Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2018 » Asociace knihoven vysokých škol ČR: 16 let spolupráce
Letos v červnu uplynulo již 16 let od založení AKVŠ: Asociace knihoven vysokých škol ČR. Její úplné počátky však sahají ještě o trochu dále. Záměr ustavit Asociaci knihoven vysokých škol ČR (dále jen Asociace) byl poprvé veřejně představen a projednán na Celostátní poradě vysokoškolských knihoven v roce 1999 v Ostravě. Od počátku bylo jedním z programových cílů vytvořit společnou institucionální základnu knihoven vysokých škol, která by umožnila vystupovat v jejich zájmu takovým způsobem, v němž jim jinak brání jejich nesamostatnost (jsou součástí vysokých škol) a také různorodá organizace knihovnicko-informačních služeb na jednotlivých vysokých školách (centrální, fakultní, ústavní, katedrové aj. knihovny).
Původní návrh na založení Asociace se v průběhu následujících let poněkud pozměnil, stejně tak se měnilo i složení přípravného výboru. V roce 2001 dospěly přípravné kroky do stadia, v němž již mohly opustit úzký okruh knihovníků vysokých škol: pro myšlenku Asociace bylo nezbytné získat vedení vysokých škol. Tento úkol se podařilo splnit, a tak se zakládajícími členy Asociace stalo 21 veřejných vysokých škol (celkem bylo v době vzniku Asociace v České republice 24 veřejných vysokých škol). Zájem o členství v Asociaci projevily i další české vysoké školy, kterým však v členství (nikoliv ve spolupráci) bránily právní důvody, neboť se nemohly sdružovat podle § 20f občanského zákoníku (zákona č. 40/1964 Sb.).
Ustavující konference Asociace, nad kterou převzal záštitu rektor Českého vysokého učení technického v Praze prof. Ing. Jiří Witzany, DrSc., se konala na ČVUT 13. června 2002. Konference schválila založení Asociace knihoven vysokých škol ČR z. s. p. o., přijala stanovy a provedla všechny potřebné kroky k zahájení činnosti Asociace. Provedla rovněž volbu členů výkonného výboru Asociace a schválila plán činnosti Asociace pro rok 2002. Na schůzce výkonného výboru Asociace byla jeho předsedkyní zvolena PhDr. Barbora Ramajzlová (ČVUT), místopředsedkyní Mgr. Iva Prochásková (Univerzita Pardubice) a jednatelem Ing. Jaroslav Šilhánek, CSc. (VŠCHT).
Mezitím Asociace ušla velký kus cesty, pod vedením čtyř různých předsedkyň: po již výše zmíněné PhDr. Barboře Ramajzlové nastoupila Mgr. Iva Prochásková (Univerzita Pardubice), poté PhDr. Marta Machytková (ČVUT) a v současnosti tuto pozici zastává PhDr. Hana Landová, Ph.D. (ČZU v Praze). Členských vysokých škol je v roce 2018 již 24 – všechny veřejné vysoké školy s výjimkou jedné. Díky tomu mají vysokoškolští knihovníci velmi reprezentativní a funkční platformu, v rámci níž je možné řešit zejména otázky, které jsou pro tento typ knihoven specifické.
Asociace pro každé funkční období výkonného výboru (3 roky) připravuje strategický plán, který sestává vždy z několika klíčových aktivit. Mezi stálice patří zaměření na otázky otevřeného přístupu (open access), zpřístupnění elektronických informačních zdrojů pro výuku i vědu a výzkum a informační vzdělávání uživatelů. Dále bývá pozornost věnována technologickým novinkám, architektuře VŠ knihoven či statistickému zachycení knihovnických a informačních služeb. K jednotlivým klíčovým aktivitám se vztahují pracovní skupiny, komise či iniciativy – které pracují dlouhodobě. K tomu se vytvářejí ad hoc pracovní týmy, které řeší krátkodobé úkoly či projekty. Každoročně se koná několik menších pracovních seminářů i větší odborné akce. K těm pravidelným patří konference Otevřené repozitáře a Odborný seminář IVIG, spolu s hlavní konferencí určenou speciálně pro vysokoškolské knihovníky – Bibliotheca Academica.
Velmi důležitou aktivitou Asociace je Fond podpory zahraničních cest, díky němuž každý rok vyjíždějí knihovníci z knihoven členských vysokých škol na zahraniční konference či na stáže do zahraničních univerzitních knihoven. Velmi pozitivním trendem je zvyšující se podíl aktivní účasti – tedy účasti v podobě příspěvků či posterů úspěšně prezentovaných v mezinárodní konkurenci. V období 2017 – 2018 podpořila Asociace účast tří svých zástupkyň v evropském projektu LIBER Emerging Leaders, zaměřeného na rozvoj manažerských kompetencí. Nejen na základě zkušeností z tohoto kurzu vznikl nápad na přípravu speciálních vzdělávacích akcí zaměřených na management VŠ knihoven.
Jedním ze základních principů, na nichž Asociace funguje, je spolupráce. Spolupráce mezi členskými institucemi a jejich knihovnami, spolupráce v rámci pracovních skupin i v rámci výkonného výboru. Ale velmi důležitý je i kontext dalších knihovnických organizací a typů knihoven. Hledání společných témat, potkávání se na odborných akcích nebo např. na platformě Ústřední knihovnické rady ČR. Tak, aby knihovny v ČR – bez ohledu na svá specifika – rozvíjely své silné stránky a doplňovaly jedna druhou s cílem poskytnout ty nejlepší služby. Snad budou vysokoškolské knihovny v tomto úsilí přínosem.
LANDOVÁ, Hana. Asociace knihoven vysokých škol ČR: 16 let spolupráce. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2018, 32(3) [cit. 2024-10-09]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/asociace-knihoven-vysokych-skol-cr-16-let-spoluprace
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|