Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Třetí část našeho seriálu o aktivitách v makerspace je věnována 3D modelování. Výběru 3D tiskárny i tisku již hotových modelů jsme se věnovali dříve, užitečné je ale mít alespoň základy 3D modelování. Představíme si bezplatnou webovou aplikací pro 3D návrhy, pomocí které zvládnete modelovat během chvíle.
Ovládání Tinkercadu je velice jednoduché a intuitivní, výhodou je práce v českém prostředí. Jde o cloudovou službu, pracuje tedy ve vašem internetovém prohlížeči (doporučuje se Google Chrome či Mozilla Firefox, v Microsoft Edge vám nemusí fungovat úplně správně). Jediné, co k využívání této služby potřebujete, je registrace pomocí e-mailu či jiné služby (Facebook nebo účet od Google). V prvním kroku registrace vybíráte, zda vytváříte osobní účet, nebo lektorský (učitelský účet pro třídu s právem moderovat studentské účty). Následně vyplníte všechny potřebné údaje. Po úspěšném procesu registrace si můžete projít tutoriálem, který vás seznámí s ovládáním programu.
Pokud hledáte inspiraci, určitě se podívejte do Galerie a Projektů. A také na YouTube najdete plno tutoriálů, jak s tímto programem pracovat. V Tinkercadu si můžete vybrat ze dvou variant modelování, buď jednoduché modelování pomocí připravených objektů a jejich úpravy, nebo modelovat blokem kódů. Na lekcích používáme oboje, vždy záleží na pokročilosti a schopnostech účastníků.
Po vytvoření nového projektu si můžete z pravého menu vybírat velké množství již hotových formátů, objektů či využít generátor tvarů. Do pracovního prostoru je umísťujete kliknutím a následně upravujete parametry, spojujete objekty k sobě a pracujete na svém modelu.
Pokud máme na workshopu ostřílenější skupinu účastníků, kteří buď již modelují, nebo mají zkušenost s blokovým programováním, pracujeme s nimi v Codeblocks. Je to skvělá kombinace modelování a kódování. Také tím potrénujeme informatické myšlení, úhly a iterace.
Modelování v Tinkercadu může být samostatnou aktivitou, nebo jako součást workshopu k 3D tisku. Záleží na skupině účastníků, jejich počtu či požadované délce aktivity. Pro školy (2. stupeň ZŠ a SŠ) obvykle pořádáme workshopy v délce 3-4 hodiny s tím, že třídu rozdělíme na polovinu. Jedna skupina v počítačové učebně absolvuje krátkou instruktáž k založení účtu a základům práce s Tinkercadem. Žáci zvládnou podstatu ovládání programu velice rychle a následně dostanou prostor k vlastní tvůrčí práci. S ohledem na časovou dotaci i následný 3D tisk (modely po lekci v dalších dnech tiskneme a předáváme do školy), modelujeme nějaké drobné předměty, jako jsou klíčenky, odznaky, loga apod.
Druhá skupina v makerspace dílně absolvuje přednášku k 3D tisku – historie, vývoj, možnosti využití v praxi a průmyslu. Na základě výkladu lektora pak vyplňují pracovní list, ve kterém mají popsat fáze 3D tisku, viz příloha Jak funguje 3D tisk. Pak pokračují samostatnou prací, ve které žáci jednotlivě nebo ve skupinkách zjišťují informace o tiskových materiálech (např. vlastnosti, teplota tavení, využití v praxi), viz příloha Tiskové materiály. Následuje prezentace samostatné práce, kdy každá skupina/jednotlivec představí jeden vybraný materiál. V poslední části se pak žáci společně s lektorem zamýšlí nad pojmem biologická odbouratelnost. V polovině lekce následuje přestávka a výměna skupin.
Tip: pomocí programu Canva můžete jednoduše vyrobit pracovní listy k lekci.
Příloha | Velikost |
---|---|
Jak_funguje_3D_tisk.pdf | 289.21 KB |
Filamenty.pdf | 315.19 KB |