ale zejména neziskových organizací, univerzit, vzdělávacích občanských iniciativ a nositelů vzdělávacích grantů).
Knihovníci společně s týmem KTP prochází sedmi workshopy. Témata seminářů byla pečlivě vybírána podle vzdělávacích záměrů ČR a Evropské komise. Vzdělávací moduly jsou následující:
Modul 1 – Definice a implementace strategie dalšího vzdělávání v knihovnách
Modul 2 – Výuka finanční gramotnosti pro dospělé
Modul 3 – Výuka mediální a internetové gramotnosti pro dospělé
Modul 4 – Rozvoj cizojazyčných dovedností
Modul 5 – Rozvoj multikulturního povědomí
Modul 6 – Začlenění pozitivní psychologie a koučování do vzdělávání dospělých
Modul 7 – Rozvoj mezigeneračního učení
Velký důraz byl kladen na výběr lektorů a konzultantů jednotlivých modulů. Při jejich hledání jsme usilovali o propojení akademické a neziskové sféry. Vybraní lektoři jsou z řad předních odborníků v dané oblasti. V září 2013 byl odstartován první, „nakopávací“, inspirativní seminář, který byl zaměřen na nastavení a udržení strategie vzdělávání v knihovně. Bylo v něm otevřeno a nastoleno několikero témat. Jako nejdůležitější považuji uvažování o strategickém směřování knihovny.
Seminář o tom, jak může knihovna pomoci lidem v boji s dluhy, neetickým chováním některých finančních poradců a s výběrem důvěryhodných finančních partnerů, se konal v hodonínské knihovně v listopadu 2013. Cílem semináře bylo zejména poskytnout knihovníkům kontakty na věrohodné vzdělavatele v oblasti finanční gramotnosti. Mluvilo se např. o rodinném rozpočtu, o nedůvěryhodných poskytovatelích půjček, o zadluženosti občanů ČR. Začátkem roku 2014 probíhal v kyjovské knihovně seminář mediální a internetové gramotnosti. Knihovníci společně s odborníky pro danou oblast nahlédli pod pokličku médií. Důležitým tématem byla i prevence online rizik (kyberšikana a kyberstalking) nebo tipy na to, jak mohou rodiče svou přítomností a podporou pomáhat svým dětem k bezpečnému užívání internetu.
A zatím poslední seminář probíhal v břeclavské knihovně a týkal se obávaného tématu cizích jazyků. Knihovníci se dozvěděli, jaké nejpoužívanější metody cizích jazyků mohou v knihovnách využívat, jak využívat stávající zdroje v knihovnách na téma cizí jazyky, jak propojit cizojazyčnou skupinu obyvatel s místní komunitou. A zejména jak pomoci odbourávat český strach z cizích řečí. Na semináři nechyběli hosté, jedním z nich byla Martina Šindelářová Skupeňová, se kterou jsme měli krátkou inspirativní hodinu o čínštině, a druhým hostem byl slovenský Maďar Oláh Gábor, který žije již několik let v Česku a podělil se s námi o svůj dojem z toho, jak česká společnost přijímá cizince a co můžeme pro usnadnění jejich integrace udělat.
Seminářů se průběžně účastní 30 knihovníků z 22 knihoven Jihomoravského kraje. Semináře jsou celodenní a konají se ve vybraných zúčastněných knihovnách, které se o pořádání seminářů samy přihlásily. To, že se semináře pořádají pokaždé v jiné knihovně, je podle nás skvělou možností vzájemné inspirace a sbližování se knihovnické obce. Proto si nic neděláme z toho, že nejoblíbenější částí bývají pauzičky na kávu!
Ze zkušeností autorů projektu vyplývá, že ovlivnění cílové skupiny pouhou inspirací na jednotlivých workshopech má sice motivační a inspirační charakter, avšak mnohdy to nestačí k realizaci změny v aktivitách a strategiích, které jsou v dané instituci potřeba. Proto se snažíme, aby v každé podpořené knihovně proběhlo několikero návštěv týmu KTP. Cílem těchto návštěv bude analýza vzdělávacích potřeb daného regionu, mikroregionu či obce. Společně s knihovníky se snažíme definovat dílčí kroky, které povedou k vytvoření ucelené koncepce vzdělávání v dané knihovně. Společně budeme i v následujícím roce shromažďovat kontakty, úkoly a témata, kterými se průběžně budeme zabývat. Díky možnosti návštěv v jednotlivých knihovnách vytvoříme takové metodické materiály, které nebudou jen nudnými brožurami, ale stanou se soubory praktických pomůcek a nástrojů, které usnadní zavádění systematického vzdělávání do knihoven.
Po skončení seminářů nás čeká práce na konečném znění daných metodik a evaluace celého projektu. Na podzim roku 2014 se bude konat závěrečná konference, jak pro knihovníky, tak pro realizační tým včetně všech lektorů a konzultantů. Při té příležitosti proběhne předání osvědčení o absolvování vzdělávacího programu BiblioEduca úspěšným absolventům. Bonusem pro knihovny je sada vzdělávacích materiálů a nástrojů, která zahrnuje studijní texty ke všem modulům, metodické plakáty a postery, kontaktní listy na vzdělavatele k danému tématu, vzory právních dokumentů pro propojení knihoven s regionálními partnery, evaluační nástroje a rozsáhlou zásobárnu inspirujících zdrojů, podkladů i tipů ze zahraničí. Nedílnou součástí vzdělávací složky je vznik online vzdělávací databáze. V této databázi v současnosti shromažďujeme podklady vytvořené během projektu - např. videa natočená na jednotlivých workshopech. Finální verze všech produktů budou v databázi umístěné koncem roku 2014. Databáze pak bude sloužit nejen jako úložiště, ale i jako platforma pro individuální vzdělávání formou e-learningu. V databázi zůstanou kontakty na jednotlivé lektory a odborníky, s možností konzultace s nimi a také množství odkazů pro načerpání inspirace.
Za dobu, jež spolupracuji na projektu, jsem měla možnost nahlédnout "pod pokličku" jednotlivých knihoven a také knihovníků a knihovnic. Je mi umožněno sdílet s nimi jejich radosti i strasti. Mnohdy až do takové míry, která není požadována v projektu. Společně debatujeme o problémech se zřizovatelem, o daných komunitách, o jejich zájmu, o akcích. Neděláme vzdělání formou návodů, „jak na to“, ale snažíme se knihovníkům zprostředkovávat nejnovější trendy, ze kterých si mohou vybírat podle vlastních preferencí a které mohou být obohacující i pro ně osobně. Co máme v plánu? V květnu 2014 budeme pořádat turné pro ředitelku Howard County Library - Valerie J. Gross. Její přednášky se budou týkat např. těchto okruhů: potřebnost knihoven v ČR, knihovny 21. století, knihovny jako klíč ke vzdělávacím iniciativám v ČR, kdo jsme, co děláme a proč na tom záleží? Pracujeme za pochodu – snažíme se naplnit konkrétní potřeby našich knihovníků a knihovnic. Projekt je financován z ESF do prosince 2014. Pak bude vzdělávací program zařazen do nabídky vzdělávacích kurzů pro pracovníky knihoven JMK.