Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Další dílna čtení, kterou je možné realizovat v knihovně, aniž by si děti nosily svou vlastní rozečtenou knihu. Dílna pracuje s tituly, které jsou v knihovně k dispozici, a opět pracuje především s obálkou knihy. Děti ji prozkoumají v rámci hry, kterou dobře znají ze svého raného dětství a pak se pokusí do knihy začíst. Jak tedy na takovou dílnu čtení?
Po příchodu dětí do knihovny je seznámíme s tím, jak jsou knihy v knihovně rozmístěné (čtenářské kategorie). Pokud se dílny zúčastní třída, která už knihovnu zná, tuto aktivitu vynecháme. Poté děti vyzveme, aby se samy po knihovně rozhlédly a vybraly si samostatně knihu, která se jim líbí, která je něčím osloví (barva obálky, název, ilustrace atd.). Necháme dětem cca 10 – 15 minut na výběr a na první prohlídku knihy. Kdo si rychle vybere, může knihu i rozečíst. Do výběru nijak nezasahujeme, nekomentujeme.
Poté se děti shromáždí do kruhu v čítárně či jiném vymezeném prostoru. Vysvětlíme si pravidla knižního domina. Jako dominová kostka nám poslouží kniha – především její obálka, ale může to být i obsah knihy. Základní kámen vyloží vedoucí (knihovník). Knihu položí doprostřed kruhu. Na knihu naváže další kámen – kniha se shodným detailem. Shodu mohou děti hledat v různých detailech – např. stejná barva či velikost písma, shodná část ilustrace (např. na obálkách je vyobrazen les, postava kluka, holka s brýlemi apod.), podobná atmosféra obrázku na obálce, stejná barva obálky, jméno v názvu knihy, shodný autor, grafická úprava atd. Podobnost mohou děti hledat i v obsahu knihy. I když knihu ještě nečetly, mohou si přečíst anotaci knihy, mohou knihou během úvodní aktivity listovat, číst a zjistit o ní základní informace. Např. jaké postavy v ní budou vystupovat, o jaký žánr se jedná, kde se příběh odehrává apod. Tyto informace mohou při dominu také využít. Knihy se tedy mohou shodovat v žánrech, v prostředí, čase, postavách i zápletce (např. děti bojují proti zlu apod.).
Ten, kdo bude chtít knihu k dominové kostce – knize přiložit, se nejprve přihlásí, sdělí všem svůj nápad a teprve když jej všichni odsouhlasí, může knihu přiložit. Ve chvíli, kdy jsou v kruhu dva dominové kameny – knihy, mohou děti přikládat další knihy na obou koncích. Vždy ale musí předem říci svůj nápad. Pokud s ním ostatní nesouhlasí, knihu přiložit nemůže a musí přemýšlet nad jinou shodou. Ti, kdo odloží knihu do kruhu, se mohou hry dále zúčastnit tak, že radí ostatním spolužákům. Samozřejmě s jejich souhlasem. Hra končí ve chvíli, kdy všichni odloží knihy do domina.
Když je domino poskládané, položíme dětem otázky:
Krátce s dětmi diskutujeme nad výběrem knih. Poté je vyzveme, aby si vzaly své vybrané knihy a pokusily se do knihy začíst. Pokud někoho zaujala jiná kniha v dominu a v knihovně je k dispozici její duplikát, mohou si ji děti vyměnit. Před čtením připomeneme základní pravidla dílny čtení:
Dobu čtení stanovíme dle čtenářské úrovně dětí. V případě, že třída na dílnu není zvyklá, začneme 10-15 minutami. Můžeme dětem sdělit, že budou číst 10 minut a pokud se v průběhu dílny začtou, můžeme čtení o 5 minut prodloužit. Pokud ale pozorujeme únavu a nesoustředěnost, je lepší dílnu po 10 minutách ukončit. Se slabšími dětmi můžeme číst společně. Hlavní úkol této dílny je začtení do knížky a posouzení, zda se mi výběr povedl.
Vyzveme děti, aby si ve dvojicích sdílely své dojmy z četby. Děti při sdílení mohou využít otázky připravené na flip či tabuli:
Při sdílení knihovník obchází dvojice a naslouchá, může se případně doptávat, pokládat doplňující či návodné otázky. Po sdílení ve dvojicích vyzveme děti ke společnému sdílení. Ptáme se:
Na závěr děti vyzveme, aby si knihu, která je zaujala, rovnou půjčily k dočtení. A pokud nemohou, protože nejsou čtenáři knihovny, aby se do knihovny co nejrychleji přihlásily a knihu si mohly půjčit. Pokud to jde, můžeme dětem vybranou knihu nechat alespoň 1 den odloženou. Uvidíte, že se vždy někdo nový přihlásí a pro knihu si přijde.