Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Od roku 2014 mohou knihovníci v ČR využívat Národní soustavu kvalifikací (dále jen NSK), což je celostátní databáze profesních kvalifikací, v níž jsou pro jednotlivé kvalifikace definovány požadované odborné kompetence. Uchazeči o získání kvalifikace ve vybraném oboru mají možnost získat příslušný certifikát, pokud absolvují zkoušku a prokážou splnění požadavků na odborné kompetence obsažené v kvalifikačním standardu dané profese. Kromě kvalifikačních standardů obsahuje NSK i standardy hodnotící, podle kterých probíhá ověřování dosažené úrovně odborných kompetencí uchazečů o certifikáty. Pokud se jedná o knihovnickou oblast, v NSK jsou zveřejněny podrobné kvalifikační a hodnotící standardy knihovnických profesí, jak na středoškolské (maturitní) úrovni, tak na vysokoškolské bakalářské a magisterské úrovni.
NSK lze v personálním řízení využívat mnoha způsoby, přičemž jedním z nejdůležitějších je využití tohoto projektu pro celoživotní vzdělávání a rekvalifikace zaměstnanců. Kvalifikační standardy, tj. soubory odborných kompetencí knihovnických pozic v NSK, se staly východiskem pro přípravu a realizaci rekvalifikačních knihovnických kurzů pořádaných vybranými knihovnami v ČR.
V roce 2014 bylo zpracováno a zveřejněno v NSK 6 knihovnických profesních kvalifikací na středoškolské úrovni (dále jen PK 4) – knihovník akvizitér, knihovník katalogizátor, knihovník pracovník správy fondů, knihovník v knihovně pro děti, knihovník v přímých službách a referenční knihovník.
V roce 2021, na základě jednání Národní knihovny ČR (dále jen NK) a zástupců knihoven ČR s Národním pedagogickým institutem, byly kvalifikační standardy uvedených knihovnických profesí revidovány. Revize měly souvislost se změnami v rámcových vzdělávacích plánech, byly rovněž vyvolány potřebami praxe v souvislosti s charakterem a organizací práce na středoškolských knihovnických pozicích zejména menších knihoven v ČR. Změny se odrazily i v nastavení výuky v rámci rekvalifikačních knihovnických kurzů. Revize vycházela z myšlenky sloučení, modifikace a aktualizace kompetencí a kritérií knihovnických PK 4. Po uvedených úpravách vznikly 3 aktualizované knihovnické PK 4:
Vzhledem k nižší míře specializace ve vztahu k většině vykonávaných činností knihovníky na středoškolských pozicích, ve srovnání s pracovními pozicemi vyžadujícími kvalifikaci na vysokoškolské úrovni, se revidované kvalifikační standardy PK 4 opírají o společný základ pěti odborných kompetencí:
Zbylé odborné kompetence se vztahují k vlastní specializaci uvedených tří aktualizovaných PK 4. Součástí revize byly i hodnotící standardy a požadavky na autorizované osoby (dále jen AOs). Bylo zrušeno bodování při ověřování kompetencí. Kompetenci uchazeč splnil nebo nesplnil. Výsledné hodnocení zkoušky zní „uchazeč vyhověl/nevyhověl“. U AOs byl zrušen souběh podmínek praxe v oboru a praxe v přednáškové a lektorské činnosti. Revidované kvalifikační a hodnotící standardy PK 4 vstoupily v platnost 6. ledna 2023 a jsou publikovány na webu NSK.
Od roku 2022 procházejí revizním procesem i standardy knihovnických profesních kvalifikací na vysokoškolské bakalářské úrovni. Na bakalářské úrovni byly v rámci NSK zpracovány standardy profesních kvalifikací pro samostatného knihovníka akvizitéra, samostatného knihovníka katalogizátora, samostatného referenčního knihovníka, samostatného knihovníka pracovníka správy fondů, samostatného knihovníka metodika, samostatného knihovníka v knihovně pro děti, samostatného knihovníka správce digitální knihovny a samostatného systémového knihovníka.
V navrhovaných změnách standardů knihovnických profesních kvalifikací na bakalářské úrovni (dále jen PK 6) je ve srovnání se standardy na úrovni PK 4 u jednotlivých kvalifikací kladen větší důraz na specializaci. Dalšími změnami jsou snížení počtu ověřovaných kompetencí, vytvoření nových kompetencí či aktualizace některých společných (překrývajících se) kompetencí, i dalších kompetencí či kritérií. V případě převzetí některých kompetencí z PK 4 bude jejich praktické ověřování probíhat podle hodnotících standardů knihovnických kvalifikací na středoškolské úrovni.
Potřeba zdůraznění specializace na úrovni PK 6 se v revizi odrazila mj. ve dvojím způsobu řešení společných kompetencí. Pro vybrané kvalifikace byla vytvořena speciální kompetence, redukovanější z hlediska ověřovaných kritérií. Uvedená úprava se týká např. odborné kompetence katalogizace (samostatný knihovník akvizitér). Podobným způsobem byla vytvořena redukovanější kompetence týkající se vyhledávání informací ze specializovaných zdrojů a jejich ověřování (samostatný - akvizitér, katalogizátor či správce digitální knihovny). Všechny speciální redukované odborné kompetence byly vytvořeny na úrovni standardů pro PK 6.
U těch profesních kvalifikací, u kterých vybrané kompetence tvoří jejich nezbytný odborný základ, byla aktualizována kritéria při zachování shodné verze kompetence na úrovni standardů PK 6. Aktualizace se týká např. kritérií kompetence Orientace na knižním trhu a v produkci ostatních informačních zdrojů (samostatný - akvizitér, katalogizátor, pracovník správy fondů, metodik aj.), případně kompetence Vyhledávání informací ze specializovaných zdrojů a jejich ověřování (samostatný - referenční knihovník, knihovník v knihovně pro děti).
Byla vytvořena zcela nová kompetence - Orientace v systému českých knihoven, jejich knihovních fondech a službách (samostatný - akvizitér, katalogizátor, správce fondů, referenční knihovník, knihovník v knihovně pro děti a systémový knihovník). Revize PK 6 se dotkla rovněž hodnotících standardů. Podobně jako u hodnotících standardů PK 4 bylo zrušeno bodování při ověřování kompetencí. Kompetenci uchazeč splnil nebo nesplnil. Výsledné hodnocení zkoušky zní „uchazeč vyhověl/nevyhověl“.
Další navrhovanou změnou v hodnotících standardech PK 6 je u vybraných kompetencí zrušení ověřování znalosti cizího jazyka. Zpracovatel vycházel z předpokladu, že na vysokoškolské úrovni je znalost minimálně jednoho cizího jazyka standardní. Navíc, ověřování znalosti cizího jazyka by, podle požadavků kladených na AOs, resp. zástupce AOs, proces ověřování neúměrně prodražoval.
U hodnocení kompetence ke zpracování koncepcí, plánů a programů v oblastech knihovnictví, systému stavění, správy a organizace fondů, případně aktivit na podporu informační výchovy a dětského čtenářství byl zrušen požadavek na předložení případové studie, kterou má uchazeč zpracovat ještě před konáním zkoušky a na zkoušce ji obhájit. Tato změna reflektuje požadavek zákona[1] na veřejný průběh zkoušky. Nově budou uchazeči v rámci času, který budou mít na přípravu na zkoušku zpracovávat osnovu nebo bodový realizační plán z příslušné oblasti, který budou v rozpravě obhajovat.
U kompetencí převzatých z kvalifikačních standardů PK 4 se revize opírala o předpoklad, že kompetenční úrovně PK 4 a PK 6 nelze z hlediska knihovnické praxe chápat úplně odděleně. Vybrané kompetence z úrovně PK 4 budou z tohoto důvodu ponechány v kvalifikačním standardu PK 6, avšak v aktualizované, tj. revidované podobě po revizi standardů PK 4 z roku 2021. Do skupiny profesních kvalifikací na úrovni PK 6 byly včleněny výběrově, tj. jsou součástí těch kvalifikací, s jejichž specializací bezprostředně souvisí. Jejich praktické ověřování, jak bylo zmíněno výše, bude probíhat podle hodnotících standardů knihovnických kvalifikací na středoškolské úrovni. Pokud se jedná o změny požadavků na AOs, v této oblasti byl podobně jako u PK 4, zrušen souběh podmínek praxe v oboru a praxe v přednáškové a lektorské činnosti. V současnosti (únor 2023) se návrhy revidovaných standardů knihovnických PK 6 nacházejí v připomínkovacím řízení na Ministerstvu školství, mládeže a tělesné výchovy.
[1] Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání)