Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2016 » Adaptace veřejných knihoven na moderní trendy
Budoucnost veřejných knihoven bude záviset na jejich schopnosti zachytit trendy a směry nejen v oboru knihovnictví, ale i všech souvisejících oborů. Knihovník identifikuje dokumenty a selektuje informace, dělá to pro všechny oblasti lidského vědění. Je užitečný všem oborům, které existují, a že je jich skutečně hodně. Poslání knihovny závisí na jejím zaměření. Veřejné knihovny se přetvářejí v komunitní centra, propagují beletrii, autory, čtení a čtenářství. Specializované knihovny mají konkrétní zaměření – specializaci a v tom směru profilují svůj fond, organizují informační zázemí. Každá knihovna vychází z potřeb komunity, které slouží, ze znalosti místa. Jak se vyvíjí člověk, vyvíjí se i jeho informační prostor. Profesor Milan Konvit hovoří o třech fázích vývoje: orální informační prostor, písemný informační prostor a digitální informační prostor. Lidé už do knihoven nechodí, ale surfují. Připravme se na to, že k nám nebudou chodit pro informace jako dříve. Musíme jít my za nimi, tedy vstoupit do digitálního informačního prostoru a vytvořit hybridní knihovny, vytvořit adekvátní e-prostor pro budování čtenářské komunity. Projekt Centrální portál knihoven, který dokončuje Moravská zemská knihovna v Brně, je dobrým příkladem.
Strategie evropských knihoven vychází ze změn společenského vývoje. Každá knihovna reaguje na změny ve své zemi, přesto můžeme vysledovat jednotlivé trendy, které mají společné rysy: úsilí o rozšíření funkcí klasické knihovny o úlohu informačního, kulturního a komunikačního centra obce; zvýraznění úlohy knihoven v procesu celoživotního vzdělávání a aktivní podpora čtenářství; poskytování nových služeb na bázi hybridní knihovny propojující tradiční a elektronické informační zdroje; budování knihovny jako příjemného místa pro studium a trávení volného času; posílení vzájemné spolupráce knihoven a dalších paměťových institucí v národním i mezinárodním rámci; vysoká kvalifikace a profesionalita pracovníků knihoven.
Knihovny musejí reagovat na nové technologie. Čtvrtá průmyslová revoluce představuje kyberneticko-fyzikální systémy, díky kterým vzniknou „chytré továrny“. Inteligentní zařízení převezmou některé činnosti, které dosud vykonávali lidé. Počítá se s metodami strojového vnímání, autokonfigurace a autodiagnostiky, s počítačovým spojením strojů a dílů a tak dále. Knihovny jsou silně ovlivňovány mohutným rozvojem informačních a komunikačních technologií, zvláště potom digitálními technologiemi (http://www.europeana.eu/portal/).
Veřejné knihovny reagují na změny ve společnosti rozšířením svých tradičních funkcí: stávají se kulturními, vzdělávacími, komunitními a kreativními centry. Cílem je vybudovat kvalitní hybridní knihovny. Role knihoven jako pilířů pro celoživotní vzdělávání je nenahraditelná. Vládní strategické dokumenty počítají s knihovnami a školami jako s centry celoživotního vzdělávání. Knihovny by měly své vzdělávací aktivity profesionalizovat – akreditovat. Měly by vytvářet mezigenerační vzdělávací programy, budovat učební střediska pro digitální vzdělávání, rozvíjet všechny složky informační gramotnosti, multimediální gramotnost (digitální fotografie, využívání chytrého telefonu, vytváření filmového archivu YouTube ad.), finanční, digitální a občanskou gramotnost. Podporovat osobní rozvoj občanů, zaměřit se na budování osobní značky, na kariérní rozvoj. Zakládat poradenská centra pro nezaměstnané a ve spolupráci s úřadem práce pro ně organizovat rekvalifikační kurzy. Pro děti vytvářet 3D animace, věnovat se robotice, bezpečnosti kyberprostoru. Vybudovat pro mládež divadelní a hudební učebny, prostor pro tiché učení. Podporovat kritické myšlení a propojit knihovnické lekce s rámcovými vzdělávacími programy škol. Specializovat se na práci s mládeží, zejména je učit pracovat s informacemi. Podílet se na výrobě video kurzů, e-learningových kurzů, budovat mobilní učebny.
Knihovny by se měly věnovat i osvětovému vzdělávání. Klást důraz na ekologickou výchovu, jít příkladem „zelená knihovna“ a vysvětlovat zelenou energii. Věnovat se zdravotnické výchově, zejména prevenci. Zábavné vzdělávání patří do komunitních knihoven, může se jednat například o kurzy tance, o deskové hry, o kurzy jak si upéct pizzu nebo uvařit domácí pivo.
Významnou cílovou skupinou pro knihovny jsou senioři. Evropa stárne. Jedná se o aktivity v rámci tzv. The Silver Economy. Seniorům mohou knihovny nabízet kurzy trénování paměti, virtuální U3V, aktivity, které posilují sociální vazby a snášenlivost v místní komunitě a rozvíjí mezigenerační dialog dětí, mládeže a seniorů. Nabízí se spolupráce s Alzheimercentry například formou biblioterapie.
Kulturní role knihoven je velmi silná, knihovny reagují na místní kulturu a zvyky. Měly by se snažit propojit místní umění a místní umělce s přesahem na národní a nadnárodní úroveň. Nabízet aktivity typu: divadla malých forem, komponované hudební a literární večery, týden dětské knihy, autogramiády, autorská čtení, koncerty, literární konference, workshopy čtení, knižní jarmarky, ale i výstavy fotografií, soch a plastik, obrazů apod.
Všechny uvedené dokumenty garantují podporu a rozvoj škol a knihoven jako center celoživotního vzdělávání a jsou propojeny s grantovou politikou.
Můžeme v knihovnách vytvářet sebelepší program, když o tom nedáme světu vědět, neuspějeme. TwinEngine – marketingová poradenská agentura v Houstonu (USA – stát Texas), která se specializuje se na budování značek, představila těchto 16 marketingových trendů pro rok 2016. (Zdroj: http://twinengine.com/) Mohlo by se zdát, že už samotné slovo knihovna je silnou značkou. Tak proč se značkou knihovny máme zaobírat? Knihovna působí v konkrétní komunitě a měla by se dokázat odlišit od konkurence. Stát se silnou značkou, mít své logo – vizuální ztvárnění značky.
„Vaší značkou je to, co o vás lidé říkají, když zrovna nejste v místnosti.“ Jeff Bezos
FOBEROVÁ, Libuše. Adaptace veřejných knihoven na moderní trendy . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2016, 30(4) [cit. 2024-10-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/adaptace-verejnych-knihoven-na-moderni-trendy
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|