Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2022 » Aktivity v makerspace – ozoboti
Cílem našeho seriálu v letošních číslech Duhy je představit konkrétní aktivity s výukovými roboty a další technikou v makerspace dílnách. Navazujeme tak na loňský ročník, kde jsme se věnovali popisu a představení vybrané techniky, jejího fungování a možného využití v knihovně.
Jako podporu a doplněk k těmto článkům jsme pro vás v e-learningovém prostředí Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě připravili kurz Makerspace. Sem budeme umísťovat nejenom materiály, na které se budeme v textu odkazovat, ale také přidáme odkazy na další zdroje. Pokud máte návrh na rozšíření materiálů či doplnění dalších informací, kontaktujte prosím autorku. Nechte se inspirovat, naše materiály si upravte, přizpůsobte podle svého anebo je klidně použijte tak jak jsou.
Využívání různých výukových robotů se postupně dostává do všech školních i mimoškolních aktivit. Už dávno neplatí, že práce s roboty ve výuce je výsadou informatiků. A těmi nejvíce univerzálními výukovými roboty jsou jednoznačně ozoboti. Jak jsme již dříve psali, jsou to malí robůtci, kteří reagují na čáru či barevné kódy pomocí světelných senzorů umístěných vespod. Rozeznávat umí černou, červenou, modrou a zelenou barvu (RBG). Pro jejich ovládání nám stačí fixy ve zmíněných barvách, papíry a sada barevných kódů, na které ozoboti reagují změnou směru či rychlosti svého pohybu nebo změnou své barvy.
Nápadů, jak zapojit ozoboty do výuky různých školních předmětů či do lekcí najdeme na internetu spoustu. Ať už jde o aktuální události (např. zimní olympiáda - skvělé materiály má vždycky Hanka Šandová z Poličky), svátky (Valentýn, Halloween) nebo třeba pohádky. A právě známou pohádku O Červené Karkulce jsme využili při lekci na prvním stupni jedné základní školy. Zadání znělo připravit program na dvě vyučovací hodiny a propojit čtenářskou a digitální gramotnost a využít při tom roboty. Záměrně jsme se rozhodli pro ozoboty, kteří jsou pro vybranou věkovou skupinu ideální.
Inspirovali jsme se videem, ve kterém vystupují ozoboti jako postavy (Karkulka, maminka a další). Ve videu je použito více ozobotů v jedné scéně a využívají čtvercový podklad, do kterého jsou vkresleny čáry a ozokódy. Protože jsme chtěli do práce zapojit celou třídu a nedisponujeme tak velkým množstvím ozobotů, rozhodli jsme se to malinko upravit. Vzali jsme základní oválnou trasu se čtverečky pro ozokódy a doprostřed vložili obrázky z pohádky (Karkulku, les, babičku, vlka, myslivce). V našem případě totiž ozobot slouží jako vypravěč. To znamená, že jeho projíždění trasy (ve směru šipky) kopíruje příběh pohádky (Karkulka jde lesem, potká vlka, vlk běží sežrat babičku, pak leží s těžkým břichem, přijde myslivec a o vlka se postará). Na lekci jsme s sebou tedy brali ozoboty, papíry, fixy, seznam ozokódů a vytištěné trasy k pohádce.
Lekci jsme s žáky zahájili představením ozobotů, vysvětlením, jak tito roboti fungují a co všechno umí. Poté ve skupinkách po 2-3 žácích dostali prázdné papíry, ozobota, ozokódy, fixy a čas (asi 15-20 minut), aby se sami s ozobotem seznámili. Už tady jsme mohli sledovat, jak jsou některé děti úžasně kreativní, umí spolupracovat a chtějí zkoušet, co je všechno s ozobotem možné dělat. Před další částí lekce jsme ozoboty od skupinek vybrali, abychom netříštili pozornost dětí a nechali roboty chvíli odpočívat. Druhou část lekce jsme zahájili čtením úryvku z pohádky a poté jsme si společně (žáci se ve vyprávění střídali) pohádku převyprávěli.
Na třetí část lekce skupinky dostaly zpátky ozoboty a trasu s pohádkou. Jejich úkolem bylo vybrat vhodné ozokódy do připravených polí tak, aby odpovídaly příběhu. Např. použití ozokódu rychle v místě, kde vlk utíká sežrat babičku. S žáky jsme pak nad vybranými ozokódy diskutovali a svůj výběr a použití museli obhájit/zasadit do kontextu příběhu. V poslední části lekce pak už došlo na volné tvoření. Žáci mohli sami nakreslit a odvyprávět libovolný příběh nebo pohádku, vše za použití ozobotů.
Jak už bylo zmíněno, ozoboti jsou univerzálními roboty se širokou škálou využitelnosti napříč všemi činnostmi. Výše zmíněnou lekci berte jako inspiraci a jen jeden příklad konkrétního využití.
MRÁZOVÁ, Michaela. Aktivity v makerspace – ozoboti. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(1) [cit. 2024-11-29]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/aktivity-v-makerspace-ozoboti
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|