Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2024 » Celorepubliková Mediální olympiáda 2024 se poprvé konala v Ostravě
Organizátor a partneři: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, p. o., Ostravská univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci, Akademie ČTK, Wikimedia CZ, SCIO, Ecomail, Nadační fond nezávislé žurnalistiky, Safer, Internet Centrum ČR, Čeští elfové, JSNS.CZ, Kecy&Politika podcast, Svět techniky Ostrava
Záštity: Prezident ČR Petr Pavel, ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová, poslanec Evropského parlamentu Luděk Niedermayer, rektor Ostravské univerzity Petr Kopecký, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
Mediální partner: Česká televize
Podrobné informace: www.medialniolympiada.cz
Mediální gramotnost je téma, které nepodceňují jak pedagogové a studenti, tak knihovny. Mediální olympiáda je vědomostní soutěž a vzdělávací aktivita zaměřená na prohloubení teoretických vědomostí a praktických dovedností studentů v oblasti mediální gramotnosti. Cílem je upozornit na mediální vzdělávání, které je v dnešní době klíčové. Přidanou hodnotou bylo setkání pedagogů a studentů z celé republiky a aktivní komunikace a prezentace pozitivních vzorců chování a jednání a též nasměrování studentů k občanské aktivitě. Mediální olympiády se zúčastnilo 1929 studentů ze všech 14 krajů České republiky. Výsledky ilustrují, jak si dnešní mladí lidé dokážou poradit s ověřováním důvěryhodnosti různých mediálních sdělení. Do soutěže se přihlásilo 643 týmů středoškoláků z 211 škol, přičemž v ČR máme celkem 1304 středních škol. Pilotně jsme si organizaci Mediální olympiády vyzkoušeli v knihovně v roce 2023 na regionální úrovni.
Mediální olympiáda byla dvoukolová. Studenti středních škol soutěžili v prvním kole, průměrná úspěšnost v testu byla 49 %, což je vzhledem k obtížnosti úkolů dobrý výsledek. Finalisté se setkali ve druhém kole dne 26. a 27. března v Ostravě, z každého kraje postoupil jeden tým. Finálové týmy řešily tři úkoly: práci s problematickým textem, obhajobu vlastního videa na téma digitální stopa a tzv. mediarating u televizních reportáží. Společnost Scio, partner celé Mediální olympiády, se postarala o technické řešení on-line testování v rámci prvního kola. On-line kolo Mediální olympiády proběhlo hladce. Komunikace zákaznického centra a účastníků probíhala bez komplikací, řešily se spíše běžné organizační věci. Testové rozhraní si poradilo s počtem soutěžících hravě, Národní srovnávací zkoušky jsou mnohem více náročné. Vyhodnocení a předání výsledku proběhlo neprodleně a bez potíží.
Nejvíce správných odpovědí zaznamenaly otázky na pojmy clickbait, dopamin či na propagandu o „americkém brouku“. Lze říci, že přecházejí do obecného povědomí. Naopak dotazy na konfirmační zkreslení, tzv. biasy, se ukázaly jako nejobtížnější a správně na ně dokázala odpovědět pouze 3 % soutěžících. Podobně studenty zaskočily definice žurnalistických žánrů či databáze Českých elfů. Test, který zvládli studenti v 1. kole Mediální olympiády, si můžete vyzkoušet na webových stránkách olympiády.
Hlavním pořadatelem Mediální olympiády je Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, příspěvková organizace Moravskoslezského kraje. Iniciativu knihovny ocenil zřizovatel, podpořil akci mediálně i finančně a slíbil podporu i v dalších letech. Knihovna se snaží reagovat na rozvíjení kritického myšlení a na mediální gramotnost, která je důležitá nejen pro studenty, ale pro všechny. Mediální výchova je pevně zakotvena v Rámcových vzdělávacích programech, ale ze zkušeností víme, že ne na všech školách se úspěšně daří ji zavádět, což pomáháme měnit. Mediální/digitální gramotnost a informační gramotnost jsou hlavní témata pro vzdělávání v naší knihovně. Organizací Mediální olympiády se snažíme upozornit na nutnost mediální výchovy zejména pedagogy a studenty a chceme formou zábavné soutěže ukázat, že i vzdělávání může být zajímavé a zábavné.
V rámci prvního ročníku se vítězem stali „Jedničky a Nuli“ z Arcibiskupského gymnázia v Praze. Na druhém místě se umístili „Athene“ z Pardubického kraje a na třetím „Hrajem o trůn“ z Jihočeského kraje.
Vítězným týmům patří náš obdiv a velká gratulace. Tým oddělení edukace a metodické podpory MSVK si rovněž zaslouží velké poděkování za organizaci, za odvahu a vervu, se kterou se do akce pustili. Příprava trvala rok a podílel se na ní zejména tým edukace. Akce se konala v City Campusu Ostravské univerzity, podařilo se zajistit finance z více zdrojů, což umožnilo přichystat komfortní zázemí pro soutěžící a pro porotu.
Na účastníky i jejich pedagogický doprovod čekala spousta cen, kromě těch věcných také zajímavé exkurze, přednášky a workshopy od veřejnoprávních médií a firem. Vítězné týmy nezískaly jen zajímavé ceny, ale především nové informace, kontakty a zkušenosti. Dva nejúspěšnější týmy navíc vyhrály zájezd do Štrasburku, kde budou mít možnost navštívit zasedání Evropského parlamentu. Osobně se jim bude věnovat poslanec Evropského parlamentu Luděk Niedermayer.
Již nyní pracujeme na novém scénáři Mediální olympiády ČR 2025. Ostravská univerzita se mediální výchově věnuje cíleně, je to její hlavní téma. Spolupráce s naší knihovnou univerzitu těší a i pro knihovnu je tato spolupráce velmi podnětná a významná. Opět plánujeme uspořádat finální kolo v budově City Campusu. Cílem je trénovat studenty v orientaci v textech a mluvených projevech, aby uměli v médiích odlišit podstatné informace od nepodstatných. Učit je rozpoznat skryté významy, manipulační techniky, nepřesné a neúplné informace. Naučit je umět odlišit pravdivý text nebo výpověď od fabulace nebo subjektivního tvrzení, které není podložené fakty. Učit je správně formulovat myšlenku a umět ji zaznamenat.
FOBEROVÁ, Libuše. Celorepubliková Mediální olympiáda 2024 se poprvé konala v Ostravě . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2024, 38(2) [cit. 2024-10-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/celorepublikova-medialni-olympiada-2024-se-poprve-konala-v-ostrave
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|