Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Se vstupem do roku 2010 vstoupilo Centrum dětského čtenářství při Knihovně Jiřího Mahena v Brně (dále jen KJM) do druhého roku své činnost. Naše cíle se nezměnily, stále se snažíme podporovat aktivity v oblasti čtenářství a rozvoje vztahu dětí k literatuře.
Jednou z našich cílových skupin jsou knihovníci, pro které jsme v roce 2010 uspořádali šest seminářů v celkovém rozsahu devíti dnů. Čtyři z nich byly uspořádány ve spolupráci se SKIP a za podpory Ministerstva kultury z dotačního programu Knihovna 21. století.
První aktivitou v roce 2010 zaměřenou přímo na knihovníky, ale i pedagogy a studenty, kteří se našich seminářů také účastní, byl únorový seminář fotografie. Nazvali jsme ho Jak fotografovat knihovnické dění a přizvali jsme si kvalifikovaného lektora. Tím byl pan Michal Kupsa - fotograf, novinář a cestovatel, který je již více než 5 let předním členem týmu redaktorů internetového časopisu pro fotografy. Na semináři jsme se dozvěděli nejen o fotoaparátech, jejich složení a funkcích, ale hlavně také o zásadách fotografování. Důležitou součástí byl prostor na dotazy, které směřovaly ke konkrétním případům účastníků semináře.
V březnu jsme uspořádali dvoudenní seminář s názvem Jak získat sponzory na knihovnické akce pro děti. V rámci tohoto semináře se účastníci seznámili se základy fundraisingu, s tím, kde hledat možné zdroje financí a jak na ně, ale také s ukázkami dobré praxe v propagaci zajímavých aktivit v knihovnách. Lektorkou prvního dne semináře byla Mgr. Zuzana Ježková, která celý den vedla interaktivně, dávala velký prostor pro diskuzi a oživením bylo praktické zkoušení zmíněných principů. Lektorka přispěla dobrými radami, přičemž neopomněla upozornit na nejčastější chyby, kterých se pracovníci knihoven dopouštějí. Druhý den byl zaměřen na konkrétní příklady z knihoven a prezentaci zajímavých projektů jako je původně studentský Kuinweb a projekt Rodinné pasy a jejich spolupráce s knihovnami. Seznámili jsme se také se zkušenostmi projektového manažera i zkušenostmi toho, kdo ví, jaké je to žádat o dar. Celý seminář uzavřela svým příspěvkem Zdeňka Adlerová z Knihovny Karla Dvořáčka ve Vyškově, která se zaměřila na otázku netradičních propagačních projektů a představila zkušenosti ze spolupráce vyškovské knihovny s týmem Guerrilla Readers.
Další březnový seminář byl uspořádaný ve spolupráci s Katedrou francouzského jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a Alliance Française Brno. Jeho název byl Francouzský detektivní román a byl součástí festivalu Bonjour Brno. Velkou poctou pro nás byla účast Catherine Chauchard, ředitelky knihovny BILIPO v Paříži. Paní Chauchard představila svoji knihovnu, která je specializovaná na detektivní a kriminální literaturu a čelila množství zvídavých otázek z řad knihovnického publika.
V květnu jsme uspořádali seminář Chceme dětem číst 2. Dvojka v názvu znamená návaznost na seminář, který se uskutečnil v loňském roce také na půdě KJM. V rámci dvoudenního semináře jsme se seznámili se zkušenostmi z práce s romskými dětmi v knihovnách, dostali jsme tipy na zajímavé besedy a vyprávěli jsme si středověkou francouzskou legendu Okasen a Nikoleta, která sloužila také jako pozvánka na druhý den semináře. Ten byl téměř celý francouzský a byl zcela jedinečnou příležitostí setkat se s francouzskými lektory a dozvědět se jejich prostřednictvím něco o vydávání významné francouzské edukativní edice pro děti Père Castor. O své znalosti a zkušenosti se v KJM podělili François Faucher, Michel Defourny a Maryse Causse Guimbard jejichž návštěva pro nás byla velkou poctou.
V říjnu jsme pokračovali dvoudenním seminářem Odvěká moudrost. Seminář byl zaměřen na výměnu zkušeností s prací s mýty bájemi a legendami. Zamýšleli jsme se nad řeckými bájemi, egyptskými mýty i brněnskými pověstmi, a společně jsme některé mýty vytvářeli a jiné bořili.
V listopadu jsme uspořádali interaktivní workshop na téma Cizí slovo poezie. Společně s lektorkou dramatické výchovy a pedagožkou Janou Křenkovou jsme se ptali: Je poezie cizí? A komu?“. Paní Křenková se v omezeném čase snažila předat něco ze svých mnoholetých zkušeností v práci s dětmi a s poezií. Účastnice si samy na sobě vyzkoušely mnohé z postupů, které mohou aplikovat pří své práci s dětmi.
Všechny semináře jsme připravovali s myšlenkou toho, co by knihovníkům, zejména „děckařům“, mohlo pomoci v jejich práci a být pro ně i do budoucna přínosem. Doufám, že nemluvím jen sama za sebe, ale i za účastníky seminářů, když říkám, že všechny semináře byly přínosem. Sama za sebe jsem se dozvěděla nové informace, seznámila se zajímavými lidmi i zajímavými projekty a načerpala inspiraci do své další práce.