Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2020 » Čtenářská lekce ke knize Hurá na kajak!
Cíle: předvídání příběhu, propojení děje s vlastní zkušeností, práce s neznámými slovy, práce s verši, vysuzování z obrázků, vlastní tvorba krátkého příběhu. Chtěla jsme také nalákat děti ke čtení celé knihy, vtáhnout je do příběhu. Proto knihu v rámci lekce nečteme celou.
Dětem do skupinek rozdáme písmena, ze kterých složí slovo KAJAK. Písmenka můžeme napsat i na flip či tabuli, děti společně složí slovo (krátká aktivita). Ptáme se:
Následuje předvídání z obrázku na obálce knihy. Knihu opět položíme do kruhu (necháme kolovat obrázek z obálky knížky), necháme děti, aby si obálku v klidu prohlédly:
Čteme příběh (místy zkrácený, detaily je možné jen převyprávět nebo některé úplně vynechat – např. vyprávění úvodní části týkající se rodičů atd.), čtení přerušujeme otázkami a aktivitami. Text v popisu lekce je uveden zkráceně, místy jej nahrazují tečky (text je v knize). V průběhu čtení společně s dětmi objasňujeme význam méně známých slov (epesní kolíky, bagáž, loďák, navigátor atd.).
Hurá na kajak! Velké vodácké dobrodružství
Mokrá Liška. Ve skutečnosti jsem holka, která se jmenuje Eliška, ale všichni mi říkají Liško.
Pokračujeme ve čtení:
Protože mám dlouhé zrzavé vlasy. …Do noci se díváme na krasobruslení nebo na staré filmy.
Děti mohou zůstat ve svých hnízdech a pokračujeme ve čtení: Babička má ráda krasobruslení a dost mu rozumí….Upír z Feratu!
Nejde proud! Na televizi můžu tak akorát zapomenout. Fňuk. To mám jít jako spát? Nééé!
„Nic si z toho nedělej, Liško,“ …„Proč mi ty šaty nechali na dvorku?“ běželo mi hlavou.
Kajak? ….a toužila zemřít žalem.
Druhý den odpoledne … tou proklatou lodí.
Z vody strach nemám, což o to. … Upejpala jsem se na oko.
Za týden jsme vyrazili. …Ládovali jsme se a mastili karty.
Na místo jsme dorazili odpoledne… „U zlomenýho pádla, co teď?“
„Si můžeš vlézt k nám…“ prohodil znuděně Milan …Ze spacáků nás ráno za uši vytáhlo sluníčko. …Pro zpestření jsme po sobě házeli říční řasy a hráli slovní kopanou.
Najednou se nebe zatáhlo a kolem uší nám začal ševelit vítr . ...Ale to levé, prach a broky, tam se v dálce rýsovaly peřeje!
Bez váhání jsme vypluli vlevo. …Nechal borůvky borůvkami, skočil do vody a drhnul ze sebe flekance jako o život.
Uff. Naštěstí pustily všechny do jednoho. …. Co jsem uviděla, bylo hrozivé, ale taky k popukání legrační.
Oba kluci stáli uprostřed tábořiště vzhůru nohama a ječeli… (ukážeme dětem obrázek z knihy)…. Sledovali jsme třepetání motýlích křídel a mlčky vypluli na další cestu.
Mlčky jsme vypluli na další cestu...bagáže. (Pokud děti neznají, vysvětlíme, co to je bagáž.)
Nic… Když se blížili večer, upozornila jsem kluky, že nemáme nic k jídlu.
„Žádné strachy námořníci!....
…začněte se bát! Já mám totiž hlad!“
Zírali jsme na něho jako spadlí z majáku. „Proč veršuješ?“ zmohl se Milan jako jediný na slovo.
V ústech mých se verše jako rosy rojí.
Lidé se prý totiž poezie … (bojí)
„Cože, jak tě tohle napadlo?“ Pípla jsem nesměle…
…zmizením lunchmeatu?“
Verše:
Ehm, ehm, totiž, jejda…
Fleky to já ne! To… (strejda).
Ve stojce žes musel stát?
To se ti mohlo jen ….. (zdát.)
K pořádnému vloupání
Nemám jaksi…. (nadání).
A stejně už musím jít,
Přejete si jistě … (klid)
Hňupírek se při odpovědi snažil nenápadně vypařit v maliní…. „Jasný!“ pískl upír a poprvé mu došly rýmy. „K věci. A laskavě bez veršů!“ přerušili jsme poetu. … Žiju tuhle s celým naším upířím rodem.“
Dál příběh nečteme, zadáme úkol:
Vysuzování jmen na základě obrázku:
Tvorba vlastního krátkého příběhu k vedlejším postavám:
Porovnáme předpovědi se skutečnostmi, které už známe. Ty, které se nevyplnily, škrtneme.
Můžeme nechat děti knihu prolistovat, aby viděly, jakou formou je kniha zpracovaná.
VOJÁČKOVÁ, Radka. Čtenářská lekce ke knize Hurá na kajak!. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2020, 34(3) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ctenarska-lekce-ke-knize-hura-na-kajak
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|