Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2022 » Čtenářská lekce: Stvořitelé nových světů
S dalším typem lekcí pořádaných v rožnovské městské knihovně se přesuneme na druhý stupeň základních škol, kde pro starší žáky často využíváme počítačovou prezentaci. Umožňuje zařazení videoukázek, což je v této věkové kategorii forma vítaná jak žáky, tak pedagogy. Nespoléhám se však pouze na počítač. I při frontálním vedení besedy co nejčastěji žáky zapojuji, ať už připravenými aktivitami, nebo otázkami. Obrázky v prezentaci doplňuji ukázkou knih. Cílem je kromě seznámení s teoretickým pozadím oblíbeného žánru také poznání jeho různorodosti a hlavně motivace ke čtení nově vycházejících knih. Lekce má vždy podobný scénář, ve kterém každoročně obměňuji nové tituly.
časová dotace: 90 minut
věkové určení: 7. ročník ZŠ
pomůcky: prezentace Powerpoint, pracovní listy, tužky, knihy
Žáci mají nejdříve za úkol zatím nerozlišený žánr fantastiky sami blíže popsat. Aktivitu je možné provést buď ve skupinách a zaměřit se na formální vymezení definice, nebo ve zrychlené formě brainstormingu. K dispozici mají úvodní snímek prezentace: fotokoláž s fantaskním prostředím a sci-fi prvky. Mohou jmenovat hrdiny, názvy filmů a knížek, spisovatele, počítačové hry… Někdy pomáhám návodnými otázkami s cílem uvědomění si, že vlastně žáci o tématu vědí dost. Následuje snímek vymezení a rozdělení žánru.
Společně vyplňujeme první část pracovního listu se zadáním: Rozhodni, které tvrzení platí pro jednotlivé autory, a zapiš jej do příslušného sloupce tabulky. Tímto způsobem se žáci seznámí s „otci fantastiky“ J. Vernem a H. G. Wellsem, v prezentaci vidí jejich fotografie. Postupně předkládám zajímavá fakta z jejich života a tvorby (Který z nich chtěl být námořníkem? Po kterém je pojmenovaný kráter na Měsíci?...), některá stavím do protikladu (např. Angličan vs. Francouz, chudá vs. právnická rodina, cesty na Zemi vs. vesmírné lety). Žáci tipují (mohou se i domlouvat), následuje kontrola, dovyprávění detailů, obrázky v prezentaci, videoukázka Vynález zkázy K. Zemana.
Pro uvědomění si dosahu obou autorů představuji tzv. verneffky (a novou knihu O. Neffa: Barbora a zlatý robot) a knihu/film Válka světů. K tomu je výtvarná aktivita na druhé části pracovního listu. Podle předčítání z knihy (ve vydání z r. 1988 na str. 173 + 278) mají žáci načrtnout Marťana (ve zrychlené variantě si ho mohou jen se zavřenýma očima představovat). Porovnáme výtvory žáků a ilustrace z knihy s filmovým zpracováním. V třetí části pracovního listu je volný prostor na vlastní poznámky, kam si mohou žáci průběžně zapisovat tipy na četbu.
Průlet vesmírem navazuje připomínkou hodného E. T. Mimozemšťana a pak už přepneme na robotiku. K obecnému přehledu (K. Čapek a vznik názvu robot, I. Asimov a zákony robotiky) představuji nové knihy: ČUPOVÁ, Kateřina. RUR (komiks, 2020), RUBÁŠOVÁ, Taťána. Podivuhodná robotí expedice (2016), CÍCHA, Tomáš. RobotiCS (2016). Zdůrazňuji přitom myšlenku, že příběhy o androidech nejsou úplně o androidech, ale o tom, co to znamená být člověkem. Aktuálně jsem dále zařadila knihy RPGlit, kde se ráda nechávám od žáků poučit, na oplátku jim doporučuji např. LAVOREL, Mathias. Fortnite – Poslední šampion (2019), SUGRALINOV, Danijar. Disgardium (2020), POZNANSKI, Ursula. Erobos (2011).
Než přejdeme k podtématu fantasy, protáhneme se při pohybové aktivitě. Žáci mají vyjádřit svůj názor na škále ANO-NE rozestavením v prostoru. Kladu otázky: Jak moc jsou knihy a čtení obecně pro lidi důležité? Jak moc jsou knihy a čtení důležité pro vás osobně? Jak moc je pro vás v knihách zajímavé téma fantastiky? A jak to máte s fantastikou ve filmu?
Ve všeobecném přehledu žáci poznávají podle obrázků známé série, autory: obrázek Středozemě – Kdo je autorem? (+ zhlédneme trailer k filmu Tolkien), portrét a jméno C. S. Lewis – Jaké je nejznámější dílo? (+ ukázka ilustrovaného průvodce filmem), portrét a citát J. K. Rowling: „We've all got both light and dark inside of us. What matters is the part we choose to act on. That's who we really are.“ – Přeložte a vysvětlete. Rick Riordan a fan art - představuji detailněji, srovnání filmu s knihou. Na těchto dílech představuji základní rysy dobré fantasy a žáci doplňují konkrétní příklady: propracovaný fantasy svět, jména hrdinů a pomocníků, bytosti, kouzelný předmět, kouzlo, brána mezi světy… K tomu ještě jeden snímek se známými sériemi: J. Flanagan, Ch. Paolini, P. Pullman ad. V závěru představím osvědčené autory: např. N. Gaiman, L. Lowry (trailer Dárce) a novinky – záleží, co máte ve fondu, např. Já, Finis (2020), Truhla času (2021). Nezapomínám na komiksy: Nimona (2020), série Amulet. V závěru pedagog dostane seznam literatury, žáci si mohou prohlédnout vystavené knihy.
SLEZÁKOVÁ, Jitka. Čtenářská lekce: Stvořitelé nových světů. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(3) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ctenarska-lekce-stvoritele-novych-svetu
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|