Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
Národní seminář – Nové směry v informačním vzdělávání byl organizován v rámci projektu NAKLIV ve dnech 11. – 13. 5. 2011 v Koutech (Ledeč nad Sázavou). Seminář byl určen knihovníkům všech typů knihoven, kteří se zabývají informačním vzděláváním svých klientů – žáků středních škol, studentů vysokých škol, uživatelů v České republice. Ambicí organizátorů bylo ve třech dnech v příjemném prostředí vytvořit přátelskou pracovní a vzájemně inspirativní atmosféru, která by byla dalším odrazovým můstkem pro následné aktivity, sdílení aktivit různých institucí a zajímavé formy spolupráce.
Po zahájení semináře byla první přednášející dr. Hana Landová, odborná asistentka ÚISK FF UK Praha a předsedkyně sekce IVIG. Na úvod svého příspěvku Informační vzdělávání v novém hávu: jak budeme učit naše uživatele v příštích letech? zdůraznila myšlenku, že přesto, že se vlivem potřeb informační společnosti stalo informační vzdělávání již samozřejmou a tradiční službou všech typů knihoven, je nutné klást si otázky, jak dál. Jak se změnily potřeby uživatelů, jak se mění formální vzdělávání a co z toho vyplývá pro knihovny ve smyslu změny obsahu i metod informačního vzdělávání. To, jak na tyto otázky budou knihovny reagovat, na rychlosti a kvalitě těchto změn, bude významným kritériem pro vnímání knihoven jako vzdělávacích institucí a to jak laickou, tak odbornou veřejností. V souvislosti s novými informačními technologiemi zazněl v příspěvku, (překlad z angličtiny), termín „knihovna jako pískoviště“. Dobře to vystihuje novou funkci knihovny, která by měla být místem, kde si občan může nové technologie a nová media vyzkoušet, seznámit se s nimi a zkusit s nimi pracovat, samozřejmě za asistence knihovníka. Zjistit tak, zda daný produkt odpovídá jeho odborným požadavkům.
Mgr. Pavla Kovářová, doktorandka ÚISK FF UK Praha, se věnovala problematice Ochrana soukromí na internetu. Vymezila pojem soukromí v prostředí internetu, a jak lze toto soukromí chránit. Téma je velmi důležité a ne zcela jasné v praxi veřejných knihoven. Knihovníci by se měli pozorně zamyslet nad tím, jak mohou narušit soukromí svých uživatelů, na druhé straně jsou tyto otázky problematické, protože knihovny, pokud mají chránit svůj majetek, knihy a další informační dokumenty v tradiční i elektronické podobě, tak určité informace o svých uživatelích potřebují. Vzhledem k tomu, že se tato problematika mění, přístup a vnímání soukromí se vyvíjí, bylo by potřebné věnovat se těmto problémům, např. na pracovním semináři formou dialogu s odborníky a vyjasnit si některé otázky (pozn. JN).
Následoval ještě příspěvek Mediální gramotnost a nová média v kontextu informačního vzdělávání, téma Mgr. Anny Maškové, doktorandky ÚISK FF UK Praha. Ve své přednášce vymezila vztah informační a mediální gramotnosti, co je pro ně společného a odlišnosti v přístupu pojímání v oblasti teorie – informační gramotnost jako součást gramotnosti mediální. Věnovala se také zakotvení mediální respektive informační gramotnosti v Rámcových vzdělávacích programech.
Open Access byl příspěvek Mgr. Ivy Burešové, Knihovna AV ČR, věnovaný otevřenému přístupu k informacím, tedy možnostem volného a neomezeného čtení, stahování, sdílení, ukládání, vyhledávání a hypertextového propojování. Podstatná část příspěvku byla věnována autorským právům, která těmito možnými přístupy nezanikají. Jeden ze způsobů jak licencovat díla s otevřeným přístupem jsou tzv. creative commons (viz www.creativecommons.cz).
Mgr. Michaela Buchtová a dr. Vít Šisler, odborný asistent ÚISK a Studiu nových médií FF UK v příspěvku Digital Game-Based Learning o vzdělávání pomocí počítačových her a simulací představili vzdělávací počítačovou simulaci zaměřenou na podporu výuky společenských věd na středních školách Evropa 2045. Připomíná strategické počítačové hry, ale přibližuje hráčům nejrůznější otázky týkající se Evropy a současného světa, vedle získávání faktických informací vede ke kritickému myšlení a podporuje schopnost práce v týmu.
Technologiím pro podporu práce na dálku a organizaci online seminářů se věnoval Ing. Michal Martoch a Ing. Radka Nepustilová. Práce na dálku se stává s rozvojem technologií běžnou součástí denní práce a vlastně další pracovní metodou, která efektivně šetří čas a snižuje pracovní náklady. V příspěvku se mluvilo o online kancelářích, videokonferencích, nástrojích pro online vzdělávání (www.workline.cz). Novinku poslední doby, tzv. webináře (www.webinare.cz), tedy online semináře, které kombinují vzdálený přístup vzdělávání s přímým kontaktem s lektorem, si mohli účastníci „prožít“ v praxi.
Vzhledem k problémům nemohl na seminář přijet pozvaný lektor, Mgr. Josef Šlerka, vedoucí programu Studia nových médií na ÚISK FF UK. Velmi zajímavou přednášku na téma Geolokační služby ve vzdělávání tak prezentoval prostřednictvím webináře (technicky zajistil Ing. Martoch).
Ing. Janek Wagner se věnoval tématu Google – Škola 2.0 – Práce 3.0 a Sociální média jako prostor pro sdílení bylo závěrečné téma třetí den a ujali se ho Mgr. Olga Biernátová a Mgr. Adam Zbiejczuk.
V průběhu celého konání semináře probíhaly současně workshopy, prezentace dat na mapách, výuková simulace Evropa 2045. Prezentace a seznámení s projekty Nastroje.Knihovna.cz, Kurzy.Knihovna.cz, Vyzkumy.Knihovna.cz. Takže na úplný závěr lze potvrdit splnění záměru organizátorů. Mimo kvalitní odborný program se aktivní pracovní a oddechové prostředí podařilo vytvořit.
Odkazy: