Coder Dojo v knihovnách
Malé představení úvodem
CoderDojo jsou kluby programování pro děti a mládež, které fungují na dobrovolnické bázi. Jedná se o celosvětové hnutí založené v roce 2011 v Irsku. V těchto klubech se děti a mladí lidé učí za pomocí mentorů vzdělaných v oblasti IT, jak například postavit webové stránky, vytvořit mobilní aplikaci nebo naprogramovat počítačovou hru. Jako bonus získávají schopnost spolupráce a sociální interakce. Lekce probíhají například v knihovnách, školách, komunitních centrech nebo lokálních institucích, kde jsou k dispozici počítače.
Počet těchto klubů neustále roste, k lednu 2021 jich bylo evidováno přes 2300 po celém světě. U nás zatím funguje 17 klubů, z toho 6 v knihovnách – v Severočeské knihovně v Ústí nad Labem, Vědecké knihovně v Olomouci, Masarykově veřejné knihovně ve Vsetíně, Městské knihovně Hodonín, Městské knihovně Valašské Meziříčí a Moravskoslezské vědecké knihovně v Ostravě.[1] Pod tímto odkazem najdete k dispozici plakát a informace k projektu, stejně tak jako praktickou brožuru k tématu.
Proč Coder Dojo?
- Nabídka digitálního vzdělávání ve vaší knihovně může zviditelnit vaše služby.
- Děti mají šanci vyzkoušet si tyto nástroje vzdělávání.
- Vaše knihovna se stane centrem komunitního vzdělávání – školí mladí lidé, jako dobrovolníci.
- Díky zapojení místní mládeže se vytvoří místo, kde se mohou mladí lidé scházet, učit se sdílet své poznatky a seznámit se s lidmi, kteří mají stejné zájmy.
Koho v knihovně potřebujete?
Šampiona – to je organizátor, projektový manager – tuto roli vy, jako knihovníci, umíte. Mentora – můžete najít v místních podnicích, kancelářích technologických firem, komunitních centrech, středních a vysokých školách, mládežnických organizacích nebo v další knihovně či její pobočce.
Co v knihovně potřebujete?
IT techniku – můžete využít notebooky, tablety, iPady, Raspberry Pi. Pokud nemá Vaše knihovna dostatečný počet počítačů, je možné si pořídit vybavení např. pomocí darů z firem (starší počítače a další vybavení, jako monitory, klávesnice, myši, k recyklaci) anebo využít dotační program VISK 3, který každoročně otevírá Ministerstvo kultury ČR. Případně lze IT techniku sdílet mezi knihovnami.
Vybrané příklady z praxe k nahlédnutí:
- https://www.knihovnahod.cz/coderdojo.html
- https://www.mekvalmez.cz/pro-deti/coderdojo/
- https://www.vkol.cz/coderdojo
- http://coderdojo.mvk.cz/
[1] Coder Dojo. Informace pro knihovny [online]. Praha : Národní knihovna ČR, poslední změna 21.04.2022 [cit. 2022-05-31]. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/spolky-sdruzeni/coderdojo
DILHOFOVÁ, Adéla . Coder Dojo v knihovnách. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 36(2) [cit. 2025-09-10]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/coder-dojo-v-knihovnach