Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Knihovna Jiřího Mahena připravila pro své (nejen) nejmenší čtenáře novou službu. Prvotním impulsem pro její zavedení byla snaha obohatit soubor pomůcek, kterými knihovníci doplňují vzdělávací programy pro školy. Nyní se knihovna raduje z mimořádného diplomu v rámci cen Knihovna roku 2014 uděleného za zavedení této nové služby „Lekotéka – hračky a pomůcky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami“. Úvodní věta ve zkratce popisuje zajímavý proces vedoucí od běžného požadavku k novince, z níž se aktuálně inspirují knihovny po celé republice. Následující článek chce čtenářům tuto novou nabídku představit a zároveň být vodítkem při dalších podobných počinech.
Projekt navazuje na soustavnou práci KJM s uživateli se speciálními vzdělávacími potřebami a zaměřuje se především na děti – cílovou skupinou jsou primárně děti s různými druhy handicapů, služba je však přístupna zdarma všem. Přidanou hodnotou je nová zkušenost jak pro veřejnost, tak pro samotné knihovníky, přičemž inspirací byly zahraniční organizace, tzv. lekotéky, které se ve světě vyskytují již od 60. let 20. století. Průkopníkem byla Skandinávie a právě odtud byl vypůjčen i název projektu (Lekotek – švédský výraz pro Play Library, tj. půjčovnu hraček). Celá služba vychází jednak z potřeby nabízet stále kvalitnější vzdělávací programy pro děti a jednak z dlouhodobého cíle knihovny jako komunitního aktéra a instituce přinášející vzdělávání bez rozdílu všem.
Jedná se o promyšlený mechanismus, který zahrnuje koordinaci a spolupráci na mnoha úrovních. Již v dřívějších letech docházely děti se svými pedagogy na vzdělávací programy do Ústřední knihovny a jejích poboček v rámci celého města. Zde měly možnost seznámit se s knižními novinkami, speciálními pomůckami či hračkami. Pomůcky využívané během těchto besed jsou samozřejmě nedocenitelnou přidanou hodnotou všech programů, děti se s nimi seznámí a jejich pedagogové či rodiče je mohou brát jako inspiraci a pořídit je následně i do školy či rodiny. Takové možnosti však nemají všichni. Na druhé straně samotné knihovně chyběly prostředky na pořízení dalších nových mnohdy poměrně nákladných hraček. V letech 2013 a 2014 však KJM uspěla se žádostí o finanční podporu projektu v rámci dotačního titulu Ministerstva kultury Knihovna 21. století a mohla tak celý projekt systematizovat a rozvinout současně na mnoha místech v Brně.
V rámci této nové služby je vytvářen soubor didaktických pomůcek a hraček, se kterými lektoři – pracovníci poboček, kteří programy vytváří, během besed pracují. Pedagogové, kteří se svými žáky dochází na besedy, stejně jako rodiče si mohou vybrat konkrétní pomůcky a hračky, jež si později mohou pro své děti zdarma zapůjčit. Jedná se o podporu rozvoje motorických a komunikačních dovedností, vytváření pozitivního vztahu ke knihovnám a čtenářství a podporu komunitní činnosti knihovny. Je to jedna z cest, jak potřebné pomůcky dopřát i těm, kteří si je z vlastních prostředků nemohou dovolit a výraznou měrou tak přispět k rozvoji a podpoře pečujících (rodiče, pedagogové) v jejich úsilí o rozvíjení potenciálu těchto dětí, celoživotního vzdělávání a sociální integraci dětí, potažmo dospělých. Děti získávají návyk navštěvovat knihovnu již od útlého věku, přičemž si již nyní uvědomují rozmanité možnosti, které jim taková instituce může nabídnout. Pomocí tohoto projektu navíc knihovna získává potřebné zkušenosti v zemi, která s tímto druhem služby neměla dosud příliš velké zkušenosti.
Kompletace souboru hraček je v kompetenci již zmíněných pracovníků poboček, harmonizaci na všech úrovních realizace projektu pak má na starost koordinátor. Pedagogové ze škol či denních stacionářů jsou vyzváni k předání podnětů k zakoupení konkrétních pomůcek či hraček; dle svých odborných zkušeností vybírají pomůcky také knihovníci. Možnost podat návrh na koupi mají rovněž rodiče či jejich děti. Uživatelé knihovny mají následně k dispozici hračky jak v on-line katalogu, tak v podobě tištěné brožury – ta je unikátní pro každé zapojené pracoviště a obsahuje fotografie i detailní informace. Její součástí je také rozdělení hraček a pomůcek do logických skupin jako jsou: procvičování zručnosti, tematické hry, logické myšlení, puzzle, maňásci, obrázkové knihy se zvuky, hudební nástroje či společenské hry.
Do pilotního projektu půjčování hraček v roce 2013 se zapojily celkem tři pobočky KJM v Židenicích, Králově Poli a Líšni. Jedná se o místa, ve kterých dlouhodobě spolupracují se školami pro děti s různými druhy handicapů (tělesný, mentální, kombinovaný, poruchy autistického spektra, dospělí klienti): Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené Brno na Kociánce, Mateřská škola speciální, Základní škola speciální a Praktická škola ELPIS v Brně na ulici Koperníkova a Effeta – denní stacionář pro lidi s mentálním postižením a autismem v Brně.
Praxe přinesla zajímavé poznatky – jedním z nich je zájem o službu, který projevily také rodiny dětí bez handicapu, a spíše nečekaným výsledkem po roce fungování zároveň bylo téměř nulové opotřebení či znehodnocení půjčovaných hraček a pomůcek. Právě tento faktor působil při zavádění služby na straně pracovníků knihovny značnou bariéru. Za přidanou hodnotu projektu tak lze považovat i překonání prvotní nedůvěřivosti ze strany knihovníků a jejich následnou odvahu nabízet veřejnosti nové služby a zároveň reagovat pružně na její potřeby. V návaznosti na pozitivní přijetí služby laickou – kde došlo k prohloubení komunikace s uživateli a upevňování vztahu s veřejností – ale i odbornou veřejností (inspirace pro jiné knihovny) byl projekt posunut do další fáze. Tou je rozšiřování dosahu služby do dalších částí města Brna. Do projektu se tak ochotně zapojilo dalších deset poboček v těchto městských částech: Černá Pole, Jundrov, Lesná, Řečkovice, Slatina, Starý Lískovec, Vinohrady, Žabovřesky, Žebětín a Mahenův památník v centru města a sedm škol či stacionářů zaměřených na děti se sluchovým a pohybovým handicapem, děti s poruchami chování či integrující romské děti. V rámci celé KJM je zapojeno 40 % všech poboček (13 z 32 poboček) a celkově je ve fondu na 200 hraček a didaktických pomůcek z domácí i zahraniční provenience.
Do budoucna se počítá s průběžným rozšiřováním fondu didaktické pomůcky a hračky o nové a aktuální pomůcky zejména v Ústřední knihovně na Kobližné ulici. Dále se očekává zapojení dalších poboček KJM a nabízení souboru hraček i skrze spolupráci s dalšími neziskovými organizacemi či odbornými pracovišti v Brně. Nejvíce potřebná je zde především konkrétní lokalita, kde žijí děti ohrožené socio-kulturním vyloučením. Právě na ty se chce KJM s projektem Lekotéka – hračky a pomůcky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v budoucnu zaměřit.
KJM v uplynulém roce do své činnosti nově zapojila pravidelná setkávání Klubu maminek, během kterého mají maminky možnost sdílet své zkušenosti a zároveň se společně vzdělávat. V roce 2013 byl na základě dlouhodobého zájmu zahájen Program pro osoby pečující, který je určen pedagogům speciálních škol a zařízení či osobám z blízkého rodinného prostředí. Jeho činnost je rozmanitá a jednotlivé aktivity se průběžně vyvíjí. Ústřední knihovna i vybrané pobočky knihovny nadále připravují vzdělávací programy pro uživatele (děti i dospělé) se speciálními vzdělávacími potřebami.
Kromě běžné činnosti se KJM systematicky věnuje zejména práci s uživateli s různými druhy handicapů. V letech 2010 – 2012 zde byl realizován úspěšný projekt Ruku v ruce (podpořen z fondů EU), jenž byl zaměřen na integraci dětí s handicapy do většinové společnosti. Za tuto dlouhodobou činnost a inspirativní přínos pro další knihovny byla v nedávné době oceněna titulem Knihovna roku 2012, v roce 2013 jí byla udělena Cena MOSTY 2012 za bezbariérovost a soustavnou péči o uživatele s různými druhy handicapů a Cena BIBLIOWEB 2013 za nejlepší knihovnický bezbariérový web. Těchto prestižních cen si KJM velmi váží a považuje je za výraznou motivaci v další péči o své stávající i potenciální uživatele.