Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
V květnu 2021 byla oznámena vítězná knihovna soutěže Komunitní knihovna Jihomoravského kraje 2020. Nominace byly podávány v polovině roku 2020, v roce, kdy jsme se potkali s pandemií koronaviru. Vyhlášení výsledků soutěže bylo původně plánováno na podzim 2020, ale vzhledem k nepříznivé epidemiologické situaci bylo závěrečné vyhodnocení stále odsouváno s nadějí, že se snad podaří uskutečnit společné slavnostní vyhlášení vítězů. Situace se ale nezlepšila natolik, aby takové setkání bylo možné, nakonec vyhlášení proběhlo v komorním duchu – úspěšné knihovny individuálně převzaly ocenění z rukou ředitele Moravské zemské knihovny prof. Tomáše Kubíčka a hejtmana JMK Mgr. Jana Grolicha v sídle Jihomoravského kraje.
Jméno Šárky Ondruškové se v nominacích této soutěže v roce 2020 objevilo hned dvakrát, jako knihovnická osobnost (nominaci zaslal Ing. Jan Kazda, starosta obce Jinačovice, kde Šárka vede Obecní knihovnu) a jako vedoucí knihovny v Medlánkách – pobočky KJM Brno (nominaci zaslala ředitelka Knihovny Jiřího Mahena, Ing. Libuše Nivnická). Knihovna v Medlánkách se stala vítěznou komunitní knihovnou v kategorii 5 001 a více obyvatel. Současně získala titul TOP komunitní knihovna Jihomoravského kraje 2020. V kategorii knihovnická osobnost se Šárka Ondrušková bodovým ohodnocením umístila na pomyslném druhém místě.
Úspěch v soutěži není náhodný, Šárka je totiž skvělá knihovnice, která své knihovně věnuje nejen čas pracovní, ale dává jí spoustu energie i volného času. Knihovnická práce ji moc baví. Šárka pracuje v knihovně od roku 1996, kdy vyzbrojena teorií ze Střední školy informačních a knihovnických služeb v Brně nastoupila do hudebního oddělení Knihovny Jiřího Mahena. V roce 2012, po návratu z mateřské dovolené, začala pracovat v knihovně pro děti a mládež v ústřední knihovně KJM, v letech 2014-2018 pracovala na pobočce v Brně-Řečkovicích. Od roku 2018 působí jako vedoucí pobočky Knihovny Jiřího Mahena v Brně-Medlánkách. Souběžně je také knihovnicí Obecní knihovny Jinačovice, zde pracuje od roku 2001. Jinačovická knihovna byla dvakrát nominována do soutěže Knihovna roku 2008 a 2013, v roce 2008 získala při vyhlášení soutěže Knihovna roku čestné uznání za zapojení knihovny do života obce.
Ale vraťme se nyní k oceněné knihovně v Medlánkách. Šárka je na této pobočce KJM jedním a jediným pracovníkem, tak se zdá až neuvěřitelné, kolik činností se v jednom pracovním úvazku dá zvládnout. Stihne správu fondu, půjčování knih, her, přípravu vzdělávacích programů a materiálů k nim, besedy pro školky, školy, programy pro dospělé, rukodělné dílničky, knihovnický kroužek, soutěže, výstavy, Noci s Andersenem, Bookstart a další.
V době pandemické byla jedna z prvních, kdo se pustil do besed pro školy v online prostředí a setkávala se online i se čtenářským kroužkem. Během uzavření knihoven vymyslela a realizovala naučné i hravé stezky po Medlánkách a nejbližším okolí, kdy si čtenáři mohli na Facebooku stáhnout soutěžní listiny a za jakéhokoliv počasí vyrazit po Medlánkách (později i Řečkovicích a Ivanovicích) plnit úkoly. Po otevření knihoven pak všichni, kdo vyplnili tajenku, obdrželi pěkné knižní dary. Při půjčování „z okénka“ zase nabízela kreativní balíčky k tvoření v bezpečí domova. Sady byly nabízeny zdarma a čtenáři pak posílali svoje fotografie, jak se jim činnost daří. Volný čas pak věnovala i trasování.
Během školního roku 2020/2021 proběhlo 40 online vzdělávacích programů a setkání čtenářského kroužku, včetně online Noci s Andersenem ve dvou programech pro pět tříd. Během covidového roku 2020 proběhlo v knihovně (živě i online) 102 kulturních a vzdělávacích akcí pro veřejnost a školy (celkem 1302 účastníků), v „běžném“ roce 2019 to bylo 140 akcí pro 2519 zájemců.
Jak je možné takový objem práce stihnout jsem se zeptala přímo Šárky Ondruškové:
„Myslím, že jediný způsob, jak to lze zvládat, je mít práci jako koníček. A naopak, mým největším koníčkem je právě má práce. Když jedu na kole, zastavím se u zajímavého místa, vyfotím a hned přemýšlím „Jak toho lze využít? Jak sem nasměrovat čtenáře?“ a pak už je jen otázka času, kdy přijde nápad typu naučných stezek. Procházím internet, nacházím různé výtvarné nápady a řeším, jak by se daly zrealizovat s materiálem, který mám dostupný v knihovně. Nebo jedu na dovolenou a v kufru si vezu potřebný materiál, abych si tam po večerech ušila maňásky k besedě pro nejmenší. Je ale pravda, že už mám samostatné děti a nemusím se jim tak moc věnovat jako dřív. Manžel má také práci, která ho velmi baví, takže o domácnost se staráme napůl, abychom si vzájemně vyšli vstříc.“
Co tě na knihovnické práci nejvíce těší/baví?
„Byly doby, kdy jsem před každou besedou nervozitou nespala, protože jsem měla problém před publikem veřejně vystupovat. Pochopila jsem, že je to moje největší slabost a tak jsem se do toho pod heslem „co tě nezabije, to tě posílí“ vrhla po hlavě a besedy pořádala třeba i během své mateřské, abych se „otrkala“. Nyní se na každou z besed těším a užívám si ji. Když jsem nastoupila do Medlánek, měla jsem pro školky a první stupeň pestrou nabídku, ale u druhého stupně jsem váhala. Navázala jsem ale úžasnou spolupráci s učitelkami českého jazyka z místní ZŠ a zpracovávám jim besedy „na míru“. Paní učitelky s předstihem nahlásí, o jaké téma mají zájem, a já jim připravím program. To mě nesmírně baví, protože se sama dozvím něco nového a něčemu se přiučím. Je fajn, když na konci besedy děti spontánně zatleskají.
Ale co mě těší nejvíc, když po programu děti přivedou své rodiče do knihovny a vyžadují knihy, o kterých jsme se na besedě bavili. Snažím se besedy dělat zajímavě a poutavě – někdy jsou zakončené dílničkou, jindy točíme videoklip, nebo děti luští nejrůznější šifry a rébusy. Nejvíc mě baví právě ta pestrost. Jeden den vysvětluji deváťákům, jak na citace, zdroje a autorská práva a druhý den letím s Krtečkem do vesmíru. Následující den vyprávím brněnské pověsti a odpoledne hraji deskové hry ve čtenářském kroužku. Do toho vymýšlím soutěže, realizuji výstavy, učím se programovat robota anebo třeba s dětmi sázím do truhlíků kytky. Velmi ráda tvořím z nejrůznějších materiálů a mám radost, když nápady mohu využít během kreativních dílniček. Pro úspěšnou knihovnu je nesporně velmi důležitý knihovník, otevřený, nadšený a vzdělaný, který na sobě neustále pracuje a zkouší stále posunovat laťku. Jsou ještě další důležité okolnosti, které knihovníkovi pomohou vytvořit úspěšnou knihovnu.“
Co pomáhá tobě? A co naopak tvoji práci brzdí?
„Až tady v Medlánkách jsem pochopila, jak moc důležitá je pevná a spolehlivá spolupráce s místní školkou, školou. Mám tolik besed, že mě obě instituce nenechají vůbec vydechnout – a jsem za to moc ráda! Bez jejich zájmu o mé programy by práce byla daleko jednotvárnější a nudnější. Navázala jsem spolupráci s místní radnicí a vzájemně si vypomáháme na akcích pro širokou veřejnost, například během Dne dětí nebo akcích pro seniory. Tomu, že čtenáři rádi chodí na pobočku, přispívá i velmi zdařile zrekonstruovaný prostor. Pobočka je sice malá, ale útulná a čtenářsky vstřícná a příjemná. Snažím se o velmi individuální přístup, ať už při půjčování knih nebo výběru odměn pro soutěžící, nebo i tím, že besedy přizpůsobuji přesně podle potřeb třídy. Třeba pro polské kolegy knihovníky, kteří knihovnu navštívili, jsem vyrobila upomínkové předměty v polštině.
Všechno beru jako velkou výzvu a k těmto výzvám se stavím čelem. Jsem na sebe hrdá, že jsem zatím žádnou výzvu neodmítla, i když jsem si velmi dobře vědomá, že mám své limity a jednou to asi přijde. K práci knihovníka rovněž patří sebevzdělávání. V době covidové byla spousta nových možností a i když jsem letošní rok byla více nemocná, nebo možná právě díky tomu, měla jsem možnost zúčastnit se více než třiceti online konferencí, seminářů, webinářů a přednášek, z nichž účast na každé pro mě byla přínosem. A co mou práci brzdí? To, že den má jen 24 hodin…“