Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2022 » Aktivity v makerspace – povídání s roboty
V posledním díle našeho seriálu o aktivitách v makerspace si představíme Lego BOOST a aktivity pro mladší děti. Tyto výukové roboty totiž nemusíme využívat jenom při lekcích zaměřených na robotiku, ale třeba i při čtenářských dílnách a vyprávění příběhů. A to jako „loutky” nebo interaktivní prvky příběhu.
Lego Boost je založen na klasických Lego kostkách, které se pomocí Bluetooth senzoru připojí k mobilnímu zařízení a „rozhýbají“ se v aplikaci. Zde se kombinuje potřeba jisté zručnosti při sestavování a schopnosti číst a porozumět návodu s následným rozhýbáním robota pomocí blokového programovacího jazyka. Tento typ jazyka pomáhá pochopit základy algoritmizace a programování, učí žáky informatickému myšlení. Samotné ovládání robota už je velice jednoduché a znalost čtení ani programovacího jazyka nevyžaduje. Jednotlivé kódy jsou pouze grafické a poskládání celého programu zvládnou i mladší děti.
Celá sada Lego BOOST je velice hravá a tomu odpovídají i modely, které z ní lze postavit. Může to být kocour Frankie, robot Vernie, vozítko M.T.R.4, kytara nebo autobuilder. Pro charakter akcí, které pořádáme, se nám nejvíce osvědčila práce s robotem, kočkou a vozítkem.
Při práci se staršími dětmi využíváme pracovní listy a další připravené aktivity. Tyto děti také rády vymýšlí vlastní příběh, opravdu rychle se s robotem naučí a jsou při práci s ním samostatné.
Pro mladší děti (předškolní věk a 1.- 2. třída ZŠ) je skvělé do aktivit zapojit i rodiče nebo pojmout jako skupinovou aktivitu. Vyprávěný/předčítaný příběh se dá hezky doplnit o práci s robotem. Záleží na charakteru činnosti, buď bude v hlavní roli robot a k němu vystavíte příběh, nebo využijete např. tištěnou knihu o robotech/kočkách/.
Příběhy nám pomohla vymyslet a otestovat stážistka ze Slezské univerzity. Dlouho jsme totiž přemýšleli, jak práci s Lego roboty rozvíjet, jak je využívat více než jenom při volném hraní. Příběhy a jejich varianty jsou volně dostupné na vzdělávacím portálu Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě.
Kocour Frankie má nejraději, když ho hladíme, krmíme a necháváme odpočívat. Co se ale stane, když náš kocour slaví narozeniny? V tu chvíli začne plnit všechny příkazy, a když mu dáme najíst a napít, tak je šťastný. Když Frankiemu dáme sfouknout svíčku, začne zpívat narozeninovou písničku Happy Birthday. Frankie dostal harmoniku! Proto připravíme sadu kódů s tóny a budeme se těšit, jakou písničku nám kocour zahraje. Užili jste si Frakieho narozeninovou oslavu?
Robot Vernie je zdatným a zodpovědným policistou. Můžeme ovládat jeho pohyb tak, aby mohl nahánět všechny zločince v okolí. Jeho diody můžeme rozblikat jako policejní auto a přidat i zvuk policejních houkaček. A policejní hlášky, např. k prokázání totožnosti a kontrole, mu můžeme jednoduše pomocí mikrofonu namluvit. Pomůže nám Vernie strážit pořádek v naší knihovně? Jakou další profesi by mohl Vernie zastávat?
Bagr má přes den těžkou práci. Převáží těžká břemena, pracuje ve složitém terénu. Večer se umí ale skvěle pobavit a je to skvělý tanečník! A vy se k němu můžete připojit. Točte se doprava a doleva, ale pozor, ať se vám nezatočí hlava! Pak se společně s bagrem uložte ke spánku.
Myslíme si, že výukoví roboti nepatří jenom do informatiky, ale dají se využít i při klasických knihovnických lekcích a při čtení příběhů. Tímto jsme ukončili náš letošní seriál, který představoval konkrétní aktivity v makerspace (nejen) s výukovým roboty. Pokud máte otázky, připomínky nebo chcete něco doplnit, neváhejte se ozvat.
MRÁZOVÁ, Michaela. Aktivity v makerspace – povídání s roboty. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(4) [cit. 2024-12-30]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/aktivity-v-makerspace-povidani-s-roboty
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|