Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Studium Designu informačních služeb na Katedře informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně (KISK) je jedna z nejlepších věcí, kterou jsem pro sebe mohla udělat. Je potřeba počítat s tím, že vzdělávání zabere čas, ale máte příležitost měnit a ovlivňovat dění kolem sebe a vlastně i sebe.
KISK jsem zpovzdálí sledovala od června 2008, kdy jsem ukončila své studium v návazném magisterském oboru Informační studia a knihovnictví. Když mou pozornost v létě roku 2022 na internetu upoutala nabídka nového online bakalářského programu Design informačních služeb, zatoužila jsem se na univerzitu vrátit. Tehdy jsem působila druhým rokem v pozici ředitelky Městské knihovny Znojmo a uvažovala o doplnění manažerského vzdělání. Nabídka předmětů od úvodu do designového myšlení, výzkumných i designerských metod přes virtuální realitu, psychologii, po komunikační dovednosti nebo leadershipové kompetence představovala příležitost k seberozvoji, práci s týmem a navrhování služeb s lidmi pro lidi.
Sen se stal skutečností a ze mě nadšená studentka, která se snaží získané vědomosti a dovednosti ihned využívat v praxi. V těchto dnech se chystám na vstup do čtvrtého semestru. Pokud je to jen trochu možné, využívám ke studijním projektům pracovní prostředí a výzvy, kterým čelíme. K poznávání a definování problému či navrhování a ověřování řešení často spolupracuji se svým týmem, který je skvělou studnicí nápadů i vhodnou cílovou skupinou k testování návrhů.
Výuka probíhá synchronizovaně 1x za 14 dní prostřednictvím platformy Teams. V mezičase mezi jednotlivými setkáními si každý studuje svým tempem dle momentálních časových možností či mentálních kapacit. K zafixování získaných vědomostí je samozřejmostí práce či spolupráce na projektech, tedy již zmiňované využití teorie v praxi. Ne méně důležitá je také vzájemná podpora, a to jak spolužáků, tak tutorů. Nejvíce oceňuji flexibilitu studia. Díky online výuce mám možnost si rozvrhnout čas tak, abych se věnovala práci, studiu, rodině i osobním aktivitám. Materiály jsou dostupné v interaktivních osnovách v informačním systému univerzity, takže se k nim mohu připojit kdykoliv a odkudkoliv. Oceňuji také interaktivní cvičení, podcasty, videa, která mi pomáhají s pochopením učiva. Vše ovšem zabere čas, který člověk logicky musí někde „ukrojit“, a toto je důležité mít na paměti a vždy si operativně seskládat své priority.
Každý semestr je zakončen dvoudenním setkáním se splněním úkolu dle zadání. V prvním semestru, který se věnoval úvodu do designového myšlení, se jednalo o hackaton, kde jsme pracovali na společném projektu od výzkumu po testování. Tam jsem zažila několik uvědomění. Například, že tým je tak silný jako jeho nejslabší článek. Je nutné se ujišťovat, zda všichni vědí, ve které fázi se v projektu nacházíme, a zároveň si jsou jistí, co bude následovat. Také, že vedoucí nesmí utéct svému týmu, i když už je řešení na dosah. Někdy je zkrátka lepší udělat dva kroky zpět, než následuje jeden vpřed. Nejpodstatnější ovšem bylo zjištění, že spíše než výsledek je důležitá cesta, která k němu vede.
V dalších dvou semestrech pro nás byly připraveny konference, kde jsme si vzájemně prezentovali své projekty, na kterých jsme individuálně pod vedením vyučujících pracovali. Na konci druhého semestru se jednalo o výzkumný projekt, ve třetím pak o projekt věnovaný interakčnímu designu a uživatelské zkušenosti. To vše bylo doplněno designovými workshopy, reflexemi naší práce a setkáními se zajímavými lidmi z oblasti designu. Nutno podotknout, že máme pokaždé možnost volby, zda setkání chceme absolvovat online nebo osobně. Většina z nás se chce ovšem přirozeně vidět mimo prostřednictví kamer a virtuálna.
Složení studentů je různorodé věkově, vědomostně, zkušenostně, demograficky i prostředím, ve kterém pracují, což je nesmírně osvěžující a obohacující zároveň. Přestože studujeme online, necítíme se izolovaně. Díky platformě Teams a chatu máme možnost komunikovat s ostatními a sdílet své zkušenosti a nápady. Pedagogický sbor je tvořen odborníky z oblasti designu informačních služeb. Studium je designováno studentkám a studentům na míru, tedy hlavně na základě jejich zpětné vazby. Je možno využít i mentoring v oblastech, které nás zajímají. Oceňuji přístup k výuce, ochotu odpovídat na naše dotazy a pomáhat s řešením případných problémů.
Během studia jsem se naučila mnoho nového a získala cenné dovednosti. Například jak analyzovat potřeby uživatelů i pracovního týmu, pracovat s daty, odhalovat bolestivá místa, přistupovat k navrhování, zkvalitňování a testování služeb, přemýšlet o jejich přístupnosti pro různé skupiny uživatelů a jak vše uplatnit v praxi. V rámci jednoho projektu jsem se se svým pracovním týmem zaměřila na změnu provozní doby knihovny. Začali jsme průzkumem od stolu, pokračovali dotazníkem pro uživatele, prošli statistiky návštěvnosti ze systému, neopomněli jsme knihovnické standardy a na konci jsme byli schopni navrhnout provozní dobu zohledňující požadavky uživatelů, potřeby práce s týmem, prostorové podmínky budovy i personální kapacity. Díky tomu jsem si ověřila, že to, co se učím, má dopad v praxi. Zpočátku jsem netušila, co od online studia Designu informačních služeb očekávat, ale nyní jsem přesvědčená, že je vhodnou příležitostí pro všechny, kteří chtějí získat kvalitní vzdělání v tomto oboru a rozvíjet své profesní dovednosti. Program je flexibilní, moderní a prakticky orientovaný. Jedná se o skvělou příležitost pro každého, kdo se nebojí obětovat svůj čas, chce studovat souběžně s prací a přistupovat k dění kolem sebe zodpovědně.