Detektiv Šikula – čtenářská lekce pro děti 2. – 3. třídy ZŠ
Cílová skupina: děti z 1. stupně ZŠ, ideálně cca 2.–3. třída
Časová dotace: 45-60 minut základní část + 20 minut tvořivá dílna
Cíle:
- Děti kriticky hodnotí čtené informace a dokážou rozeznat důležité informace vedoucí k řešení případů.
- Děti diskutují o případech a argumentují své postřehy.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět
Pomůcky: Kniha Detektiv Šikula (Grzegorz Kasdepke), soubor věcí k třídění (vybereme typicky detektivní – lupa, čepice jako Holmes, dlouhý kabát, zápisník, pero, brýle aj. + navíc věci běžného používání nebo z jiných profesí), flipchart a fixy, obrázky věcí z detektivovy kanceláře, kinetický písek a igelitový pytel pod něj, poznámkový list pro detektivy, podložky, psací potřeby, postavička detektiva Mrzouta, špachtle, fixy, stará CD (nebo malé papírové talířky kulaté), tavicí pistole s náboji.
1) Přivítání dětí
„Děti, dnes společně s naším velkým hrdinou budeme řešit mnoho záhad. Kdo myslíte, že to bude ten náš hrdina?“ Necháme děti hádat, s kým budeme dnešní lekci prožívat. Nakonec jim ukážeme postavičku Detektiva Šikuly. „Kdo je to detektiv?“ práce s rekvizitami – z hromady pomůcek vybereme ty, které by mohl takový správný detektiv používat (pracujeme s prekoncepty, děti mají již nějakou představu z filmů a vyprávění, kdo to detektiv je a jaké věci k práci potřebuje či jak – dle stereotypů – bývá nejčastěji zobrazený)
2) Detektiv Šikula – čtení prvního příběhu (Kde jsou ponožky s delfíny?)
„Teď se společně podíváme, kdo to ten náš Šikula je. Jak myslíte, že bude vypadat jeho detektivní kancelář? Bude nějakou mít? A co v ní všechno bude? A jaké by mohla mít jméno?“ Nápady dětí zapisujeme na flipchart. čtení celé str. 5 a následně hra Bingo
hra bingo: po místnosti rozmístěné obrázky věcí, které měl Šikula v kanceláři, děti hledají ty správné (každé dítě přinese alespoň 4 různé věci, obrázky jsou vytištěny ve více kusech, aby se dostalo na každé dítě)
postupně čtení celé str. 6 – „Kdo by mohl krást ponožky?“ Dále čtení str. 7 až po část: „… Mám to!“ detektiv Šikula zničehonic vyskočil a zavelel: „Jdeme!“ – komunikace s dětmi: „Kde by takové ponožky mohly být? Co na nich bylo tak dobrého nebo špatného, že by je někdo sebral? Máme nějaké indicie? Víme, co toto slovo znamená?“ Počkat na vysvětlení dětí, případně upřesnit a pokračovat ve čtení na str. 7-8 – dočíst celé: „Co pomohlo Šikulovi vyřešit tento případ? Co mu napovědělo?“ (Zuzka nosila ponožky více dnů a už nebylo hygienické, aby je nosila dále, proto šly do prádla…)
poznámkový list pro detektivy – „Vidím, že se jako detektivové také osvědčujete, takže vám můžu dát jednu pomůcku, která by se vám mohla hodit při řešení dalších dvou případů. Kdykoliv během dalších čtení si do listů můžete zapisovat své postřehy a nápady.“ – rozdáme pracovní listy, podložky a psací potřeby
3) Detektiv Šikula – převyprávění 2. příběhu (Kde je písek?)
Převyprávíme příběh, ve kterém se objeví poprvé postava detektiva Mrzouta, zdůrazníme, že je úplně jiný, než Šikula – zavalitý, světácký, podivný, podezřelý… dovysvětlíme si slova, která mohou dělat problémy. Řeší se zde případ se ztraceným pískem z pískoviště – zde možno udělat aktivitu s kinetickým pískem: aktivita s kinetickým pískem: „Jaký je váš největší sen? Jaký myslíte, že bude největší sen našeho detektiva?“ – hlasování a následné tvoření z kinetického písku – děti z něj vytvarují 3D model největšího snu Detektiva Šikuly, popř. pokud je to pro ně těžké, vytvoří z kinetického písku písmena a z nich sestaví slovo, které tomu snu odpovídá. Toto se nám bude hodit k následujícímu příběhu.
4) Detektiv Šikula – čtení 15. příběhu
- čtení od str. 59 – čtení na pokračování celé kapitoly – průběžné úkoly a otázky pro děti během četby:
- otázky: Odkud jsou peníze na účtu? Co pro to musím udělat, abych je tam měl, co pro to musí dělat vaši rodiče?
- otázka: Trefili jsme předtím Šikulův sen?
- úkol: zvonek na kolo – každý si zazvoní jako Šikula
- úkol: skřípeme jako kolo (ležíme na zádech, šlapeme a hlasem vydáváme skřípavý zvuk) – máme-li v knihovně prostor, můžeme dětem místo fiktivní jízdy na kole půjčit koloběžku, aby se projely, ale není podmínkou
- úkol: diskuze na téma zabezpečení kola – detektiv to udělal silnou šňůrou – nacvičíme uzel
- úkol: zamyslet se nad tím, kdo ukradl kolo, podle čeho ho poznat – ptát se dětí, co si myslí, kdo by to mohl být a hlavně proč!
- následně dočíst zbytek příběhu
5) Závěr setkání + tvořivá dílnička
Zhodnotíme s dětmi, jak se nám dařilo podle příběhů odhadovat pachatele, jak se jim vedlo zapisování v detektivním listu. Hodnocení může proběhnout i tak, že budeme mít připravený “detektivopocitoměr” - metr na zdi, kam mohou přilepovat lepíky, připínat kolíčky či cokoliv jiného.
Poté otevřeme tvořivou dílničku, kde si děti mohou vyrobit Šikulovo kolo. Dle vzoru děti slepí konstrukci kola ze špachtlí (s lepením pomůžeme - horké lepidlo!), konstrukci mohou libovolně pomalovat a přilepit k CD místo kol, popř. k papírovým táckům, které mohou rovněž vyzdobit. Inspirace na toto tvoření získána na Pinterestu (odtud rovněž použit ilustrační obrázek).
LIŠOVSKÁ, Pavlína . Detektiv Šikula – čtenářská lekce pro děti 2. – 3. třídy ZŠ. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 38(2) [cit. 2025-11-02]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/detektiv-sikula-ctenarska-lekce-pro-deti-2-3-tridy-zs
- 14 zobrazení