Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2021 » Výukoví roboti
Jedním ze způsobů, jak začít s algoritmizací a programováním, jsou různé robotické hračky. Na trhu jich najdeme nepřeberné množství (a nabídka se neustále rozšiřuje), my si představíme výběr těch u nás nejrozšířenějších. Při výběru a nákupu robotických hraček je třeba brát v potaz věkovou skupinu, se kterou chceme tyto roboty využívat. S roboty Beebot můžeme začít výuku logiky klidně v mateřské škole. Ozoboty můžete snadno instruovat fixou a papíry. Sphero vás provede celým programovacím jazykem JavaScript a s rozpohybovaným Legem si vyhrají úplně všichni.
* Programovací deskové hře Scottie Go! se budeme věnovat příště.
Bee-bot (název je odvozen od vzhledu připomínající včelku) je druhem tzv. krokovacího robota. To znamená, že robotovi zadáváme posloupnost příkazů (kroků) pomocí šipek a určujeme směr jeho pohybu. Bee-bot se umí pohybovat vpřed a vzad, jeden jeho krok je dlouhý 15 cm a po stisknutí šipek vpravo nebo vlevo se otáčí o 90°. Takovýchto kroků si umí zapamatovat až 40. Blue-bot je pak pokročilejší verze Bee-bota: je možné ho skrze Bluetooth připojit k mobilnímu zařízení a větší kapacitě paměti kroků (lze jich zadat až 200). Pokud si chcete vyzkoušet práci s Bee-botem, můžete využít simulátor na této stránce nebo zde. A pro inspiraci doporučujeme také učebnici Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do 8 let, která je volně dostupná na webu iMyšlení.
Další skupinou robotů jsou tzv. line followers (senzorem sledují čáru). Mezi ty patří i Ozoboti, kteří reagují na čáru či barevné kódy pomocí světelných senzorů umístěných vespod robota. Rozeznávat umí černou, červenou, modrou a zelenou barvu (RBG). Pro programování tohoto malého robůtka nám stačí fixy ve zmíněných barvách, papír a sada barevných kódů, na které umí Ozobot reagovat jak změnou směru či rychlosti svého pohybu, tak barvou.
U Ozobotů rozlišujeme dva druhy – Ozobot bit a Ozobot Evo. První uvedený umí sledovat čáru, reagovat na barevné příkazy a měnit svoji barvu podle podkladu. Ozobot Evo má navíc Bluetooth (lze jej tedy propojit s mobilním zařízením), má víc led světýlek a vydává zvuky. Ozoboti mají také vlastní vizuální programovací jazyk Ozoblockly, pomocí kterého můžete naučit Ozobota tancovat nebo kreslit různé obrazce. I práci s Ozoboty si můžete vyzkoušet online pomocí simulátoru.
Robotická koule Sphero vás umí provést celým procesem výuky programování (JavaScript) a ještě si s ní užijete spoustu zábavy. Ovládá se mobilním zařízením propojeným skrze Bluetooth s dosahem až 30 metrů, je voděodolná, vydrží i pády a nárazy, má gyroskop, akcelerometr a LED diody. Rozpohybování robota je možné hned několika způsoby: mobilní zařízení vám slouží jako ovladač, pomocí kterého určujete směr, barvu a rychlost koule; v aplikaci můžete robotovi nakreslit předem dráhu pohybu, kterou pak robot vykoná; pomocí bloků založených na JavaScriptu můžete psát program a pokud už se v JavaScriptu orientujete, tak můžete psát příkazy rovnou. Na trhu je hned několik druhů Shpero koulí, koupit můžete Sphero Mini (menší dosah Bluetooth, nižší rychlost), SPRK + (doporučujeme) nebo BOLT (má navíc LED displej, světelný senzor a delší výdrž baterie na jedno dobití).
* O Micro:Bit se dozvíte více příště.
Kdo by neznal a nemiloval Lego kostky. Již několik let můžeme Lego řadit do kategorie tzv. robotických stavebnic, kdy máme možnost si postavit a naprogramovat vlastního autonomního robota. Ke klasickým kostkám máme navíc různé motory, senzory, pohyblivé dílky a tomu všemu velí řídicí jednotka. Výběr konkrétní stavebnice se opět řídí podle věku a zkušeností vaší cílové skupiny. Pro mladší (1. stupeň ZŠ) je dobrou volbou Lego Boost nebo WeDo. Lego Boost je kreativní sada, ze které si můžete složit jednoho z pěti skvělých robotů: kočku Frankie, robota Vernieho, kytaru, autobuilder nebo vozítko M.T.R.4. Rozpohybování robotů je pak snadné pomocí mobilní aplikace, ve které najdete barevné bloky, které symbolizují příkazy pro robota. Tito roboti mají gyroskop, RGB senzory i snímače hluku.
Lego WeDo je přímo navrhnuté pro výuku orientovanou na STEM (propojování oblastí science-technology-engineering-math). Kombinuje kostky, výukový software a praktické projekty, které najdou uplatnění nejenom v technických předmětech. K této stavebnici vznikla v rámci projektu i učebnice, kterou najdete zde. Pro starší (od 2. stupně ZŠ) se pak hodí stavebnice Lego Mindstorms, která je obtížnější, ale nabízí široké množství projektů a aktivit. I pro toto Lego je dostupná učebnice.
Chtěli byste poznat více a lépe svět výukových robotů? Můžete sami začít pátrat po internetu – je plný nadšenců, kteří vám rádi poradí a podělí se o své zkušenosti. Nebo máte možnost bezplatně absolvovat ucelený e-learningový kurz věnovaný školní robotice, který vznikl v rámci projektu PRIM na podporu rozvíjení informatického myšlení. Naleznete jej zde. Kurz vám pomůže si ujasnit různé pojmy, umožní vám orientovat se v široké nabídce výukových robotů a budete mít možnost si plno aktivit vyzkoušet sami ještě před tím, než si roboty koupíte do knihovny.
A pokud si chcete roboty vyzkoušet naživo, sledujte web organizace Komunikace 21, která ve spolupráci s Půdou Městské knihovny Polička pořádá víkendové RoboAkademie nebo jednodenní kurzy zaměřené na seznámení se s roboty.
MRÁZOVÁ, Michaela. Výukoví roboti. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(3) [cit. 2024-10-08]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/vyukovi-roboti
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|