Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2021 » Čtenářská lekce VŠIVÁK
Anotace:
Povídková kniha britského autora Davida Walliamse představuje pět nejhorších kluků a pět nejhorších holek na světě. Čím jsou tak strašní, že se dostali na seznam nejhorších dětí na světě? Tak třeba Brečivá Berta je ubulená holka, která si ke všemu hrozně vymýšlí, Žofka chce jen jediné – válet se na gauči a sledovat telku, což se jí jednoho dne pěkně vymstí. Štěpka je pro změnu hrozná špindíra, která si pod svou postelí pěstuje skládku odpadků. Ta se jednoho dne změní v odpadkovou příšeru a Štěpku sežere. Ne vždy ale děti skončí tak špatně jako Štěpka, v některých povídkách k nim byl autor milosrdnější a děti se trochu napravily. Deset praštěných povídek o zlomyslných či podivných dětech doprovází nezaměnitelné ilustrace Tonyho Rosse.
Cíl lekce – vysuzování z názvu knihy, předvídání děje, řízené čtení s otázkami – předvídání, autorský záměr, literární kontext, charakteristika hrdiny, práce s popisem.
Pomůcky: písmena na skládání slova všivák, pracovní listy s popisem superhrdiny, popř. část textu k samostatnému čtení.
Po místnosti rozmístíme písmena, z nichž děti skládají slovo VŠIVÁK. Děti pracují ve čtyřčlenných skupinách, písmena proto barevně odlišíme (1 skupina – modrá barva písmen, 1 skupina – červená atd.). Po nalezení všech písmen skupinky skládají slovo.
Tabuli či flip rozdělíme na dvě části. Do každé části tvoříme soupis odpovědí:
Dětem sdělíme, že budeme číst z knihy D. Walliamse Nejhorší děti na světě.
Řízené čtení povídky Všivák (celá povídka viz příloha)
Čteme úvod povídky od str. Vši koušou, vši štípou ……………………až po: Chtěl mít vši, vší a ještě víc vší!
V průběhu čtení odhalíme dětem obrázek Venci s plnou hlavou vší. Obrázek by měl být velký, aby jej všichni dobře viděli. Pokračujeme v četbě od: O přestávce honil tu nešťastnou holku po hřišti…………………………až po str. 58: Venca už jako hodně malinký četl celé dny komiksy. Na svůj věk byl drobný a chtěl být (silný a mocný – nečteme) jako postavy v jeho komiksech.
Jenže Venca měl úplně normální dětství. Neměl takové štěstí, aby ho kousl RADIOAKTIVNÍ PAVOUK, aby se narodil NA VIKINSKÉ PLANETĚ nebo aby spadl do studny s NETOPÝRY.
A krom toho, superhrdinové mu připadali trošku nudní.
Vždycky konali dobro. SUPERPADOUŠI byli mnohem zajímavější. Takže netrvalo dlouho a zlomyslný Venca vymyslel plán.
Jednou ráno, když stál v koupelně a ………………………………… až po str. 59: Naštěstí jeho tetička Pat uměla docela dobře šít a pro svého synovce velmi rychle spíchla kostým SUPERPADOUCHA.
Obrázky vystavíme, můžeme nechat děti okomentovat.
Pokračujeme v četbě od: Venca si kostým oblékl……………………………… (odhalíme dětem obrázek Venci v kostýmu) Až po str. 62: Tohle bude zábava.
Další část můžeme jen převyprávět nebo dětem texty rozdat k samostatnému čtení (časově náročnější). Můžeme také dětem ukázat jen obrázky a nechat je hádat, co Všivák provedl. Poté uvedeme správně:
Všivák se pomstil kuchařce Zvadlé za to, že nejčastěji vařila brokolici, kterou Venca nenáviděl. Vši házely uvařenou brokolici po paní Zvadlé, až vypadala jako zeleninová hrouda.
Řediteli se Venca pomstil za to, že ho ředitel dočasně vyloučil za čtení komiksů při hodinách. Vši utvořily jednu velkou superveš a ředitele vyděsily.
V hračkářství vši ukradly všechny hračky a když ho potom honila policie, vši napadly policejní auto a to nabouralo.
Pokračujeme v četbě od str. 70: Teď už Všiváka nemohlo zastavit nic… až po: Jenže před domem stál dav lidí z městečka.
Místo vidlí a pochodní, kterými se obvykle vybavují zuřící davy, mávali lidé hřebeny… dočteme do konce.
Vrátíme se k původnímu zápisu na téma Všivák a porovnáme Vencu Všiváka.
VOJÁČKOVÁ, Radka. Čtenářská lekce VŠIVÁK. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(4) [cit. 2024-11-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ctenarska-lekce-vsivak
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|