Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Na závěr rožnovské sady autorských besed představím jednu prožitkovou akci pro starší žáky, která jim může poskytnout podklady a inspiraci pro následné studijní či učební směřování. Vycházíme z předpokladu, že pro správné rozhodování (ve smyslu „dělám si plány, které mi sednou“) žáci potřebují dobře znát svou přirozenost, osobnost. Kromě sebepoznávacích aktivit si představujeme knihy z oborů psychologie, výchovy a vzdělávání a dalších společenských věd, čímž se žáci zároveň učí lépe orientovat v naučném oddělení knihovny.
Lekce probíhá v kruhovém uspořádání bez jakékoli techniky.
Zaměříme se na svá křestní jména, a to v různých variantách podle toho, jak nás různí lidé oslovují. Jde o to uvědomit si své různé společenské role: každý se může cítit / chovat jinak v roli dcery či syna, sourozence, kamaráda, spolužáka… Nejdřív modeluji, pak žáci píšou každý na svůj papír. Snažíme si vybavit co nejvíce podob svého jména. Bavíme se, které jsou nám ne/příjemné a proč, jaký vztah máme k daným lidem, jak dobře nás znají. To si názorně představujeme při „Ukazované“ různě vysokým zvednutím ruky. Stejným způsobem tipujeme, jak dobře znají žáci sami sebe. Diskutujeme o tom, kdo je zná nejlépe, do jaké míry to jsou oni sami.
Aktivita podle knihy STEHLÍKOVÁ, Olga. Já, člověk. Do dvojic/trojic rozdám vytištěné ilustrace. Žáci se domlouvají, koho zobrazují, jak by osobu charakterizovali a jak by ji jednoduše nazvali. Za každou skupinu prezentuje jeden mluvčí. Následuje diskuze, podle čeho lidi hodnotíme (podle bydliště, zájmů, vzhledu…), a předčítání jedné „kapitoly“ (většinou vyberu puberťáka a žáci ho mají poznat). Cílem je uvědomění si rozdílu mezi tím, jak nás vidí druzí a jak vidíme my sami sebe.
Inspirace knihou Garnier, Stéphane. Buď cool jako kočka, kterou představím a přečtu úryvek na téma charisma vs. styl, ve které jde o vliv okolí na naši identitu. Z následující aktivity si žáci odnesou hodnocení vlastní osoby od svých spolužáků. Měla by být anonymní, nic se nečte nahlas. Je vhodné předem upozornit, že nechceme nikoho urazit, ranit, snažíme se vyjadřovat citlivě, hledat na každém něco dobrého. Každý napíše na kartičku své jméno, přeloží ji a vloží do košíku. Pak si žáci vylosují cizí kartičku a připíší na ni charakteristickou vlastnost nebo dovednost toho spolužáka. Opakujeme 3x a na závěr si každý vezme svou kartičku. Můžeme (podle složení a nastavení skupiny) pomocí „Ukazované“ zjišťovat shodu s naším vlastním viděním sebe, někdy je třeba trochu uhladit emoce.
Pokračujeme vědečtějším pohledem. Ptám se, ve kterém oddělení knihovny by žáci hledali knihy o sebepoznávání, představím MDT na konkrétních knihách z různých oborů s důrazem na psychologii. Krátký teoretický výklad osobnostních typů není na škodu. Vyzkoušíme si i pár rychlotestů, např. Stroopův test pozornosti (odkazuje na dominantní hemisféru) nebo teorii palců (určuje osobnostní typ), viz např. KINCHER, Jonni. Psychologické testy pro kluky a děvčata. Do prostředí knihovny se hodí metoda rozlišování lidí podle tělesné konstituce (atletický, pyknický, astenický typ), které aplikujeme na knižní / filmové hrdiny. Přečtu charakteristiku jednotlivých typů a žáci jmenují hrdiny, kteří jim odpovídají (pokud nevědí, zkouším to naopak). Oblíbenou aktivitou je test superschopností z téže knihy: každý si vybere, jakou superschopnost by chtěl mít, pro nejžádanější přečtu psychologický profil.
Tuto část stavím na oblíbené rodině Simpsonových (GROENING, Matt. Bart Simpson: průvodce životem), popř. jde použít jiný komiks, protože to je forma, na které ideálně předvedeme, co o nás prozrazuje postoj, gesta a způsob držení těla. Vybrané ukázky z knihy se stručným komentářem prakticky předvádím. I žáci si zkusí např. sednout jinak, vyzkouší si postoj síly vs. postoj slabosti. Jak se cítí? Co o nás řeč těla prozrazuje? Bavíme se o sebedůvěře. Jak je možné ji zvyšovat? Ukázka knih FELTES TAYLOR, Kimberly. Chyba není konec světa a KRAMEROVÁ, Tereza. Dívka s havraními křídly.
Celá lekce je pojatá volně, nebráním se odchýlit od scénáře, pokud některá část žáky zaujme, nebo v příhodný moment upozornit na další tituly, které mám připravené k ruce (stává se to při práci s knihou Já, člověk). Pro vyčerpávající pokrytí tématu je možné poukázat na další obory (MDT 37, 61, 92), ale i na beletrii, včetně komiksů, vážící se k tématu sebepoznávání[1]. Knihy už ale detailně nepředstavuji, jen nechám vystavené na stolcích k prolistování. Lekci zakončujeme jednou z následujících aktivit. Prostřednictvím hlasování zjistíme, kdo radši kreslí a kdo raději píše (používá více pravou nebo levou hemisféru). Podle většiny rozhodneme, jestli žáci budou kreslit osobní erb, nebo budou metodou RWCT[2] životabáseň psát sami o sobě. Výsledné práce prezentují pouze dobrovolníci, nikoho nenutím, je to osobní záležitost, která má sloužit jejich vlastním potřebám.
[1] PIEPER, Monika. Nápadník aktivit k volbě budoucího povolání. Brno: Edika, 2013.
CORRE MONTAGU, Frédérique. Holky / Kluci: jak to funguje. Praha: Euromedia Group, a.s., 2018
KOVÁŘ, Karel. Ovšem. Brno: BizBooks, 2017.
ROTH, Veronica. Divergence. Praha: CooBoo, 2012
OSEMAN, Alice. Srdcerváči. Praha: CooBoo, 2019
[2] Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical Thinking)