Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2023 » Bible marketingové komunikace
PŘIKRYLOVÁ, Jana a kol. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. 328 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-271-0787-2.
Jste zběhlí v marketingu nebo s marketingem teprve začínáte a chcete vědět, jak na to? Nová publikace vám pomůže se v oblasti marketingu zorientovat raz dva. Moderní marketingová komunikace z roku 2019 je nové, zcela přepracované vydání stejnojmenné publikace z roku 2010. Na jeho vydání se podílela Jana Přikrylová s kolektivem autorů. Kniha vyšla ve vydavatelství Grada Publishing, a. s., které se zaměřuje už od roku 1991 na vydávání kvalitní odborné literatury ze všech oblastí lidského poznání.[1]
Vedoucí kolektivu autorů doc. Ing. Jana Přikrylová, Ph.D., vystudovala Zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. Navazující doktorské vzdělání získala na Obchodní fakultě Vysoké školy ekonomické v Bratislavě a habilitovala v oboru Mezinárodní obchod na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze. Praktické zkušenosti z oboru získala v organizacích zahraničního obchodu a jejich dílčích útvarech. Jana Přikrylová se dlouhodobě věnuje výuce a výzkumu v oblasti mezinárodního prostředí. V době vzniku publikace se autorka aktivně věnovala tématům zeleného řešení v automobilovém průmyslu se zaměřením na mezinárodní komunikaci automobilových značek. Na přepracovaném vydání se dále podíleli Ing. Eva Jaderná, Ph.D., doc. Ing. Tomáš Kincl, Ph.D., Mgr. Emil Velinov, Ph.D., a doc. Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Marketing se neustále vyvíjí a je zapotřebí sledovat nové trendy a technologie. Z toho důvodu se autorka Jana Přikrylová rozhodla komplexně přepracovat svou publikaci z roku 2010, neboť původní vydání už nebylo dostačující a neodpovídalo současným trendům v oblasti marketingu. Od doby vzniku prvního vydání publikace se hodně věcí změnilo a ve velkém začala působit sociální média, která zcela změnila způsob komunikace. Autorka k tomu podotýká: „Marketingová komunikace jako součást marketingové strategie se v čase velmi rychle vyvíjí. Nemění se principy, ale forma a způsoby přenosu.[2] V novém vydání publikace jsou tak přepracované především teoretické kapitoly, které jsou doplněné o změny, jež v marketingové komunikaci nastaly, popř. které v budoucnu mohou nastat.
Autorka a kolektiv uspořádali knihu do osmi podrobných kapitol a podkapitol, které se věnují všem oblastem marketingové komunikace a zároveň postupují od obecného ke specifickému. V první kapitole se čtenář obecně seznámí s marketingovou komunikací, základními pojmy a jejími teoretickými poznatky. Ve druhé kapitole „Cíle, strategie a plánování marketingové komunikace“, jak už název vypovídá, se autoři věnují stanovování cílů, které se neobejdou bez plánování a stanovení strategie. Je potřeba si na začátku jasně definovat, kam jako společnost míříme, na koho se zaměřujeme, jaké nástroje k dosažení cílů využijeme, jaký bude náš rozpočet a mnohé další oblasti, nevyjímaje položení si etických otázek, které s marketingovou komunikací souvisejí. Třetí kapitola se podrobně věnuje všem možným marketingovým nástrojům, jako jsou reklama, podpora prodeje, přímý marketing, public relations, osobní prodej, sponzoring, veletrhy nebo výstavy.
Ve čtvrté kapitole se autoři věnují konkrétním marketingovým nástrojům, které se využívají v online prostředí. Struktura třetí a čtvrté kapitoly je stejná, ovšem každá přináší na tyto nástroje jiný pohled. Třetí kapitola poukazuje na nástroje využívané především v offline prostředí, naopak čtvrtá kapitola se věnuje online prostředí. Pátá kapitola „Marketingová komunikace na trzích B2B“ se zabývá komunikačními nástroji využívanými mezi firmami. Je zapotřebí si uvědomit, že každý trh má svá specifika a podle toho je nutné volit i vhodné nástroje, které se od trhu B2C, jenž se zaměřuje na koncového zákazníka, budou lišit. Šestá kapitola navazuje na tu předešlou a posouvá marketingovou komunikaci z oblasti mezi firmami na komunikaci mezinárodní. Autoři se zde snaží objasnit specifika tohoto komunikačního procesu včetně vlivů, které na ně působí (kultura, právní předpisy dané země atp.). Sedmá kapitola mapuje nejnovější trendy v oblasti marketingové komunikace. Přináší nové výzvy marketingové komunikace, jako jsou personalizace, automatizace, eventizace a zároveň ukazuje na nové směry v marketingové komunikaci. Poslední, osmá kapitola, se věnuje konkrétní marketingové komunikaci, a to společnosti ŠKODA AUTO v Indii.
Moderní marketingová komunikace je obsáhlá publikace, která čtenáře dopodrobna seznamuje s dílčími oblastmi marketingové komunikace. Ať už jste studentem vysoké školy nebo kdokoliv, koho marketing zajímá, a dostane se vám tato publikace pod ruku, oceníte její kvalitní zpracování. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují, témata postupují od obecného ke specifickému a každá z kapitol je bohatě doplněná ukázkami z praxe, které studentům pomohou snáze pochopit probírané téma, a naopak čtenářům, kteří se v oblasti marketingu již pohybují, jsou inspirací k osobnímu růstu a vlastnímu zlepšování. Knize na kvalitě přidává i to, že autoři tuto obsáhlou problematiku rozčlenili do dostatečně velkého množství kapitol a podkapitol, navíc závěr knihy doplnili o Slovník směrů marketingové komunikace a Rejstřík pojmů. Kdykoliv se tak v průběhu čtení a studia můžete jednoduše k dílčím tématům vracet. Zároveň oceňuji, že se autoři v dílčích kapitolách snažili podat odborné téma čtivou formou, kterou podpořili tím, že v textu zvýrazňovali důležité pojmy, využívali tabulky, odrážky, obrázky a další.
Publikace Moderní marketingová komunikace by si měla najít místo u každého, kdo se marketingu věnuje nebo má v plánu s ním začít. Možná více než kde jinde je zapotřebí i v knihovnách začít využívat marketingovou komunikaci a s ní spojené nástroje, abychom v budoucnu obstáli a měli pro koho otvírat své prostory a poskytovat služby.
[1] Grada- svět odborné literatury. In: grada.cz [online]. Cit. 11.10.2023. Dostupné z: https://www.grada.cz/nakladatelstvi-grada/znacky-nakladatelstvi/grada/.
[2] PŘIKRYLOVÁ, Jana a kol. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Str. 13. ISBN 978-80-271-0787-2.
ZAPLETALOVÁ, Tereza. Bible marketingové komunikace. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(4) [cit. 2024-10-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/bible-marketingove-komunikace
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|