Děti a senioři
Rada EU vyhlásila rok 2012 jako Evropský rok aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity. Městská knihovna Chrudim společně s Národní knihovnou České republiky uspořádala v říjnu 2012 knihovnickou konferenci Společně (v knihovnách Společně se seniory a dětmi). Jako přednášející vystoupily: MUDr. Hana Janatová, CSc. (Státní zdravotní ústav), prof. PhDr. RNDr. Helena Haškovcová, CSc. (Fakulta humanitních studií UK), Mgr. Rut Kolínská (Síť mateřských center o.s.)
Prezentace a příspěvky knihoven byly připraveny z Knihovny Karla Dvořáčka ve Vyškově, Masarykovy veřejné knihovny Vsetín, Hornozemplínské knižnici vo Vranove nad Topľou a Městské knihovny Chrudim. Záštitu nad touto konferencí převzalo Ministerstvo práce a sociálních věcí a mediálním partnerem se stal Český rozhlas Pardubice. V rámci příprav na chrudimskou konferenci i při koncipování své bakalářské práce mapuji aktivity knihoven pro seniory a společné aktivity pro seniory a děti v knihovnách. Ráda bych zatím stručně v teoretické rovině nastínila v první části vzdělávání seniorů a v druhé části pak mezigenerační solidaritu a dialog v knihovnách na malé ukázce projektu z chrudimské knihovny.
Hlavní úlohou knihoven je poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb, včetně zajištění rovného přístupu k nim všem bez rozdílu, a dále rozvoj celoživotního vzdělávání všech skupin obyvatelstva. Trend širší a intenzivnější práce s/pro seniory vychází v knihovnách ze společenské podpory umožňující starším lidem plně se zapojit do společenského života. Podle statistik tvoří dvě nepočetnější skupiny uživatelů knihoven děti a senioři, a právě proto se vytvářejí v knihovnách programy pro aktivní stárnutí a mezigenerační soužití.
V současné době většina lidí končí svůj aktivní pracovní věk v mnohem lepším fyzickém a psychickém stavu, než tomu bylo dříve. Proto je pochopitelné, že tito lidé mají zájem pokračovat v aktivní činnosti, zachovat své spojení se společenským životem a pokračovat ve vzdělávání. Stále více se setkáváme s pojmy, jako je andragogika a gerontopedagogika. Andragogika je věda o výchově a vzdělávání dospělých. Gerontopedagogika je nová pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním seniorů a je součástí andragogiky. Mezi stěžejními body Národního programu přípravy na stárnutí patří vzdělávání seniorů, zajištění jejich zdravého životního stylu a dobré kvality jejich života. Vzdělávání v postproduktivním věku plní hned několik významných funkcí v životě seniora:
- funkci preventivní (opatření v předstihu ke stárnutí),
- funkci anticipační (připravenost na změnu stylu života a odchod do důchodu),
- funkci rehabilitační (znovuobjevení a udržení sil),
- funkci posilovací (rozvoj zájmů, potřeb, podpora aktivity, kultivace).
V současné době kromě knihoven tuto možnost (= vzdělávání seniorů) nabízejí v různých projektech nadace, neziskové organizace, event. další subjekty. Jak může knihovna oslovit, motivovat a nabídnout své služby pro tuto rostoucí skupinu populace? Jak knihovny mohou podporovat vznik nových aktivit a programů pro seniory?
- Knihovny jsou pro seniory dostupné, finančně nenáročné
- Knihovny jsou přívětivé a bezpečné, seniorům známé
- Knihovny poskytují celoživotní vzdělávání
- Knihovny zprostředkovávají setkávání
- Knihovny jsou znalci místní správy a dalších organizací a institucí v místě
- Knihovny jsou schopny vytipovat a oslovit aktivní osobnosti v obci
- Knihovny podporují výměnu informací
Mezi nejběžnější formy vzdělávání seniorů v knihovnách patří univerzity třetího věku (U3V), akademie třetího věku či kluby aktivního stárnutí. Univerzity třetího věku (U3V) jsou zaměřeny na zájmové vzdělávání seniorů ve stanovených oborech a studium zpravidla probíhá ve dvou až tříletých cyklech. Frekventanti na závěr dostávají diplom o absolvování. Akademie třetího věku je (A3V) středně těžká forma vzdělávání, kromě přednášek a diskusí se pořádají i různé aktivity osvětového a zájmového charakteru. Například exkurze, práce v zájmových kroužcích a tematické vycházky. Potvrzení o studijním programu se vydává na základě prezence.
Kluby aktivního stárnutí (KlAS) pracují jako dlouhodobější dobrovolná seskupení starších občanů s cílem trávení volného času. Tyto kluby mohou mít různé zaměření i aktivity, často jde rovněž o jednorázové vzdělávací akce. Od U3V a A3V se odlišují intenzivnějšími neformálními vztahy mezi účastníky. V chrudimské knihovně jsme jako vzdělávací aktivitu pro seniory zvolili Klub aktivních seniorů, který pracuje již rok. Dále pravidelně navštěvujeme Denní stacionář a Centrum sociálních služeb. Klub seniorů představuje nejrozšířenější formu institucionalizovaného sdružování seniorů v Chrudimi. Jeho náplň je především místního charakteru a je velmi různorodá. Nejen, že uskutečňujeme pravidelná setkávání, ale snažíme se také více a více propojovat generace a vytvářet mezigenerační dialog. Aktivity můžeme rozdělit do tří skupin:
- Aktivity, kdy vnímáme seniory jako klienty
- Aktivity, v nichž se senioři stávají partnery
- Aktivity, které jsou tvořené společně se seniory
Hlavním úkolem je přivést klienta – seniora do knihovny a motivovat ho k účasti na dalších aktivitách, které by měly uspokojit jeho:
- kognitivní potřeby a zájmy (potřeba prohloubit stávající poznatky a získat poznatky nové),
- sociální potřeby (potřeba kontaktu s vrstevníky),
- potřebu aktivity,
- a potřebu kompenzovat nedostatky (intelektuální a emociální).
Pro naše klienty připravujeme:
- přednášky, vlastivědné procházky, exkurze, kursy PC (metody výkladové),
- besedy, diskuze (metody dialogické),
- výtvarné dílny (metody výcvikové).
Všechny tyto aktivity se snažíme propojovat především mezigeneračně; hlavním cílem je mezigenerační porozumění a mezigenerační solidarita. Proto jsou na tyto akce zvány dvě generační skupiny a snažíme se vytvořit tak příležitosti ke vzájemnému poznávání, porozumění.
Na závěr bych ráda představila aktivitu, kterou připravujeme pro seniory, kteří se ze zdravotních i jiných problémů nemohou zúčastnit některých aktivit. Již druhým rokem připravujeme projekt ve spolupráci s paní učitelkou Mgr. Ivou Valentovou ze ZŠ Školní náměstí v Chrudimi, kdy probíhá vyučování společně s klienty Denního stacionáře Pohoda v Chrudimi. Děti a senioři společně stráví jeden školní den, společně plní úkoly z těchto předmětů:
- český jazyk a literatura
- matematika
- přírodověda a vlastivěda
- hudební výchova
- výtvarná výchova
Probírají společně různá témata, vypracovávají úkoly a vše zapisují do pracovních listů, které mají předem připravené. S paní učitelkou vedeme společně celé vyučování a snažíme se střídat aktivity a metody. Nejvyužívanější technikou jsou expresivní terapie, do nichž patří především biblioterapie, arteterapie a muzikoterapie. Důležité při této práci je vyvolat jak u dětí tak seniorů především vznik těchto potřeb:
- potřebu poznání a dalšího učení
- potřebu vyrovnání a potěšení
- potřebu klidu a pohody
- potřebu kontaktu
- potřebu integrace
Hlavním cílem však stále zůstává výchova ke stáří. Cílem těchto programů je posilování dobrých mezigeneračních vztahů a zároveň prolomení sociální izolace a nalezení nových sociálních kontaktů. Na závěr citace MUDr. Hany Janatové, CSc.: „Zdravé stárnutí je proces optimálního využití všech možností k fyzickému, sociálnímu a duševního zdraví, který umožní starším lidem aktivně a bez diskriminace účastnit se společenského dění a radovat se z nezávislého a kvalitního života.“
Více o konferenci a příspěvky přednášejících naleznete na: www.knihovna-cr.cz v sekci pro seniory.
NOVOTNÁ, Iveta . Děti a senioři. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 27(1) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/deti-seniori
- 2 zobrazení