Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Designovat a nabízet celoživotní vzdělávání knihovníkům – je to výzva, zodpovědná povinnost, příležitost? Katedra informačních studií a knihovnictví (KISK) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity si tuto otázku klást nemusí, podporuje celoživotní vzdělávání knihovníků dlouhodobě a také v současné době nabízí oborové praxi aktuální témata i formáty vzdělávání.
Významnou a již etablovanou součástí podpory celoživotního vzdělávání knihovníků je na KISKu konference Národní seminář informačního vzdělávání (NASIV), jejíž X. ročník proběhl v květnu 2022 na Filozofické fakultě MU s mottem Knihovna – prostor pro teens aneb Dveře knihovny mládeži otevřené.[1] Právě cílová skupina teens není pro učící knihovníky vždy čitelná a dostupná, což v roce 2019 ukázal výzkum V. Pillerové, P. Mazáčové a V. Richtra.[2] Konference se tedy svým zaměřením soustředila na oblasti informačního vzdělávání teenagerů – program reflektoval sociální a globální témata, využití digitalizovaného kulturního dědictví v edukaci nebo multimediální kontexty digitální kulturní paměti. Část programu řešila spolupráci vysokoškolských knihoven se středoškoláky, projekty představili mladí knihovníci – studenti oborových vysokých škol, nechyběl odborný panel na téma Role knihovny a školy v každodennosti teens 21. století. NASIV nabídl více než 150 účastníkům hybridní, tedy prezenční a současně živý online konferenční formát, což se ukázalo jako funkční a oborovou praxí vítané.
V posledních letech se klíčovou formou rozvoje celoživotního vzdělávání knihovníků a informačních specialistů na KISKu stávají inovační kurzy. Stojí na čtyřech pilířích: jsou zdarma – online – v bezpečném prostředí – pro všechny (knihovníky z různých typů knihoven i jiných paměťových institucí). Průběžně získávaná zkušenost vyučujících z KISKu ukazuje, že knihovníkům v celoživotním vzdělávání velmi vyhovuje formát živé online výuky, s jehož preferencemi jsou spojeny oproti prezenčním vzdělávacím aktivitám i finanční a personální úspory na straně zaměstnavatelů.[3]
V roce 2021 vznikl v projektu KISK 4 LibFuture, podpořeném dotací z programu VISK, soubor inovačních kurzů zastřešených tématem digitální kompetence. Kurzy zahrnovaly různé edukační oblasti – grafy a vizualizace dat pro knihovníky, metody kritického myšlení v online prostředí, digitalizované kulturní dědictví jako potenciál pro rozvoj gramotnosti a kompetencí v knihovnách aj. Kurzy měly formát jednodenního či vícedenního vzdělávacího setkání, záměrem bylo vedle prezentace zajímavých a nových témat také to, aby účastníci zažili edukaci aktivizujícím způsobem, většinou ve formě workshopu či semináře. Účastníci měli možnost společně se setkat nad odborným tématem, diskutovat, sdílet své zkušenosti nebo reflektovat svoji praxi.
V návaznosti na rok 2021 se podařilo také v roce 2022 nabídnout program celoživotního vzdělávání KISK 4 LibFuture, opět z grantové podpory VISK. Inovační kurzy byly opět provázány rozvíjením digitálních kompetencí. Nabídka se rozšířila tak, aby pokrývala různorodé a poptávané oblasti oborového diskurzu. Knihovníci se například seznamovali s digitálním nástrojem Twine, vzdělávali se v didaktických přístupech k využití digitalizovaného bohatství, online tutoringu nebo v designování objektů pro online vzdělávání v knihovnách. KISK nabídl také kurzy vztažené k mediální gramotnosti, informatickému myšlení nebo aktuálním tématům jako makerspace či foresight a trendspotting v knihovnictví. Formát online živé výuky se osvědčil jako smysluplný a funkční ve vztahu k cílové skupině knihovníků a jejich vzdělávacím potřebám.
Ukázka inovačních kurzů KISKu z nabídky roku 2022[4]
Celoživotní vzdělávání nabízí KISK také mimo hlavní informačněvědnou doménu, a to v akreditovaném kvalifikačním studiu pedagogiky[5] (tzv. pedagogickém minimu), které garantuje dr. Pavlína Mazáčová. Jedná se o třísemestrální nebo čtyřsemestrální studium pro absolventy jiných než vysokoškolských pedagogických studijních oborů, do něhož je možné přihlašovat se dvakrát v akademickém roce. Absolvent získá kompetence pedagogicky působit jako učitel odborných předmětů v oborech vzdělávání Informační služby, Informační technologie apod., dle platné školské legislativy, současně je kompetentním vzdělavatelem pro 21. století, který kurátorsky tvoří digitální učební materiály, spravuje e-learning a komplexně ve škole rozvíjí vzdělávací technologie.
Vedle programů celoživotního vzdělávání má brněnská Katedra informačních studií a knihovnictví od září 2022 zcela nový a v rámci Masarykovy univerzity unikátní plně distanční online bakalářský studijní program Design informačních služeb,[6] jehož garantkou je designérka a výzkumnice KISKu dr. Ladislava Zbiejczuk Suchá. Jedná se o profesně orientovaný studijní program, jímž KISK rozšiřuje příležitosti pro celoživotní vzdělávání knihovníků a informačních specialistů.
Do nabídky celoživotního vzdělávání pro knihovníky patří otevřené zdroje, které KISK vytváří a spravuje. Jsou to online časopisy DESIGN KISK a EDTECH KISK s aktuálními tematickými články také od studentů KISKu, vědecký oborový online časopis ProInflow, You Tube kanál KISKu se záznamy přednášek z Bloku expertů nebo oborové online publikace. Přehled vzdělávacích aktivit KISKu a podrobnější informace o nich lze získat na webu katedry. Pro rok 2023 připravuje KISK novou platformu i nabídku celoživotního vzdělávání pro knihovníky. Bude prezentována v průběhu jara v oborových informačních kanálech. Těšíme se na vás!
[1] Záznamy odborného programu NASIVu jsou dostupné z https://kisk.phil.muni.cz/nasiv.
[2] Více k výsledkům průzkumu přináší zpráva na https://ipk.nkp.cz/statistika-pruzkumy-dokumenty/pruzkumy/spoluprace-kni...
[3] Podrobnější informace k nabídce kurzů jsou dostupné z https://kisk.phil.muni.cz/kisk4libfuture
[4] Více informací na https://kisk.phil.muni.cz/kisk4libfuture
[5] Informace ke studiu pedagogiky na KISK přináší web https://kisk.phil.muni.cz/uchazeci/celozivotni-vzdelavani
[6] Informace k programu jsou k dispozici na webu https://www.phil.muni.cz/pro-uchazece/bakalarske-studium/26780-design-informacnich-sluzeb