Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Autorka nás v textu seznamuje se zaměřením a cílem regionální krajské kampaně, která byla pod názvem Vzdělávejme společně vyhlášená v listopadu 2018. Krajská knihovna je v oblasti vzdělávání zaměřená na všechny věkové kategorie. Organizuje lekce mediální a informační gramotnosti, systematicky a promyšleně zajišťuje různé formy celoživotního vzdělávaní.
Vzdělávejme společně je motto letošní regionální krajské kampaně, která byla vyhlášena v listopadu 2018 na Královéhradecké knihovnické konferenci. Cílem kampaně je ukázat veřejnosti, zejména z řad studentů, učitelů a ředitelů škol, že knihovny již dávno nejsou jen pouhými půjčovnami knih a časopisů, ale že mohou být i platným partnerem ve vzdělávání. Téma vzdělávání bylo vybráno pro letošní rok zcela záměrně, protože nejen krajská knihovna ho vidí jako klíčové a pro další rozvoj knihoven nezbytné. Vzdělávací funkce je pevně ukotvena i ve Zřizovací listině Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové,[1] a to jak v jejím základním účelu: „Je součástí národního systému knihoven a vykonává koordinační, odbornou, informační, vzdělávací, analytickou, výzkumnou, metodickou a poradenskou činnost ve smyslu zákona č. 257/2001 Sb.“, tak v předmětu hlavní činnosti: „Pořádá vzdělávací, přednáškové a kulturní akce pro veřejnost včetně odborných kurzů“, „Podílí se na propojení formálního a neformálního vzdělávání, spolupracuje se základními a středními školami v oblasti informačního vzdělávání“. Její důležitost je několikrát zdůrazněna i ve Vizi knihovny[2] a v neposlední řadě je jednou ze čtyř priorit Koncepce rozvoje knihoven Královéhradeckého kraje na léta 2019-2023[3], konkrétně priority č. 1 „Služby knihoven pro veřejnost: knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra“, kdy je jedno z navrhovaných opatření věnováno výhradně vzdělávání:“Prohlubovat vzdělávací služby, zaměřit se na partnerství se školami, usilovat o akreditace programů, pokračovat v péči o čtenářskou gramotnost dětí a také o mediální gramotnost veřejnosti, pokračovat v univerzitách třetího věku a vzdělávacích cyklech pro dospělé a osvětě o důležitosti čtení a kritického myšlení“.
Tvrzení, že knihovny a vzdělávání k sobě jednoznačně patří, zcela jistě knihovnickou veřejnost příliš neoslní, protože „nám“ je to přece jasné. Zásadní pro další rozvoj knihoven je o tom přesvědčit veřejnost z řad našich čtenářů a potenciálních návštěvníků. Zná široká veřejnost rozsah našich vzdělávacích aktivit? Odpověď na tuto otázku už tak jednoznačná není. Výhodou knihoven bezesporu je, že jsou dostupné všem bez rozdílu a poskytují přístup k poznatkům v tištěné, elektronické či jiné formě. Veřejnost se tak celkem jednoduše, bez velké námahy, dostane k miliónům tištěných a elektronických zdrojů. Otázkou zůstává, jak s nimi naloží. A v této chvíli se dostává ke slovu trumf, který by knihovny měly neustále zdůrazňovat. Hlavní síla knihoven totiž nespočívá jen v bohatosti a rozmanitosti jejich fondů, nýbrž i ve schopnosti s danými informacemi dále pracovat, hodnotit je, třídit a tím je i efektivně využívat. Obzvlášť v této době, někdy nazývané postfaktická, kdy jsme zahlceni množstvím informací, ve kterých je těžké se orientovat, nabývá tato dovednost na důležitosti. Přístup k informacím a jejich efektivní využívání je pro úspěšné vzdělávání nezbytné a knihovny by proto měly spolupracovat s ostatními vzdělávacími organizacemi ve výuce informační a mediální gramotnosti.
Zde se dostáváme zpátky na začátek článku ke krajské kampani, týkající se spolupráce knihoven a škol. Knihovny dnes běžně školám nabízejí informační lekce, workshopy, dílny rozvíjející informační, čtenářskou či mediální gramotnost. Tuto spolupráci bychom však rádi rozšířili a prohloubili. Spoluprací s námi mohou školy jen získat. Knihovny nejsou konkurentem, ale partnerem, který přidává formálnímu vzdělávání další hodnotu, může doplnit, obohatit výuku. V současné době nabízíme v krajské knihovně osm lekcí, z nichž jedna je v angličtině. Jedná se o hodinové až dvouhodinové programy pro základní a střední školy. Lekce se vztahují k předmětům, vzdělávacím oblastem a tématům český jazyk a literatura, dějepis, výchova k občanství, mediální výchova, informační a komunikační technologie, anglický jazyk. Rozvíjejí komunikativní, sociální, personální a občanské kompetence. Nejsou opomíjeny ani měkké kompetence v neformálním vzdělávání, především k efektivní komunikaci, kooperaci, k celoživotnímu učení, k samostatnosti, k objevování a orientaci v informacích. Využíváme aktivizujících moderních metod učení: skupinové učení, kooperativní, kritické i tvořivé myšlení. Ke každé lekci jsou připraveny pracovní listy. Novinkou letošního roku je workshop Paměťové techniky jako efektivní pomůcka v procesu učení. Pro učitele jsme připravili speciální exkurze a nabídli jsme jim i možnost konzultací.
Zvýšené úsilí věnujeme navazování dalších kontaktů s učiteli středních škol. Pozvali jsme je na scénické čtení knihy Miloše Urbana s následnou diskusí s autorem. Jednalo se o velmi úspěšný projekt Listování, který přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti. Nové učitele jsme měli příležitost oslovit i na semináři Cesty ke čtenářské gramotnosti, který se uskutečnil v naší knihovně ve spolupráci s Krajským úřadem Královéhradeckého kraje. Za úspěch považujeme, že se nám v dubnu tohoto roku podařilo prezentovat naše služby pro učitele na poradě ředitelů středních škol pořádané odborem školství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Nabídku informačních lekcí a akcí s posledními novinkami zasíláme ředitelům průběžně dvakrát ročně formou Newsletteru pro školy, ale nic nenahradí osobní kontakt.
V rámci kampaně jsme se zaměřili i na studenty vysokých škol. Pro ty jsme připravili sérii workshopů pod názvem Bojujte (spolu) s „vědárnou“. Nabízíme exkurzi pro studenty pod názvem „Poprvé v SVK?“, workshopy „Jak napsat seminární/závěrečnou práci?“, „Paměťové techniky“ a možnost individuální konzultace ke konkrétnímu studijnímu problému. O oba workshopy je zájem, nicméně paměťové techniky jsou pomyslným vítězem naší nabídky. K původně plánovaným dvěma termínům jsme museli přidat termín třetí.
Nezapomínáme ani na veřejnost z řad seniorů. Seniorům jsme se cíleně věnovali minulý rok. Vyhlásili jsme celoroční kampaň „Věk je jen číslo“, jejímž cílem bylo atraktivní formou nabídnout naše služby a akce, upoutat pozornost (nejen) seniorů a zvýšit jejich návštěvnost. Kampaň byla zahájena první únorový týden, kdy jsme nabídli exkurze týkající se služeb knihovny, digitalizačního pracoviště i zázemí knihovny, ukázkové lekce trénování paměti a práce s počítačem a smartphony. V průběhu prvního pololetí jsme pak realizovali dva semináře k výživě pro 65+ a kurz trénování paměti. Zájem byl o kurz Genealogie pro seniory, který jsme pro velký úspěch několikrát opakovali. Za potěšující výsledek kampaně můžeme označit nárůst počtu registrací seniorů.
V rámci celoživotního vzdělávání nabízíme celou řadu přednášek, seminářů, workshopů na nejrůznější témata od architektury přes zdravý životní styl po cestování. V posledních letech se nám osvědčilo pořádání ucelených cyklů historických přednášek, na které zveme přednášející z řad renomovaných vysokoškolských pedagogů. Vloni jsme se věnovali v rámci cyklu „Ve znamení osmiček“ tzv. osmičkovým výročím, letos nabízíme přednášky na téma „Dny všední i sváteční aneb Každodennost v historii“. Za všechny jmenujme přednášku prof. PhDr. Jaroslava Čechury, DrSc., Každodenní život v době temna, kdy konferenční sál doslova praskal ve švech.
Již od roku 2006 se věnujeme trénování paměti. Naše certifikované lektorky vedou několikrát ročně kurzy trénování paměti, a to nejen v naší knihovně (kurzy probíhají např. v Městské knihovně v Novém Městě nad Metují). Pravidelně jednou za měsíc pracuje náš Klub trénování paměti, nově pořádáme workshopy pro studenty zaměřené na paměťové techniky.
Velký důraz klademe na posílení mediální gramotnosti. Díky spolupráci, kterou navázal SKIP s Nadací Open Society Fund, se nám v loňském a na počátku letošního roku podařilo v knihovnách Královéhradeckého kraje zrealizovat projekt mediálního vzdělávání. Tým „Zvol si info“ pro nás připravil dvě verze vzdělávacího programu s názvem „Dávka chemtrails, fake news a kritického myšlení!“ Jeden byl určen spíše středoškolské mládeži a dětem druhého stupně základních škol, druhý byl koncipován více jako přednáška pro větší publikum a určen dospělým. Další čtyři vzdělávací programy pod názvy „Dnešní mediální džungle“ (pro seniory), „Mediální gramotnost aneb vaše děti na síti“ (pro dospělé), „Mediální výchova a gramotnost v praxi“ (pro žáky ZŠ) a „REKLAMA - REalita nebo KLAM“ (pro žáky ZŠ a studenty SŠ) pro nás připravila lektorka Mgr. Vanda Vaníčková. Dohromady jsme knihovnám nabídli šest vzdělávacích programů. A zájem byl velký. Do projektu se zapojilo 13 knihoven a celkově se v období říjen 2018 až únor 2019 uskutečnilo 59 vzdělávacích akcí. Převážná většina přednášek se odehrála ve spolupráci s místními školami. Ale proběhly i úspěšné přednášky pro dospělé a seniory. Skvělé je i to, že všichni zúčastnění mají zájem o pokračování projektu.
Hovoříme-li o knihovně jako prostoru ke vzdělávání, neměli bychom zapomínat na důležitost prostoru knihovny jako takového, prostoru, který mohou naši návštěvníci využívat k sebevzdělávání, doučování či „pouze“ k relaxaci. Nikoho jistě nepřekvapí konstatování, že prostředí knihovny by mělo být příjemné, účelné, pohodlné a zároveň flexibilní. Za samozřejmost dnes považujeme studijní boxy pro individuální či skupinové studium, klidové zóny, dostatek ergonomického nábytku k sezení či leženi, moderní výpočetní techniku, vhodné osvětlení, zóny pro relaxaci s možností občerstvení a v neposlední řadě kvalifikovaný personál. To vše, a že toho není málo, by mělo zajistit, aby se k nám návštěvníci rádi vraceli. Ve Studijní a vědecké knihovně jsme si vědomi toho, že i přestože máme výhodu „nové“(na podzim 2018 jsme oslavili 10 let), moderně vybavené knihovny, stále je co vylepšovat. Plánujeme výstavbu tiché studovny a přestavbu prostoru šatny na multifunkční studovnu, která by mohla v budoucnu fungovat i jako noční studovna. Jak se nám to podaří, se uvidí až za pár let, ale už teď víme, že budeme v rozšiřování nabídky služeb a vzdělávacích aktivit na základě poptávky našich návštěvníků pokračovat, protože oni jsou „to, oč tu běží“.
[1] Zřizovací listina[online]. Dostupné z: https://www.svkhk.cz/O-knihovne/Zakladni-dokumenty/zrizeni.aspx
[2] Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové, příspěvková organizace Královéhradeckého kraje. Naše vize [online]. Dostupné z: https://www.svkhk.cz/O-knihovne/Nase-vize.aspx
[3] Koncepce rozvoje knihoven Královéhradeckého kraje na léta 2019-2023: Volná příloha knihovnicko-informační zpravodaje U nás. Hradec Králové: Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové, 2019. 15 s. ISBN 978-80-7052-132-8. Dostupné též: https://www.svkhk.cz/getattachment/Pro-knihovny/Sluzby-knihovnam/priloha-KONCEPCE-final.pdf.aspx