Knihovní mobiliář je jedním z nejdůležitějších faktorů při navrhování interiéru. Měl by respektovat celkový design knihovny, proto by při jeho výběru měl mít slovo architekt (popř. designér). Vybavení knihovny hraje rovnocennou roli s „obsahem knihovny a jeho obsluhou“. Hlavními kritérii při volbě nábytku jsou: pohodlnost, funkčnost, vzhled, flexibilita a kvalita. Uspořádání jednotlivých kusů knihovního mobiliáře musí zajistit snadný přístup a pohodlí každému uživateli knihovny, včetně hendikepovaných. Významnými aspekty ovlivňujícími vnímání knihovny jsou také barvy, zeleň a vhodně zvolené dekorace. Všeobecným pravidlem při zařizování knihovny je vytvoření dostatečně vzdušného a nepřeplněného prostoru, přičemž celkový vzhled interiéru knihovny by měl vždy působit jako celek. Nejviditelnějšími prvky interiéru v knihovně jsou regály, výpůjční pulty, sedací a stolový nábytek a technologie (interaktivní tabule, dataprojektor, SMART board, mobilní stojany atd.).
Regály
Regály na knihy, časopisy a další dokumenty jsou nedílnou součástí každé knihovny a vytváří celkový dojem interiéru, ve kterém se uživatelé pohybují:
- při rozmístění regálů je dobré vzít v úvahu příjemné působení a nerušený průchod uživatelů,
- dokumenty mají být uloženy v otevřených regálech (s nastavitelnými policemi)
ve výšce snadno přístupné všem uživatelům (děti, starší osoby, hendikepovaní aj.),
- pro oživení interiéru jsou vhodné regály inovativních půdorysných tvarů (kruhové a eliptické segmenty, vlnovky aj.) – pozor – při jejich pořizování je nutné zajistit, aby rozmístěním nevznikly zbytečné zákruty a čtenář nebyl dezorientován a zároveň nebyl narušen provoz knihovny,
- vhodné je spojovat regály s čtenářskými místy formou vložených čtenářských „doupat“,
- spodní police regálů lze využít jako úložné boxy,
- horní osvětlení v regálech musí plnit svoji funkci: osvětlovat, nikoliv oslňovat, proto musí být rozvody elektřiny naplánovány pečlivě a bezpečně,
- je vhodné pořídit i několik regálů na blokovatelných kolečkách, které umožní snadné přemístění a uvolní tak místo k jiným aktivitám v knihovně,
- dbejte na čistotu designu a regály dokupujte vždy v jednotném stylu.
Výpůjční /informační pulty
Výpůjční pult je většinou prvním místem, kde dochází k prvnímu kontaktu knihovníka s uživatelem, a proto by měl být kvalitně a designově propracován. Pult může mít nejrůznější tvary a velikosti – čtvercové, obdélníkové, kruhové, jejich celkový vzhled souvisí s designem ostatního nábytkového vybavení:
- výpůjční pult by měl být snadno viditelný od vchodu, většinou je situován v jeho blízkosti. Pokud se jedná o vícepatrovou knihovnu, měl by být pult umístěn na všech podlažích na stejném místě,
- velikost a vybavení výpůjčního pultu se řídí počtem registrovaných uživatelů a počtem pracovníků u výpůjčního pultu (velikost pracovní plochy),
- k lepšímu pocitu čtenáře při jednání s knihovníkem přispívá výška pultu, doporučená výška je 75 cm – 100 cm,
- součástí pultu by měla být plocha, na které si uživatelé mohou odložit své dokumenty, tašky apod.,
- měl by zde být dostatečný prostor pro regály/vozíky, kam jsou odkládány vracené dokumenty,
- Pozor na nosné kovové konstrukce pultů a jejich možnou nechtěnou interakci (rušení) RFID signálu čteček.
Stoly a sedací nábytek
Stoly a sedací nábytek nejrůznějšího typu musí splňovat dva hlavní předpoklady: vysokou trvanlivost a možnost snadné údržby. Na trhu je nepřeberné množství různého sedacího nábytku – houpací křesla, lenošky, válecí pytle, pohovky a gauče různých barev, tvarů a materiálů:
- při výběru stolu je nutné uvážit, pro koho je určen a k jakým účelům bude sloužit,
- stůl pro studijní účely musí mít odpovídající dostatečnou pracovní plochu,
- stoly určené dvěma nebo více osobám by měly umožňovat pohodlné studium, při němž nebudou mít osoby pocit narušení osobního prostoru,
- kruhové stoly je vhodné umístit tam, kde se předpokládá konverzace, týmová práce apod.,
- vhodné jsou multifunkční stoly, které budou stohovatelné, lehce manipulovatelné a kombinovatelné,
- sedací nábytek by měl podporovat zdravé sezení,
- speciální ergonomickou úpravu by měly mít především židle u počítačových pracovišť,
- při pořízení židlí s područkou musí být pamatováno na to, aby šly snadno zasunout pod stůl,
- nedílnou součástí je dostatečný počet stohovatelných židlí a křesel,
- osvědčeným tipem je rozmístění samostatných křesel pro dva nebo více lidí, samostatné sezení využijí dva neznámí čtenáři spíše než velké pohovky,
- pohovky a křesla by měly být tvarovány pro všechny věkové kategorie a umožňovat snadné usednutí i vstávání, před zakoupením je vhodné vyzkoušet, zdali se vám dobře sedí a vstává,
- důležitou součástí jsou odkládací stolky a správně umístěné osvětlení,
- oblíbené kusy nábytku v dětských odděleních kromě sedacích vaků a polštářů jsou různé prolézací koutky, tunely, stavebnicové systémy apod.
- posledním hitem sedacího nábytku jsou otočná houpací křesla SPUN!
Všechna doporučení a standardy týkající knihovního mobiliáře najdete v dokumentu „Doporučení pro výstavbu, rekonstrukci a zařizování knihoven zřizovaných a/nebo provozovaných obcemi na území České republiky“.
Níže jsou pro inspiraci uvedeny evropské společnosti, které se zabývají výrobou knihovnického nábytku a architektonickým řešením interiérů knihoven: