Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2017 » Chvíli se zdržím... Příběh videa Knihovny Jiřího Mahena
Článek pojednává o čtenářském spotu Knihovny Jiřího Mahena v Brně „Chvíli se zdržím“. Popisuje vlastní práci na tvorbě videa a následný výrazný úspěch na mezinárodní soutěži krátkých knihovnických videí A Corto di Libri včetně výhledů do budoucna.
„Čtenářská dovednost, jakkoliv zdánlivě jednoduchá, je hodnota, kterou je třeba rozvíjet a kultivovat.“ Vnímáte to stejně? S touto ideou jsme v Knihovně Jiřího Mahena v Brně (KJM) přistoupili ke tvorbě spotu, který měl propagovat čtení, ale i knihovnu jako místo, které s nejrůznějšími podobami čtenářství úzce souzní – zaujme natolik, že v něm zapomeneme na čas a „chvíli se zdržíme“... Je to dovednost, jež je základním předpokladem lidského poznávání a osobnostního rozvoje. Je dokázáno, že míra čtení je přímo úměrná míře našeho společensko-politického angažmá.[1] Stejně jako že čtení (ze všech činností nejvíce) prohlubuje empatii, tj. pochopení druhého.[2] Video si můžete prohlédnout zde.
Text, který byl vybrán jako voice-over videa, vzešel z projektových záměrů knihovny, která s tematikou čtenářství neustále pracuje. Začíst se s KJM je možné na mnohých akcích, které lze během roku pravidelně, ale i příležitostně navštěvovat. Čtenářskými aktivitami míříme na širokou i odbornou veřejnost, program nabízíme jak v prostorách knihovny, tak v rámci aktivit konaných ve veřejném prostoru, které realizujeme ve spolupráci s partnery či dalšími institucemi. V uvedeném duchu jsme promýšleli ve spolupráci s prof. PhDr. Jiřím Trávníčkem, M. A. z Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR a Kabinetem informačních studií a knihovnictví FF MU programovou náplň projektu MK ČR „Chytré město čte“ (2017), jehož prvním výstupem se stalo právě ono video. Čtení v něm chápeme jako nepostradatelnou složku žití, resp. přirozenou součást každodenního života.
Dle ředitelky KJM Libuše Nivnické je „čtení k životu potřeba jako vzduch či voda. Tyto životadárné substance v podstatě ani nevnímáme, přesto je automaticky konzumujeme. Stejně tak konzumujeme i čtení – např. jízdní řád, reklamu, nápis na obchodě, číslo bankovního účtu, účet z obchodu, recept na vaření, návod na ovládání čehokoliv. Stejně tak reflektujeme čtení pro potěchu, zklidnění, studium, výzkum aj. Chceme ukázat, že čtení provází člověka od narození do hrobu, je přítomno v každou denní chvíli. Zároveň chceme představit knihovnu, která dává čtení rám, který každé dílo ještě povýší. Nechceme knihy jenom půjčovat a nechat lidi odejít, ale nabízíme jim i možnost vychutnat si čtení uvnitř knihovny samé, ať už v tichém čtenářském zákoutí, anebo v rušné partě náctiletých, ve společnosti klubu maminek, s osobní knihovnicí... zkrátka se chvíli zdržíme.“ A přesně takové pojetí čtenářství jsme si přáli vetknout do knihovního spotu.
Inspirováni mj. úrovní videotvorby Vysokého učení technické v Brně jsme ke zpracování tohoto pěkného, ale náročného tématu oslovili mladé tvůrce z kreativního studia Morning Pug. Námět je zaujal, a tak následovalo množství virtuálních i osobních setkání, která jednotlivá témata spotu rozvíjela a krok po kroku obrušovala do podoby finálního scénáře. Chtěli jsme video s myšlenkou, které zaujme pozitivním vyzněním, vtipem i aktuálností. Postupně jsme se shodli na mozaice rozmanitých záběrů čtoucích lidí, se čtenářstvím spojených situací a doprovodných animací (tweety, Facebook aj.). V hlavní roli zůstává kniha a různé podoby, významy a přesahy čtení. Jednotlivé záběry vizuálně podtrhují klíčová slova mluveného textu na pozadí, v nadsázce k nim tvoří lehký kontrapunkt, přičemž jako celek působí video harmonicky a kompaktně.
Natáčení probíhalo ve dvou dnech na sklonku měsíce dubna, točilo se v rozlišení 4K. První natáčecí den se odehrál v Ústřední knihovně KJM. Za asistence a aktivní pomoci knihovníků i dobrovolníků byly zachyceny interiéry knihovny (půjčovny, sklad), ale i související čtenářské dovednosti – psaní na mechanickém psacím stroji, Braillovým písmem či krasopisně rukou (zejm. první minuty videa). Produkčně náročnější byl den druhý strávený v exteriérech. Z vhodných lokací Brna byla vybrána veřejná místa, která nebývají na první pohled se čtenářstvím jednoznačně spojována typu fotbalový stadion nebo kašna v parku. Chybět nesměla ani naše čtenářská lavička Jiřinka a zejména světlo a pěkné počasí, které bylo klíčovým faktorem druhého dne. Kromě zaměstnanců knihovny a dobrovolníků je třeba poděkovat i dalším aktérům, kteří k realizaci díla též přispěli – zápůjčkou kostýmů (Divadlo Bolka Polívky a Národní dovadlo v Brně), dresy (SeaComp) i samotným prostorem hřiště (TJ Start Brno). Také je nutné počítat s tím, že ne všechen natočený materiál, ač svou podstatou kvalitní a hodnotný, se do výsledku promítne. Závěrem ještě dodejme, že samotné natáčení (včetně související produkce) bylo velmi intenzivní, kreativní, poučné i zábavné.
Posledním úkolem byla práce ve střižně, jejímž výsledkem se stala finální verze spotu. Na první pohled video upoutá čistým provedením, svižným a příjemným valčíkovým tempem a profesionální úpravou. Po zhlédnutí zanechá milý dojem a z důvodu plného porozumění všech drobných nuancí i touhu si jej opět pustit. Video bylo publikováno na YouTube kanálu knihovny a brzy po zveřejnění dosáhlo cca 2 000 zhlédnutí, což je zcela jistě dobrý výsledek této práce. Spot je vyhotoven ve dvou jazykových mutacích – pro větší dosah je natočen nejen v češtině, ale i angličtině. Video v angličtině si můžete prohlédnout zde.
A právě anglická verze „I´ll be a while“ se záhy po svém vzniku dostala na výsluní – výše jmenované atributy videa přispěly ke skutečnosti, že spot obstál v konkurenci 31 účastníků z celého světa v mezinárodní soutěži krátkých knihovnických videí A Corto di Libri. Soutěž vyhlašuje organizace IFLA (Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí) a letos se konal již 9. ročník. Soutěžilo se v kategoriích 1) reklama 2), dokument a 3) krátký příběh (všechna soutěžní videa zde). Slavností vyhlášení výsledků proběhlo 20. května 2017 na Mezinárodním knižním veletrhu v Turíně, přičemž zástupci KJM obdrželi z rukou Fabia Melelli, předsedy mezinárodní poroty, ocenění italského Ministerstva kultury CEPELL (Centrum pro knihy a čtení) za nejlepší video podporující čtení a čtenářství (více zde).
Pro KJM to byl již druhý výrazný úspěch na mezinárodním odborném poli. V r. 2014 si knihovna převzala na konferenci IFLA World Library and Information Congress v Lyonu cenu IFLA Marketing Awards za projekt čtenářské tramvaje (1. místo).
Kromě mezinárodního publika, jehož ocenění jsme již získali, se nyní v duchu myšlenky videa a jeho motta zaměříme na brněnské čtenáře i nečtenáře. I nadále budeme představovat knihovnu jako místo, které stojí za návštěvu, byť by to bylo jen na chvíli… Na podzim 2017 připravujeme v rámci dalších aktivit projektu „Chytré město čte“ sérii přenášek a workshopů zaměřených na knihu, její historii a současnost, tzv. Čtenářskou akademii. Nechť se náš počin stane inspirací pro ostatní kolegy v knihovnách.
[1] Reading at Risk: A Survey of Literary Reading in America. National Endowment for the Arts [online]. Washington, 2004 [cit. 2017-06-29]. Dostupné z: https://www.arts.gov/publications/reading-risk-survey-literary-reading-america-0.
[2] CHIAET, Julianne. Novel Finding: Reading Literary Fiction Improves Empathy. In: Scientific American: Science News, Articles, and Information [online]. 2013 [cit. 2017-06-29]. Dostupné z: https://www.scientificamerican.com/article/novel-finding-reading-literary-fiction-improves-empathy/
VALIŠOVÁ, Edita; VOJTÍŠKOVÁ, Eva. Chvíli se zdržím... Příběh videa Knihovny Jiřího Mahena. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(3) [cit. 2024-10-15]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/chvili-se-zdrzim-pribeh-videa-knihovny-jiriho-mahena
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|