Copyright Duha © 2025, Žádný příspěvek ani jeho část nesmí být reprodukován bez souhlasu autora a bez oznámení redakci.
E-learningové vzdělávání je v současné době vnímáno jako aktuální trend v rámci mimoškolního vzdělávání. Tímto způsobem se mnohé instituce snaží vzdělávat své zaměstnance v rámci celoživotního studia, nebo využívají e-learning k zaškolení nových pracovníků do zaměstnání. Velké možnosti nabízí e-learning také knihovnám. Zejména krajské knihovny, které mají zákonnou povinnost vzdělávat knihovníky svého regionu. Jejich snaha je různorodá – od pořádání rekvalifikačních kurzů, až po vytváření e-learningových kurzů.
Počátky e-learningu sahají až do 60. let minulého století, kdy vznikly první vyučovací automaty. Byly však příliš složité a neujaly se. V druhé polovině osmdesátých let vznikají první osmibitové počítače, které se dostávají i do domácností, a začínají se objevovat teorie, že počítačová výuka může zcela nahradit tradiční školní výuku. V devadesátých letech minulého století skupina převážně amerických vědců začíná vytvářet inteligentní výukové systémy, které lze nazvat prvními e-learningovými lekcemi. E-learning tak, jak ho známe dnes, vzniká v roce 2001, kdy byla vyvinuta první verze prototypu Moodle, což je internetové prostředí, které v současné době hostuje většinu e-learningových kurzů u nás i ve světě.
E-learning bychom si volně mohli do českého jazyka přeložit jako e-učení, nebo vzdělání pomocí internetu. Jedná se tedy o výukový kurz v elektronické podobě. Obecně lze konstatovat, že e-learning je výuka, která využívá výpočetní techniku a online připojení. Jiné označení pro e-learning může také být distanční vzdělávání, což je forma studia, při níž vyučující a student nejsou v přímém kontaktu. Hlavní roli zde hraje vzdálenost mezi aktéry vzdělávání, která se nahrazuje vhodnou organizací studia a vytvoření speciálních studijních materiálů. Jedním z hlavních znaků distančního studia je samostatnost, která je nezbytná pro správný chod studia. Na základě charakteristiky distančního studia pak studium e-learningového kurzu obvykle probíhá takto:
E-learning pronikl do všech oblastí vzdělávání. Využívá se na vysokých školách i jako forma celoživotního vzdělávání, knihovnictví nevyjímaje. Ministerstvo kultury vydalo Metodický pokyn, který vymezuje, že knihovník by měl věnovat odbornému vzdělání alespoň 48 hodin za rok. Menší knihovny by měly svým zaměstnancům umožnit vzdělávání v rozsahu 8 hodin za rok. Jednou z možností, jak tyto požadavky naplnit, je studium e-learningových kurzů, které přináší mnohé výhody. Mezi jinými například nulové náklady nebo možnost studovat z domu bez nutnosti dojíždění.
E-learningovému vzdělání pro knihovníky se věnuje Národní knihovna, Národní lékařská knihovna, vybrané krajské knihovny a také Kabinet informačních studií a knihovnictví na Masarykově univerzitě v Brně. Zde je pouze stručný přehled široké nabídky kurzů, ze kterých si mohou zájemci vybrat:
Více informací o většině e-learningových kurzů lze získat na stránkách kurzy.knihovna.cz. Jedná se o internetový portál, který vytváří a dále rozvíjí knihovnická komunita. Jeho úkolem je zpřístupňovat laické i odborné veřejnosti e-learningové kurzy z oblasti knihovnictví. Cílem webu je nabídnout vhodné internetové prostředí pro tvůrce e-learningových kurzů a poskytnout jim možnost sdílení jejich kurzu s dalšími uživateli portálu. Kurzy.knihovna.cz hostují e-learningové kurzy v prostředí Moodle. Informace o kurzech Národní knihovny a Národní lékařské knihovny lze získat na stránkách Univerzity Karlovy.
V roce 2012 vytvořila Moravská zemská knihovna (s finanční podporou MK ČR - programu VISK2) e-learning s názvem Knihovnický kurz. Cílem tohoto kurzu je poskytnout a doplnit kvalitní vzdělání pro širokou vrstvu knihovníků ze všech typů knihoven. Kurz je dostupný na portále kurzy.knihovna.cz. Skládá se z 15 modulů, které se otevírají po týdnu. Každý modul je ukončen úkolem nebo testem. Na závěr celého kurzu je umístěn dotazník spokojenosti s celým kurzem. Výsledky dotazníkového šetření po pilotním kole kurzu byly velmi pozitivní. Kladně byl hodnocen design, studijní materiály, jednotlivé moduly i komunikace s tutory kurzu. Vzhledem k úspěšnému prvnímu kolu Knihovnický kurz i nadále pokračuje. Pro nové zájemce se bude otevírat vždy v jarním a zimním semestru.
Citace
Kurzy.knihovna.cz [online]. 2010 [cit. 2013-02-21]. Dostupné z: http://kurzy.knihovna.cz/
MORAVSKÁ ZEMSKÁ KNIHOVNA. Moravská zemská knihovna [online]. 2011 [cit. 2013-04-01]. Dostupné z: https://www.mzk.cz/.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. ISBN 978-80-210-5123-2.