Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2014 » Čtenářské kluby – plavba za poznáním
Čtenářské kluby. Takto jednoduše se nazývá projekt, který si dal za cíl nejednoduchou věc. Docílit toho, aby se děti po vyučování do školy opět vrátily a strávily v prostředí knih část svého volného odpoledne. Odvážný nápad se zrodil v hlavě organizátorům před třemi lety. Čekala pak všechny dlouhá cesta, na které se potýkali nejen s otázkou, zda projekt získá finanční podporu, ale zda do něj vkročí i ostatní. Nikdo se tehdy ještě neodvážil pomyslet, jak moc velký úspěch kluby budou mít.
Projekt, souhrnně nazván „Brána ke vzdělávání – školní čtenářské kluby posilující rovné příležitosti dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“, je financován z prostředků ESF v rámci OPVK a státního rozpočtu České republiky. Odstartován byl 1. února 2012 a jeho realizace je naplánována prozatím do 31. ledna 2015. Cílem projektu je „posílit příležitosti ve vzdělání u dětí z MŠ a I. stupně, které mají specifické vzdělávací potřeby, protože pocházejí z nepodnětného či sociálně slabého prostředí nebo mají nějakou specifickou poruchu učení, přenést v zahraničí úspěšné čtenářské kluby do ČR, tedy i obnovit naši českou tradici, opilotovat čtenářský program zaměřený na děti – nečtenáře, a na závěr požádat MŠMT ČR o jeho akreditaci, vytvořit pracovní skupinu, v níž jsou učitelé, knihovníci, teoretici dětského čtenářství, speciální pedagogové – společně“.[1]
A co se za projektem skrývá? Děti dochází do čtenářského klubu na své škole jednou týdně na 90 minut strávit zajímavým způsobem čas s knihou. Zde na ně čeká nejen paní učitelka, ale i knihovnice z městské knihovny. Společně mají pro děti připravený zajímavý program, jehož úkolem je nejen pomoci žákům s technikou čtení, ale také zábavným způsobem knihy představit a ukázat tak čtenářství z mnoha stran. Školy, které se do projektu přihlásily, dostaly i finanční výpomoc v podobě výbavy svých klubů včetně mnoha knih. Na spoustě škol tak vznikla krásná čtenářská zákoutí hrající pestrými barvami, nabízející spoustu knih a příjemného prostředí k zábavě.
Nahlédneme-li do jednotlivých klubů, zjistíme, že nelze s určitostí říci, jak zmiňovaných 90 minut v klubu vlastně probíhá. Každý klub totiž přišel se svou vlastní vizí, jak by měl svá poselství ohledně knih a čtenářství předávat. Např. čtenářský klub v Havířově začíná „mluvícím míčkem“. Slovo má ten, kdo má v ruce malý míček, a po celou dobu, co jej drží, má možnost vyprávět o své přečtené knize. Během pár minut tak dává ostatním dětem přehled o obsahu knihy a inspiraci, zda kniha stojí za přečtení.
Nejdůležitějším bodem programu je ale především čtení, a to ne jen tak ledajaké. Zamyslíme-li se nad tím, že kluby mnohdy navštěvují děti, které mají se čtením potíže (specifické poruchy učení) nebo děti pocházející z rodin sociálně slabých, kde není doma jediná kniha, je v podstatě oříškem najít způsob, jak ke čtení správně motivovat. Pracovníky klubu tak vždy čeká těžká práce spočívající nejen ve správném výběru knižního titulu ale i v sestavení programu, který děti pobaví a zároveň bude pro ně přínosem. Cílem je totiž nejen děti knihou zaujmout, ale i pomoci jim správně obsahu knih porozumět. Pracovníci klubu tak na svých programech často spolupracují např. i s metodami kritického myšlení. Během programu se tak nejen čte, ale i řeší hlavolamy, sestavují se myšlenkové mapy či vytváří nejrůznější příběhy. Během projektu se děti měly možnost setkat i s několika autory, kteří je do klubu přijeli navštívit. Svou návštěvou tak kluby poctila např. Z. Pospíšilová, M. Švihálek, I. Březinová, P. Braunová či M. Kratochvíl.
Byť se může zdát, že se jedná o projekt ryze školní, není tomu tak. Zastoupení a role knihoven je v klubu nepostradatelná. Zatímco role učitelek napomáhá v orientaci mezi dětmi a jejich čtenářskou zdatností, role knihovníků zajišťuje přehled v knižních titulech, stejně jako v jejich kvalitě a obsahu. Knihovnice je dětem nápomocna i při vybírání klubových knih, které si děti mohou zapůjčit domů. Díky získanému přehledu, jak který žák čte, tak může doporučit knihu, která bude pro něj nejvhodnější. Největším přínosem jsou ovšem ale i čtenáři do knihoven. I když je knih v klubové knihovničce opravdu dost, žádné knihovně se to přesto nevyrovná. Děti, které během klubu začaly dobře číst a velmi se v čtení zlepšily, samy přišly na to, že už je pro ně klubová nabídka knih nedostačující. Mnohé z nich si tak už cestu do městské knihovny skutečně našly.
V současné době je do klubu zapojeno 12 základních škol a knihoven.[2] Do klubu dochází okolo 150 dětí. Konec projektu je naplánován na leden roku 2015. Organizátoři, ale i mnohé základní školy a knihovny však usilují o to, aby byl projekt podpořen a pokračoval i nadále. Kluby, jejich činnost a především jejich výsledky zaznamenaly obrovský úspěch. Zkušenost pracovníků mluví za vše:
„Když přišel na počátku do klubu Honzík, trochu jsme se zděsili. Nejen, že měl problém cokoliv přečíst, ale nedokázal souvisle ani odpovědět na jakoukoliv položenou otázku. Dnes nad ním žasneme. Nejen že dočítá knihy, ale dokáže i povídat o jejich obsahu.“[3]
„Děti jsou na členství v klubu hrdé, půjčené knížky sdílejí i se sourozenci. U většiny je vidět pokrok v osvojování čtenářských dovedností. Knihy se stávají součástí jejich života!“[4]
Všem pracovníkům leží na srdci, aby se nemuseli koncem ledna s dětmi loučit a aby mohli myšlenku a cíle čtenářských klubů šířit i nadále, třeba i do jiných měst a dalších škol. Nyní si ale všichni mohou říci, že jim jejich práce a úsilí přináší ovoce. Byť bylo zpočátku trochu trpké, přece jen dozrálo a sladká chuť, kterou teď oplývá, je pro všechny vším, co si mohli přát.
[1] Převzato z http://ctenarskekluby.cz/kdo-jsme/nase-mise/.
[2] Jejich přehled můžete nalézt na stránkách http://ctenarskekluby.cz/nase-kluby/zapojene-skoly/.
[3] Pracovníci čtenářského klubu Havířov.
[4] Pracovníci čtenářského klubu Sázava.
JAČMENÍKOVÁ, Tereza. Čtenářské kluby – plavba za poznáním. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2014, 28(2) [cit. 2024-10-15]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ctenarske-kluby-plavba-za-poznanim
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|