Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
S postupným rozšiřováním digitalizačních aktivit českých knihoven vyvstala potřeba vzdělávání knihovníků v oblasti digitalizace a správy digitálních dat. Do roku 2012 probíhala interní digitalizace víceméně pouze v největších knihovnách v ČR. V roce 2012 získaly finance na digitalizační projekty „Digitalizace a ukládání dat” všechny kraje ČR a digitalizační aktivita byla předána ve většině případů do kompetence krajských knihoven. Moravská zemská knihovna začala za účelem vzdělávání krajských knihovníků v oblasti digitalizace a sdílení informací pořádat dvoudenní workshopy „Digitalizace pro krajské knihovny” a další akce (např. instalparty nebo adminparty Krameria 4). Zároveň začal vznikat podpůrný text, který byl základem pro e-learningový kurz Digitalizace v knihovnách.
Cílem kurzu je seznámit účastníky s průběhem digitalizace od přípravy dokumentů až po dlouhodobou ochranu digitálních dat. V podstatě se jedná o souhrn zkušeností s českými a zahraničními digitalizačními projekty a budováním vlastního digitalizačního pracoviště. Kurz je určen pro pracovníky knihoven a dalších paměťových institucí, které začínají digitalizovat, pro studenty středních i vysokých škol, kteří se chtějí zorientovat v tematice digitalizace i pro širokou veřejnost, kterou toto téma zajímá.
První kolo kurzu probíhalo od 31. března do 15. června 2014 na portálu kurzy.knihovna.cz. Jelikož se jednalo o testovací kolo, byli pro jeho absolvování osloveni především (ale nejen) pracovníci knihoven, kteří již nějaké digitalizační aktivity vykonávají a dokáží tedy posoudit pravdivost a srozumitelnost textu a náročnost úkolů a testů. Zároveň se autorka kurzu poprvé setkala s prostředím Moodle, ve kterém jsou kurzy vytvářeny a vedeny, a tak se z kurzu celkově stal „průzkum bojem”.
Kurz obsahuje 9 modulů:
Každý modul je ukončen testem nebo úkolem. Pro splnění kurzu a získání certifikátu musí účastník absolvovat všechny testy alespoň na 80 % a odevzdat všechny povinné úkoly.
Celkově se do kurzu přihlásilo 23 účastníků, ze kterých kurz úspěšně ukončilo úctyhodných 15. Ke každému modulu byl připojen dotazník, kde mohli účastníci hodnotit délku a náročnost modulu a náročnost testu, případně se šířeji vyjádřit ke zpracování modulu.
Délku modulů drtivá většina účastníků zhodnotila „akorát”, takže bylo ověřeno, že délka cca 8-10 stran v pdf se jeví jako ideální. Informační hodnota modulů již vykazovala různorodější odpovědi. Navzdory předpokladu, že lidem z praxe kurz mnoho nových informací nepřinese, čtvrtina účastníků přiznala, že se dozvěděla mnoho nových věcí a další polovina alespoň něco nového. Pouze čtvrtina se vůbec nic nebo skoro nic nového nedozvěděla. Kvalita modulů se účastníkům jevila ze 40 % jako perfektní a ze zbylých 60 % jako dobrá. Absence negativních hodnocení autorku samozřejmě těší, ale není schopná rozlišit, zda to není tím, že ji účastníci často osobně znají a nechtěli jí přivodit psychickou újmu.
Náročnost modulů se účastníkům z téměř 50 % zdá normální, jako těžší a těžší ho označilo 30 %, zbylých 20 % se dělí mezi lehký a celkem lehký. Náročnost testů se ze 75 % pohybuje mezi hodnotami průměrné a těžší. Detailní výsledky si můžete prohlédnout zde.
Počet vyplněných dotazníků se postupně snižoval, ale přesto se sešlo dost připomínek, které pomohou kurz vylepšit. Několikrát jsou zmíněny překlepy a nesrovnalosti v textu modulů, které budou do příštího kola opraveny. Zároveň se objevilo několik nesrovnalostí v testech a praktických překážek při plnění úkolů (např. nemožnost si na pracovním PC nainstalovat bez IT podpory nový software). Díky odbornosti většiny účastníků se objevilo několik tipů, jakými informacemi kurz obohatit, co jim samotným v kurzu chybělo. V průběhu kurzu zároveň autorka prošla školením na systém Moodle, ve kterém je kurz realizován, a dojde tak k vylepšení i po formální stránce.
Přes prázdniny tedy dojde k revizi textu, úkolů a formální stránky a další kolo by se mělo pro zájemce otevřít na přelomu září a října. Další informace získáte na adrese pavla.svastova@mzk.cz.