Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2017 » Aktivity Centra dětského čtenářství na podporu čtenářství dětí
Článek stručně komentuje významné aktivity, jež Centrum dětského čtenářství pořádá na podporu dětského čtenářství. Nabídka programů, aktivit a seminářů se snaží reflektovat aktuální potřeby a trendy v knihovnictví a dětském čtenářství tak, aby byla co nejpřínosnější pro vlastní praxi těm, kteří akce navštíví.
Centrum dětského čtenářství vzniklo 1. ledna 2009 v druhé největší veřejné knihovně v České republice – v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Podnětem pro založení Centra byla potřeba vytvořit pracoviště, jež by zajišťovalo a koordinovalo aktivity na podporu dětského čtenářství v rámci Moravy. Akce Centra jsou dotovány z prostředků knihovny se spolupodílem SKIP ČR, Ministerstva kultury ČR a projektů EU.
Centrum dětského čtenářství postupně rozšiřuje spektrum aktivit, jež pořádá v rámci přímé i nepřímé podpory dětského čtenářství. Přímá podpora probíhá zejména v rámci dopoledních vzdělávacích programů pro mateřské i základní školy. V programech se snažíme vždy reflektovat aktuální zájmy dětí, potřeby škol i trendy v knižním světě. Nabídka je pravidelně obměňována, aby bylo zaručeno, že bude stále přitažlivá a funkční. Programy z nabídky pro školy jsou pak téměř ve všech případech upravitelné pro potřeby vzdělávání žáků se specifickými potřebami a s různými typy handicapů. Novým typem programů v nabídce pro školy je pak čtenářská dílna, v jejímž rámci je možné si objednat program jakkoliv tematicky či žánrově zaměřený. V dílně pak děti nejen pracují s knihami a provádějí cílenou reflexi četby, ale také prostřednictvím vhodně zvolených aktivit prohlubují své čtenářské kompetence a zvyšují úroveň své čtenářské gramotnosti.
V dopoledních hodinách pak jednou měsíčně probíhá také literární, výtvarná a pohybová dílna Dobrodružství opičky Rozárky, je určena dětem od dvou do pěti let. V rámci těchto programů jsou pak několikrát do roka připraveny i speciální integrační programy ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky Neslyšících DiFa JAMU a projektem Tableto, jež jsou určeny jak dětem zdravým, tak dětem se sluchovým postižením. Na tomto typu programů pak nikdy nechybí tlumočník do českého znakového jazyka a není opomenuto také natočení videopozvánky. Spolupráce s handicapovanými dětmi a jejich rodiči pak přináší možnost získat nové dovednosti a zkušenosti, učit děti od útlého věku toleranci a vzájemnému obohacování.
V odpoledních hodinách pak probíhají akce pro veřejnost, které mohou navštěvovat děti různého věku v doprovodu dalších rodinných příslušníků či kamarádů. Nejčastěji se jedná o tematické výstavy, vernisáže k nim, čtenářské soutěže, prázdninové akce, autorská čtení apod. Prostřednictvím těchto aktivit se knihovna snaží opět zprostředkovat dětem a jejich rodinám tipy na zajímavé autory či knihy, zaujmout je knižní produkcí a nadchnout pro četbu.
Naší vizí do budoucna je pak založit čtenářský klub pro děti, jenž by byl veden formou volnočasového vzdělávacího kroužku a v jehož rámci by děti pracovaly s knihami a dalšími typy médií, rozšiřovaly své znalosti z oblasti literatury a médií, prohlubovaly svůj zájem o četbu, tříbily svůj čtenářský vkus a zlepšovaly své dovednosti kritického hodnocení při práci s texty.
Nepřímá podpora dětského čtenářství probíhá v několika podobách. Každoročně pořádá CDČ několik vzdělávacích seminářů pro knihovníky nejčastěji z dětských knihoven v rámci dalšího profesního vzdělávání v oblasti práce s literaturou a podporou dětského čtenářství. Tyto semináře jsou podporovány MK ČR z grantového programu Knihovna 21. století a v roce 2017 budou uskutečněny taktéž tři semináře s tématy: Kritické myšlení v knihovnách (10. 5. 2017), Didaktické pomůcky a hry (21. a 22. 6. 2017) a již 9. ročník tradičního semináře Chceme dětem číst, tentokrát s podtitulem Literatura pro malé a ještě menší (18. a 19. 10. 2017). Na semináře jsou zváni lektoři z řad odborníků na dané problematiky, jsou připraveny také praktické workshopy, kde si sami účastníci mohou vyzkoušet sami na sobě různé metody a techniky práce či si vyzkoušet aktivity, jež pak následně mohou použít ve své praxi.
V rámci spolupráce se školami se pak snažíme přizpůsobovat aktivity aktuálním potřebám škol, např. na podzim roku 2016 byly pro pedagogy základních škol v rámci dalšího profesního vzdělávání v souvislosti s Místními akčními plány (MAP) připraveny praktické semináře Čtenářské gramotnosti pro pedagogy, kde měli možnost opět prakticky zkoušet metody vedoucí ke zlepšení kritického myšlení u žáků při práci s textem, jež pak mohou využívat ve své praxi. Dále spolupracujeme také s pedagogy a studenty z vysokých škol, úzkou spolupráci máme navázánu např. s Kabinetem informačních studií a knihovnictví FF MU, Katedrou českého jazyka a literatury, Katedrou francouzského jazyka a literatury či Katedrou sociální pedagogiky PedF MU a dalšími.
Od roku 2016 je pak Centrum dětského čtenářství také koordinátorem aktivit za českou stranu mezinárodního projektu Záložka do knihy spojuje školy, jehož 8. ročník je aktuálně připravován. Projekt je vyhlašován ve spolupráci se Slovenskou pedagogickou knižnicou v Bratislave u příležitosti měsíce října jako Mezinárodního měsíce školních knihoven. Prostřednictvím navázání kontaktu mezi partnerskými školami z České a Slovenské republiky a výměny záložek do knih vyrobených dětmi je podporováno dětské čtenářství, jsou navazovány kontakty a partnerské spolupráce mezi školami, jež následně opět obohacují výuku a vzdělávání žáků na obou stranách. V loňském roce bylo přihlášeno 242 škol z České republiky (celkem s 29 830 žáky) a 755 škol ze Slovenské republiky (celkem s 97 688 žáky).
Nedílnou součástí nepřímé podpory dětského čtenářství je pak provozování Databanky vzdělávacích knihovnických programů, jež slouží knihovnické praxi od roku 2013. Do Databanky se mohou přihlásit všechny knihovny a po aktivaci účtu mohou volně stahovat vložené programy a po splnění příslušných podmínek pak mohou sami programy vkládat k užívání ostatním. V Databance je aktuálně vloženo 103 programů a je registrováno 635 uživatelů.
V roce 2015 vznikl také elektronický časopis Impulsy a je věnován námětům, trendům, novinkám a inspiracím v oblasti literatury pro děti a mládež a také knihovnických projektů. Periodicita tohoto časopisu je s výjimkou letních měsíců dvouměsíční. V současnosti má časopis osm rubrik, jež jsou postupně doplňovány a upravovány dle podnětů ze strany čtenářů. V jednotlivých rubrikách pak najdete inspiraci na nové a působivé knižní tituly, rozhovory se zajímavými osobnostmi z knihovnického prostředí, tipy na zajímavá školení a semináře, jež proběhly v uplynulém období, články věnované zahraničním literaturám či inspiracím z internetu a mnohé další.
LIŠOVSKÁ, Pavlína. Aktivity Centra dětského čtenářství na podporu čtenářství dětí. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(1) [cit. 2024-10-14]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/aktivity-centra-detskeho-ctenarstvi-na-podporu-ctenarstvi-deti
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|