Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Program jsme poprvé realizovali v předchozím školním roce. Letos jsem si (v rámci doplnění a inovace) nechala zpracovat osnovu nástrojem Sciobot (doporučeno i na školení knihovníků pro zpracování lekcí) s tím, že si ji rozšířím, doplním apod. V tomto případě to nějaké zásadní změny nepřineslo, ale nástroj může doporučit třeba vhodné aktivity.
Ideální aktivita je na úvod brainstorming (studenti definují vztahy a já zapisuji) na téma „Definujme si mezilidské vztahy, jaké mohou být?“ (nejčastěji zaznívá samozřejmě rodina, přátelství, milostné vztahy – studenti poměrně často na místo slova milostné používají sexuální. Můžeme vést debatu nad tím, zda sexuální a milostný vztah je totéž, můžeme najít přímou ukázku z knihy, kde jsou tyto dva vztahy odlišené, vztahy pracovní, v dnešní době mohou být i vztahy virtuální, v ukázce ale mohou být i vztahy z období války – Žid, Němec, což by mohlo zase rozšířit původní téma). Další téma k debatě může být „Proč jsou mezilidské vztahy v knihách důležité? Odlišuje se zobrazení vztahů v rámci žánru, např. v romantické knize pro ženy a detektivce?“ (lze uvést i další příklady).
Než se dostaneme přímo k ukázkám, které jsme si pro program vybrali, dáme si „na rozjezd“ za úkol jmenovat knihu (a samozřejmě říct i o jaký vztah jde), kde je jasně definovaný některý ze vztahů, o kterých jsme mluvili. Často zaznívají názvy dětských knih (např. Děti z Bullerbynu, Bylo nás pět, Rychlé šípy), objevuje se ale i školní klasika (např. Romeo a Julie).
Lekce bude zřejmě vždy zaměřena na konkrétní knihy, takže podle toho, co jsme si vybrali (a samozřejmě chceme, aby se studenti s těmito díly seznámili), použijeme ukázky z vybraných knih. Já preferuju současnou literaturu a mohu-li si vybrat, tak cílím na české autory, abychom se v průběhu také seznámili s tím, co pochází z per českých spisovatelů. Nějaký druh vztahu lze nalézt prakticky všude, vyberu samozřejmě takovou ukázku, kde je to možno definovat, v některých knihách je příběh minimalistický (např. dvě hlavní postavy, někde jich v určité scéně může být mnohem více v různých vztazích).
Tady lze pracovat více způsoby: buď já čtu ukázku a třída odpovídá, nebo někdo ze třídy přečte ukázku a ostatní se snaží zodpovědět kladené dotazy, nebo se třída může rozdělit do skupin (po dvojicích či více), každá skupina dostane jednu ukázku, společně si ji přečtou, zodpoví a potom si po skupinách uděláme „vyhodnocení.“ Tomuto dávám přednost, ale pokud není třída moc početná, lze ji rozdělit např. pouze na poloviny nebo zvolit jednu z předchozích možností. Každá skupina by pak případně měla být schopná zodpovědět otázky: Jaký typ vztahu byl v ukázce definován? Byl jen jeden, nebo jich bylo více? Jsou v ukázce nějakým způsobem zobrazeny i charakterové vlastnosti postav? Je v ukázce použita přímá řeč? Můžeme samozřejmě doplnit další otázky, které chceme, aby byly zodpovězeny.
Klasika
„Však hle, co světla tam tím oknem prokmitává? Toť východ jest a Julie je slunce! Vyjdi, ó slunce krásné, zabij lunu závistivou, jež chorá jest a bledá žalem, že ty, její služka, jsi o tolik krásnější než ona sama.“ (Romeo a Julie, W. Shakespeare)
Ukázku z klasické literatury možno použít i pro srovnání, jak se liší vyjadřovací prvky v současných knihách, navíc si studenti vyzkouší porozumění textu, který není psán úplně „současným“ jazykem.
Současná literatura
„Týna je zdrženlivější, ale nakonec i ona přijme máminu náruč. Možná jenom kvůli mámě, možná že doopravdy chce. Nedokážu to určit. Pořád stojím mimo. Nejsem si jistá, jestli tam patřím, jestli to není jenom jejich chvíle, protože jsem nadplán. Zbytečná. „Holky, holčičky moje…,“ šeptá přes slzy.“ (Mezi nimi, Veronika Gonzáles)
Rodinné vztahy – je z ukázky patrné, v jakém vztahu jsou všechny postavy? Po vyhodnocení každé skupiny před ostatními, můžeme ukázky jednotlivě porovnat, říct si, jaké prostředky k vyjádření vztahu byly použity, v čem se liší apod.
Reflexe probíhá v rámci vyhodnocení úkolů jednotlivých skupin a v rámci zhodnocení a porovnávání skupin navzájem. Znovu si definujeme vztahy a doplňujeme debatu o tom, jakou roli hrají vztahy v literárních příbězích.