Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Vzdělávání pedagogů má v Moravskoslezské vědecké knihovně v Ostravě tradici. Důležitost dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je zdůrazněna v Bílé knize (2001) a zmiňuje se o ní i zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících v § 24. Pedagogové se mohou vzdělávat tím, že si rozšíří studium o postgraduální vzdělávání nebo doplňujícím studiem, když absolvují nejrůznější kurzy, semináře, workshopy, letní školy, konference, ale i samostudiem odborné literatury a dalších informačních zdrojů. Jednou ze stěžejních institucí pro vzdělávání pedagogů je Národní institut pro další vzdělávání (NIDV). NIDV je organizace přímo řízená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy s celostátní garancí dalšího vzdělávání a profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení včetně školských zařízení pro zájmové vzdělávání. Naše knihovna zaměřuje své služby primárně na studenty, pedagogy a vědecké pracovníky. Pokud chceme co nejlépe vzdělávat studenty, musíme začít u pedagogů. Ti přímo ovlivňují vzdělávání studentů a je tedy důležité, aby znali všechny trendy a nástroje, jak je vzdělávat co nejlépe.
Na webových stránkách naší knihovny: https://www.msvk.cz/sluzby/pro-pedagogy/ nabízíme pedagogům (především pedagogům středních škol) metodickou podporu, materiály i know-how pro koncepci vlastních vzdělávacích programů. Vzdělávací portfolio knihovny tvoří tyto oblasti:
V budoucnu plánujeme rozšíření portfolia o digitální kompetence, environmentální gramotnost a klimatickou osvětu, chceme podporovat podnikavost a kreativitu a budeme podporovat startupy v oblasti duševního vlastnictví a marketingu. Pomáháme pedagogům s podáváním grantů na makerspace vybavení škol pro výuku, pořádáme pro ně vzorové lekce, aby si mohli vše ověřit a vyzkoušet v praxi. Poskytujeme akademickou informační podporu pedagogům v zavádění a vedení středoškolských kvalifikačních prací. Nabízíme jim individuální konzultace po předchozí domluvě, a to i v online podobě. Máme pro ně vytvořené vzorové práce a radíme jim i se správným citováním. Největší pozornost věnujeme mediální a kybernetické gramotnosti. Doporučujeme pedagogům, jak tato témata zařadit do kurikula předmětu. Pořádáme pro studenty vzorové lekce, umíme poradit i s didaktikou vyučovacích hodin, doporučíme i obstaráme zdroje a materiály, které výuku obohatí. Pro pedagogy vydáváme Newsletter, vychází čtyřikrát ročně. Informujeme v něm například o plánovaných aktivitách oddělení edukace a metodické podpory.
Na začátek roku 2024 plánujeme Mediální olympiádu, tentokrát celorepublikově. Letošní testovací ročník byl zaměřený na Moravskoslezský kraj a dopadl na jedničku. Na stránce www.medialniolympiada.cz uvádíme bližší informace. Organizujeme pro pedagogy kurzy na seznámení se s umělou inteligencí, na práci s informacemi aj. V rámci mezinárodního projektu The Love of Reading budujeme a spravujeme knihovnu eKnih v angličtině a národních jazycích participujících škol včetně češtiny. Knihovna je přístupná také studentům a všem pedagogům EU. Většina knih je dostupná zcela bez omezení: https://www.theloveofreading.eu/. Pedagogové a studenti mohou čerpat z E-zdrojů knihovny: Bookport, PressReader, Anopress, ČSN online, Science, Nature Complete, z Digitální knihovny Moravskoslezského kraje, která naše knihovny buduje od roku 2005 a která obsahuje významné kulturní, společenské, ekonomické a náboženské dějiny obcí a měst v regionu. Nabízíme také lekce trénování paměti, které jsou zaměřeny například na výuku cizích jazyků, na trénink paměti pro snadnější učení aj. Spolupráci knihoven a škol ve vzdělávání žáků je vhodné doplnit i o vzdělávání pedagogů. Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021-2027 s výhledem do roku 2030 a Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ takové vzdělávání v knihovnách podporují.
Věnujeme se také pedagogickému vzdělávání knihovníků zaměřených na dětské čtenáře, letos běží již třetí ročník a zájem ze strany knihovníků je obrovský. Čerpáme finance z dotace VISK 2 Pedagogické minimum pro knihovníky pro děti a mládež. Lektory jsou pedagogové Pedagogické fakulty Ostravské univerzity – Katedry Českého jazyka a literatury s Didaktikou a psycholog z Katedry sociální pedagogiky. Specializované kurzy „Pedagogické minimum pro knihovníky pro děti a mládež“ obsahují pět odborných samostatných přednášek, pomocí kterých získá knihovník ucelený vzhled do pedagogické práce. Naučí se základům, jak při vzdělávacích aktivitách knihovny správně učit děti a mládež. Obsahově jsou kurzy zaměřené na vývojovou specifiku dětí školního věku, na psychický vývoj dítěte a mladého člověka, na didaktiku lekcí informačního vzdělávání, na stylizaci uměleckého textu pro děti, na samotnou práci s uměleckým textem, jako je literární komunikace, interpretace textu a dále se zaměřují na ilustrace dětských knih a na ožehavé otázky kýče a braku v literární tvorbě pro děti. Máme se vzájemně čemu učit, v mnohém jsou si profese učitel a knihovník podobné.
Pokud by se podařilo legislativně ukotvit povinnost zřídit v každé škole školní knihovnu s profesionálním knihovníkem, který by se podílel na výuce pedagogů a studentů, velmi by se zvýšila úroveň vzdělání u nás. Slovinsko po zavedení této povinnosti docílilo v průzkumech PISA (mezinárodní výzkum patnáctiletých žáků v oblastech čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti) a PIRLS (mezinárodní výzkum čtenářské gramotnosti žáků 4. tříd základních škol) mnohem lepších výsledků než dříve, kdy tato povinnost nebyla. Informační a čtenářská gramotnost jsou pro život nezbytné dovednosti a kdo jiný než knihovníci by je měl učit. Neměli bychom zapomínat na cennou zpětnou vazbu, na pravidelné výzkumy skutečných informačních potřeb studentů a pedagogů. Na výzkumech a průzkumech spolupracujeme s Ostravskou univerzitou s Katedrou sociologie, při designování služeb nám takto získaná data velmi pomáhají. Sofistikovanému vzdělávání pedagogů se chceme věnovat i v budoucnu, protože věříme ve smysluplnost této práce a přímo tak podporujeme kvalitnější vzdělávání studentů.