Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Když jsme v roce 2018 s kolegy z Knihovny Filozofické fakulty UK plánovali studijní stáž v dánské Kodani a jejím okolí, nechali jsme si knihovnu technické univerzity DTU (Danmarks Tekniske Universitet) v Lyngby z hlediska priority až na posledním místě, podíváme se do ní, zbyde-li na ni v nabitém programu čas. Čas nám nakonec zbyl a shodou okolností to byla vůbec první knihovna, kterou jsme tehdy v Dánsku navštívili. A během naší stáže už ji žádná jiná nedokázala překonat. S návštěvou jsme trochu váhali i proto, že DTU je technická univerzita, a i když knihovny technických univerzit patří na světě mezi ty vůbec nejmodernější, je jejich zaměření natolik odlišné od humanitně orientovaných či veřejných knihoven, že sebezajímavější poznatky a příklady dobré praxe mohou být jen obtížně přenosné do humanitního prostředí.
Městečko Kongens Lyngby, doslova Královské Lyngby, obvykle nazývané jen Lyngby, leží zhruba půlhodiny cesty vlakem severně od Kodaně. Sídlí tu jeden z vůbec nejstarších skanzenů na světě a od 70. let také jedna z předních evropských technických univerzit DTU. Založena byla v roce 1829 a sídlila v Kodani, než bylo v 60. letech 20. století rozhodnuto o jejím přesunu právě do Lyngby, kde pro potřeby univerzity vznikl nový kampus. Typický dobový vzhled kampusu ve stylu betonového brutalismu 60. a 70. let dnes na první pohled příliš moderně nepůsobí, ovšem univerzita investuje do renovace svých budov nemalé finanční prostředky a jako jedna z prvních prošla modernizací právě knihovna.
Celá DTU má ve svém kampusu jedinou knihovnu, která se nachází v mnohem větší víceúčelové univerzitní budově č. 101, kde najdete taky místní menzu, knihkupectví či tělocvičnu. Zvenku si knihovny nevšimnete, protože nemá venku ani svůj samostatný vchod, ten se nachází až v chodbě uvnitř budovy a opatřen je prostým nápisem DTU Bibliotek. Za ním se skrývá třípatrová knihovna s cca 1300 studijními místy otevřená 24 hodin 7 dní v týdnu. Knihovna prošla v roce 2013 dost zásadní rekonstrukcí a je určitě zvláštností, že na konečné podobě knihovny se podíleli i zástupci z řad studentů. A studenti se na dalším směřování knihovny podílejí i nadále, pravidelně se totiž setkávají s vedením knihovny a společně řeší provozní otázky. Ne všechny realizované nápady studentů se v praxi osvědčily, například jakési stánky určené pro setkávání a prezentaci činnosti studentských spolků nejsou zdaleka tak využívané, jak se původně myslelo, takže dnes slouží jen jako další studijní místa.
Knihovna má čtvercový tvar uprostřed s atriem obklopeným ve všech třech podlažích studijními místy a zónami. Studijní místa nabízejí všechny možné druhy využití, jak je to tomu dnes ve vysokoškolských knihovnách ostatně běžné, tedy od nerušeného studia (jinde v knihovně není vyžadováno ticho, naopak je běžné zde hovořit), přes individuální a skupinové studovny, místa vhodná pro práci s počítačem či dalšími zařízeními, až po místa vhodná k odpočinku. Jako nejvýraznější odpočinková zóna slouží přízemí atria, které je zároveň dostatečně flexibilní na to, aby se tu mohly konat přednášky či jiné akce, a jednou ročně se dokonce promění v závodní arénu robotů, kdy zde studenti poměřují síly vlastnoručně sestrojených robotů při populárním RoboCupu. Pro ozvláštnění je nad atriem zavěšeno skutečné letadlo typu KZ II, které se v Dánsku vyrábělo na konci 30. let.
Protože v exaktních vědách a technických oborech se odborná literatura již prakticky zcela přesunula do digitální podoby a aktuální informační zdroje jsou tedy dostupné především online, byly veškeré tištěné materiály přesunuty do skladu v suterénu knihovny. Jak nám hrdě sdělil zdejší knihovník Thomas Skov Jensen, knihy se prostě přesunuly pryč a namísto nich se dovnitř nastěhovali studenti. A knihovna nabízí mnohem pestřejší způsoby svého využití než je práce s tištěnými dokumenty. Náhodného návštěvníka či studenty nastupující do prvního ročníku to může zpočátku překvapit, nicméně i bez knih se jedná o jednu z nejmodernějších evropských knihoven. A to zejména díky tzv. chytrým technologiím, s kterými zde v každodenním provozu knihovny experimentují.
Stejně jako chytré telefony či hodinky dnes dokáží zaznamenávat a vyhodnocovat spoustu údajů o svém uživateli, např. jeho pohybové aktivity, stravovací návyky, co, kdy a kde dělá apod., umožňují nám technologie jako chytrá světla, kamery či měřicí přístroje zaznamenávat různá data o životě knihovny. Sledovat tak můžeme teplotu, vlhkost, kvalitu vzduchu, intenzitu hluku a osvětlení nebo pohyb uživatelů knihovnou. Kdejaké parkoviště dnes informuje přijíždějícího zákazníka o tom, kolik je kde volných míst. Proč by něco podobného nezvládla knihovna? Je sice potřeba nejdříve vyřešit, jak vyhodnocovat studující, kteří si od práce jen odskočili na toaletu, kávu či za spolužákem, nicméně technicky to určitě nějak vyřešit půjde, v knihovně DTU na tom na každý pád pracují!
Díky statisticky zpracovaným datům a nastavitelným technologiím jako např. chytré osvětlení lze na základě naměřených hodnot v prostorách knihovny upravovat světelné podmínky, teplotu či kvalitu ovzduší tak, aby co možná nejlépe odpovídaly venkovním podmínkám, denní době a způsobu studia. Aktuální údaje jsou uživatelům k dispozici online a na obrazovkách v knihovně, takže si mohou předem vybrat prostor, který jim bude nejlépe vyhovovat, případně si některé podmínky v místnosti mohou sami upravit. Vyhodnocením zaznamenaného pohybu uživatelů po knihovně lze zase upravovat prostory knihovny tak, aby se víc využívala méně obsazená studijní místa, nebo se naopak ulehčilo těm příliš frekventovaným, zkrátka aby se postupně optimalizoval pohyb uživatelů po knihovně tak, aby byl komfortní pro všechny. Chytré technologie jsou využívány i pro každodenní údržbu knihovny, samy totiž poznají a nahlásí, kde je potřeba uklidit, ať už se jedná o toalety či studovny, kdy je čas doplnit papír do tiskáren, vynést koše či zalít květiny.
Vzhledem k technickému zaměření univerzity spojila knihovna příjemné s užitečným, chytré technologie tu instalují, testují a vyhodnocují sami studenti či zaměstnanci univerzity. Veškerá získaná data jsou k dispozici ostatním k dalšímu zpracování a výzkumu a mohou se tak uplatnit při dalším využití a vývoji chytrých technologií. Celá knihovna je vnímána jako jakási experimentální laboratoř nebo hřiště, díky kterému neustále dochází ke zlepšování studijního prostředí, což ve výsledku prospívá celé univerzitě. Chytrá knihovna (Smart Library) je ústředním bodem Chytrého kampusu (Smart Campus), jehož cílem je „zlepšit studijní podmínky, vytvořit zelenější a chytřejší kampus a v obecnější rovině otestovat technologie, které budou v budoucnu využity při výstavbě chytrých měst.“[1]
Literatura:
DTU Library – Technical information center for Denmark – 75 years [online]. Kgs. Lyngby: Danmarks Tekniske Universitet, 2017 [cit. 2021-10-29]. 17 p. Dostupné z: https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/139800049/DTU_Library...
DTU Smart Library – What is it? [video], [online]. DTU Library, Technical information center for Denmark, 2018 [cit. 2021-10-29]. Dostupné z: https://www.bibliotek.dtu.dk/english/servicemenu/visit/smart-library
FOBEROVÁ, Libuše. Koncept Smart Library [online]. In: MRÁZOVÁ, Michaela (ed.). Kniha ve 21. století (2020), Sborník z konference konané ve dnech 11.–13. 2. 2020 na Slezské univerzitě v Opavě. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2020 [cit. 2021-10-29]. S. 112–121. Dostupné z: http://k21.fpf.slu.cz/wp-content/uploads/2020/12/Sbornik_K21_2020_RC.pdf
KAMENICKÝ, Jan. Dánsko – Kodaň a okolí včetně Malmö. Čtenář: Měsíčník pro knihovny. 2019, 71(7–8), 254–258. Dostupné též online [cit. 2021-10-29]: https://www.svkkl.cz/ctenar/clanek/2894
PAPAYOVÁ, Tereza. Velkommen til Danmark! – 1. část [online]. Blog Knihovna, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 13. 11. 2018 [cit. 2021-10-29]. Dostupné z: https://www.ff.cuni.cz/2018/11/velkommen-til-danmark-1-cast/
RÖSSLEROVÁ, Klára. Smart Library aneb Chytrá knihovna. Čtenář: Měsíčník pro knihovny. 2018, 70(12), 423–424. Dostupné též online [cit. 2021-10-29]: https://svkkl.cz/ctenar/clanek/2732
[1] DTU SMART CAMPUS [online]. DTU.dk [cit. 2021-10-29]. Dostupné z: https://smartcampus.dtu.dk/