Nacházíte se: Úvod » Blogy » Osobní » Zákulisí revizí 2013
Podívejte se na infografiku s prokliky
Co přesně se v knihovně dělo?
1) Číselná revize
Během číselné revize musí knihovníci postupně zkontrolovat knihu po knize, regál po regálu a zjistit zda u všech dokumentů sedí signatura správně číselně za sebou. Někdy se stává, že se kniha zařadí jinam, než by měla a pak je samozřejmě problém ji najít. Číselná revize tedy pomáhá, aby knihy byly opět snadno dohledatelné. Tato revize probíhala v přízemí (celkem zkontrolováno cca 2864 metrů knih) a ve 3. patře (zkontrolováno cca 3 015 metrů knih).
2) Posouvání fondu
Jelikož se množství dokumentů v knihovně neustále rozrůstá, je třeba fond tu a tam trochu posunout, aby měly knihy v regálech více prostoru. Posouvání fondu probíhalo v 6. patře (zde bylo posunuto 120 metrů knih), v 7. patře (posunuto 130 metrů knih) a ve 4. patře (posunuto 65 metrů knih). Celkově byl tedy náš fond posunut o 315 metrů.
Novinkou pro čtenáře je, že v přízemí končí Volný výběr tématickým označením 358.4 (Vojenské letectvo. Dělostřelectvo) a pokračuje v prvním patře číslem 36 (Sociální péče. Sociální zabezpečení). Další novinkou je, že turistické průvodce (označení 913 (4) PRU) jsme zařadili zpátky do fondu (původně byly vyčleněny zvlášť, ne podle mezinárodního desetinného třídění).
3) Popis regálů
Regály byly opatřeny novými štítky se signaturami pro dobrou orientaci všech čtenářů.
4) Digitalizace dokumentů
Zatímco kamenná knihovna má své otevírací a zavírací hodiny, knihovna digitální funguje neustále, 24 hodin denně. Moravská zemská knihovna spolupracuje s dalšími institucemi na vytvoření Národní digitální knihovny, do které dodává naskenované dokumenty. Pracovníci digitalizačního oddělení knihovny během této doby naskenovali 2 219 svazků.
5) Zařazování knih vrácených čtenáři do Biblioboxu
V období, kdy byla knihovna zavřená, byl bibliobox, který je umístěn před vchodem do knihovny, vytížen na plné obrátky (důkaz na Facebooku). Proto jsme ho museli vyklízet několikrát denně a knihy odepisovat z účtů čtenářů. Celkem jsme z boxu vybrali 2 824 knih, které jsme následně vrátili do fondu.
6) Zařazování nových knih
I v období, kdy je knihovna zavřená, funguje akvizice (= příjem nových knih) stejně jako po zbytek roku. Nové knihy je třeba zkatalogizovat, opatřit signaturou a samozřejmě také zařadit do fondu.
7) Výměny koberců
Koberce jsme během doby revizí vyměňovali dva - jeden v úseku, kde jsou knihy přichystány pro čtenáře (koberec je tu rozčleněný na malé čtverce, proto jej můžeme vyměňovat postupně), a druhý v zázemí půjčovny se vyměňoval koberec za lino, kde vše muselo být vystěhováno a zase zpátky nastěhováno.
8) Nové regály
Jelikož jsme posunuli celý fond o 315 metrů (viz bod 2), bylo zapotřebí pořídit nové regály. Do volného výběru v 1. patře jsme přidávali nové regály, které jsme rovněž opatřili novými popisky.
9) Revize evidenčních karet
Během období, kdy byla knihovna zavřena, jsme prošli všechny evidenční karty čtenářů (to jsou lístky A6, které podepisujete při registraci do knihovny) a vyřadili jsme ty, které už neplatí. Proběhla také abecední revize celkem platných evidenčních karet. Celkem jsme napočítali 20 935 platných čtenářských průkazek.
10) Revize volného výběru
Ani volný výběr neušel veliké kontrole. Máme zde +/- 31 229 knih. Všechny jejich čárové kódy jsme projeli čtečkou a předali na vyhodnocení revize fondu.
Bonus - Cvičný požární poplach knihovny
Mimo všech výše uvedených věcí si knihovna prožila také jednu evakuaci... naštěstí jen cvičnou.
Příloha | Velikost |
---|---|
Co_se_delo_kdyz_byla_knihovna_zavrena.png | 443.71 KB |
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|