Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
V průběhu tohoto roku máme za sebou společně práci s videi, grafikou a fotografiemi. Dnes se budeme opět věnovat grafické stránce, tentokrát však v kontextu prezentací, dokumentů, osobních příspěvků a dalších. Je jasné, že pro tvorbu klasických prezentací nejspíše využijete kancelářské nástroje typů Microsoft PowerPoint či Google Prezentace. Jen málokoho by však napadlo tvořit prezentaci v Microsoft Sway. Přitom tento nástroj slouží pro tvorbu i dalších prezentačních dokumentů jako například bulletinů, referátů, portfolií, blogových příspěvků či dokonce životopisů.
Rozdíl v přístupu mezi klasickými prezentacemi a prezentačními dokumenty ve Swayi je právě ono zacílení. Zatímco prezentaci v PowerPointu nejčastěji využijete pro vizuální oporu například pro vzdělávací lekce přímo v knihovně, vytvořené dokumenty v Microsoft Sway můžete sdílet uvnitř knihovny s ostatními kolegy a kolegyněmi, nebo například veřejně se svými čtenáři. Uvnitř zdí knihovny tak může kolovat například s novými pokyny, s nimiž je nutné se seznámit. Čtenářům (například prostřednictvím webových či facebookových stránek knihovny) pak lze sdílet kupříkladu bulletin shrnující novinky ve fondu a upozornění na novou otevírací dobu.
Otázka, která se bezpochyby nabízí, je – a proč má něco takového smysl tvořit? Tvorba a publikace takových dokumentů přímo ve Swayi má své nepopiratelné bonusy. Tyto dokumenty můžete jednoduše formátovat, můžete tak ztučnit či podtrhávat texty, přidávat obrázky či další multimediální soubory jako třeba videa a zvukové nahrávky. Sway navíc vede i v jednoduchosti sdílení. Výsledný výstup můžete buďto exportovat do formátu Word či PDF, nebo jej rovnou sdílet s pomocí odkazu. Tak se každý ze čtenářů k dokumentu dostane, aniž by jej musel složitě stahovat a otevírat. Dbejte pouze na to, abyste u takových dokumentů správně sdílení nastavili. Pokud jej chcete dát k dispozici svým uživatelům například prostřednictvím webových stránek, zvolte možnost sdílet svůj sway každému, kdo má odkaz, a povolte jim pouze zobrazení.
Pokud si myslíte, že se v práci s Microsoft Sway ztratíte, nebojte se. Práce s ním je intuitivní a pokud si ze začátku nebudete vědět rady, využijte předpřipravené šablony, s nimiž se základy práce s tímto nástrojem hravě naučíte. Navíc i díky nim můžete zkusit experimentovat, jednotlivé prvky různě upravovat, hrát si s jejich pořadím a podobně. To nejdůležitější, v čem tkví síla Microsoft Sway, je systém. Nástroj totiž patří do kancelářského balíku Microsoft Office, společně například s Wordem, Excelem, PowerPointem a dalšími aplikacemi tvoří svůj velký ekosystém, který vám může velmi usnadnit práci. Pokud tak v knihovně tento kancelářský balík využíváte, můžete při tvorbě nového dokumentu ve Swayi využít dokumenty uložené na vašem cloudovém úložišti na OneDrivu, nebo obsah propojit například s již vytvořeným textovým dokumentem ve Wordu či prezentací v PowerPointu.
Jestli vás Microsoft Sway zaujal, najdete jej na adrese https://sway.office.com/. Ať už budete vytvářet bulletiny pro své čtenáře, nebo „vnitropodnikové“ dokumenty s pokyny pro další kolegy a kolegyně, věřím, že samotný proces vytváření vás bude co nejvíce bavit a například, že vám i zefektivní komunikaci napříč celou knihovnou, od zaměstnanců až po čtenáře.