Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Předložená koncepce představuje střednědobý plán rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji na období 2011-2014 a navazuje na Koncepci rozvoje veřejných knihovnických a informačních služeb v Jihomoravském kraji na období 2006-2010.
Podkladem pro její zpracování byla analýza poskytovaných regionálních služeb a míra plnění standardů regionálních funkcí. Koncepce byla připravena ve spolupráci s pověřenými knihovnami kraje a procesu jejího přijetí předcházely četné diskuse a připomínkovací řízení. Jako v současné době závazný dokument definuje a konkretizuje strategické cíle a priority zohledňující požadavek dalšího zkvalitňování knihovnických a informačních služeb poskytovaných základními knihovnami Jihomoravského kraje a usiluje o vyvážený a udržitelný rozvoj veřejných knihovnických a informačních služeb v kraji. Koncepce by měla současně sloužit jako nástroj plánování činnosti veřejných knihoven a jako prostředek koordinace a vzájemné spolupráce.
Regionální funkce jsou zajišťovány od roku 2002 a jsou určeny především jako pomoc malým knihovnám s neprofesionálními knihovníky. Vycházejí z účelné dělby práce a koordinace odborných činností knihoven. Jsou definovány v zákonu č.257/2001 Sb. [1] jako "... funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další jí pověřené knihovny poskytují základním knihovnám v kraji především poradenské, vzdělávací a koordinační služby, budují výměnné fondy a zapůjčují výměnné soubory knihovních dokumentů a vykonávají další nezbytné činnosti napomáhající rozvoji knihoven a jejich veřejných knihovnických a informačních služeb, ...". Podmínky a pravidla pro použití původně státních finančních prostředků stanovilo usnesení vlády č. 68/2002 Program podpory zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven. V roce 2005 byla přijata novela zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). Na základě tohoto zákona bylo financování regionálních funkcí převedeno ze státu na kraje. Financování regionálních služeb bylo v roce 2005 poprvé zajištěno dotací z rozpočtu Jihomoravského kraje.
Rozvoj regionálních služeb je v každém kraji limitován objemem přidělených finančních prostředků. Poskytované služby, zejména distribuce a cirkulace výměnných fondů, jsou obsluhovanými knihovnami hodnoceny velmi pozitivně a současná úroveň poskytovaných VKIS je do velké míry výsledkem fungujícího systému regionálních funkcí. Jeho další zkvalitňování zejména naplňováním tezí předložené koncepce přispěje k rostoucímu zvyšování úrovně poskytovaných knihovnických a informačních služeb v kraji.
V návaznosti na vyhodnocení analýzy SWOT byly stanoveny priority rozvoje, na jejichž základě byl formulován hlavní cíl, dílčí cíle a soubor opatření k jejich realizaci.
Předložená koncepce vychází zejména z následujících dokumentů:
Pověřené knihovny JMK poskytují služby všem profesionálním i neprofesionálním knihovnám, s nimiž mají uzavřenu smlouvu o poskytování regionálních funkcí; metodická pomoc, poradenství a konzultace jsou poskytovány všem základním knihovnám.
Koncepce vymezuje po kvalitativní i kvantitativní stránce naplňování jednotlivých standardů regionálních funkcí a usiluje jejich prostřednictvím o dosažení vytyčených cílů.
Mezi standardy regionálních funkcí patří:
Prostřednictvím veřejných knihovnických a informačních služeb v Jihomoravském kraji poskytovaných systémem veřejných knihoven při zkvalitňování výkonu regionálních funkcí umožnit všem občanům rovný přístup k publikovaným dokumentům a informačním zdrojům na podporu procesu celoživotního vzdělávání, osobního rozvoje, uspokojování kulturních a vzdělávacích potřeb a zájmů, nezávislého rozhodování a duchovního rozvoje.
Důraz je kladen především na podporu zavádění moderních technologií do knihoven.
a) Podpora automatizace knihovnických procesů v knihovnách, omezování rutinní práce knihovníků ve prospěch zkvalitňování služeb uživatelům.
Aktuálním rysem v oblasti automatizace knihoven je nerovnoměrné zastoupení AKS v obsluhovaných knihovnách. Některé regiony vykazují vysokou míru automatizace (Břeclav), pokud jsou v regionu zastoupeny převážně malé knihovny (Znojmo, Boskovice), je míra automatizace velmi malá.
Podpora a zavedení automatizace umožní elektronické propojení uživatelů a knihoven prostřednictvím ICT, usnadní výpůjční služby a zviditelní knihovny a jejich fondy na internetu. Poskytování moderních on-line služeb přispěje k zefektivnění knihovních činností a zajištění informačního vzdělávání veřejnosti.
Všechny knihovny připojené k internetu zpřístupňují s vědomím zřizovatele základní informace o své činnosti prostřednictvím vlastních webových stránek, přes stránky zřizovatele či internetového rozhraní (např. sociální sítě), včetně vystavení on-line katalogů na internetu.
Rozšířit úlohu knihovníka v elektronickém prostředí i v oblasti vzdělávání občanů. Využívat elektronických opor a e-learningových forem vzdělávání s cílem zlepšit jeho dostupnost. Věnovat zvýšenou pozornost novým metodám práce s uživateli, podpoře čtenářství všech věkových kategorií uživatelů, rozšiřování služeb v souladu s trendy a potřebami společnosti a daného regionu.
Zvyšování úlohy knihoven v procesu celoživotního učení, vytváření multimediálních víceúčelových pracovišť a zařízení pro práci s digitálními dokumenty a dostupnost těchto nových služeb i pro obyvatele malých obcí vyžaduje změnu i ve vzdělávání a připravenosti knihovníků. Zvýšené nároky budou kladeny zejména na profesionální knihovny, bude zapotřebí zvýšit úroveň v oblasti informačního vzdělávání uživatelů. Knihovny v souladu s požadavky společnosti i novými technologickými možnostmi budou rozšiřovat informační a elektronické služby a zvýrazňovat svou úlohu komunitního zařízení v městech a obcích.
V krajském měřítku se podílí na vzdělávání knihovníků a seznamování s novými trendy v oboru časopis Duha, který vychází od roku 2010 také v elektronické podobě.
Profesionální knihovníci:
Neprofesionální knihovníci:
Docílit zvýšení prostředků na nákup ve všech okresech a regionech ve výši 30 % dotace při zohlednění prostředků obcí na nákup a zpracování KF.
Podporovat automatizované provádění revizí na úkor revizí manuálních.
Snížení rutinní práce metodiků ve prospěch systematicko-metodické práce ze strany pověřených knihoven.
Opatření:
Udržet stávající finanční prostředky na nákup kmenových fondů, případně jejich rozšíření.
Nákup knihovního fondu z prostředku obcí: využívá v současné době 26,6 % obsloužených knihoven z počtu obsluhovaných.
Zpracování knihovního fondů z prostředků obcí je zajišťováno pro 36,5 % obsloužených knihoven z počtu obsluhovaných[2].
Pro obsluhované knihovny s AKS garantovat servis knihovního systému.
Tato regionální služba spočívá v zajištění servisních služeb AKS při činnostech, které jsou využívány k plnění regionálních funkcí (katalogizace, revize knihovních fondů a automatizované agendy výměnných souborů). Jednotlivé regiony zajišťují vykonávání této služby dle místních podmínek a možností. Servis zahrnuje export a import záznamů při předávání nově zakoupených a zpracovaných titulů, roční údržbu, provádění upgrade, drobné opravy AKS, odstraňování menších závad na hardware, nastavení SW, školící a poradenskou činnost.
Součástí služby je pomoc při zavádění AKS, nastavení systému pro přispívání do souborného katalogu, stahování záznamů pomocí ISHARE apod.
Po dvou letech dojde k vyhodnocení plnění cílů koncepce, které bude prioritně zaměřeno na monitorování trendů v jednotlivých regionech. Pověřené knihovny by měly doložit minimálně svůj zájem na plnění jednotlivých cílů podle výsledků statistického výkaznictví. Koncepce předpokládá zapojení pověřených knihoven ve spolupráci s obsluhovanými knihovnami, což v důsledku přispěje ke kvalitativnímu i kvantitativnímu rozvoji regionálních činností a zlepšení veřejných knihovnických a informačních služeb v kraji.
V průběhu realizace vytyčených priorit může docházet k dílčím modifikacím stanovených úkolů dle aktuální situace v regionech. Průběžné hodnocení předložených cílů bude zveřejněno ve výroční zprávě o hodnocení výkonu regionálních funkcí knihoven v Jihomoravském kraji v příslušném roce.
[1] Zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon)
[2] Výroční zpráva o hodnocení výkonu regionálních funkcí knihoven v Jihomoravském kraji v roce 2009