Přejít k hlavnímu obsahu

Děti a senioři

Rada EU vyhlásila rok 2012 jako Evropský rok aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity. Městská knihovna Chrudim společně s Národní knihovnou České republiky uspořádala v říjnu 2012 knihovnickou konferenci Společně (v knihovnách Společně se seniory a dětmi). Jako přednášející vystoupily: MUDr. Hana Janatová, CSc. (Státní zdravotní ústav), prof. PhDr. RNDr. Helena Haškovcová, CSc. (Fakulta humanitních studií UK), Mgr. Rut Kolínská (Síť mateřských center o.s.)

Prezentace a příspěvky knihoven byly připraveny z Knihovny Karla Dvořáčka ve Vyškově, Masarykovy veřejné knihovny Vsetín, Hornozemplínské knižnici vo Vranove nad Topľou a Městské knihovny Chrudim. Záštitu nad touto konferencí převzalo Ministerstvo práce a sociálních věcí a mediálním partnerem se stal Český rozhlas Pardubice. V rámci příprav na chrudimskou konferenci i při koncipování své bakalářské práce mapuji aktivity knihoven pro seniory a společné aktivity pro seniory a děti v knihovnách. Ráda bych zatím stručně v teoretické rovině nastínila v první části vzdělávání seniorů a v druhé části pak mezigenerační solidaritu a dialog v knihovnách na malé ukázce projektu z chrudimské knihovny.

Hlavní úlohou knihoven je poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb, včetně zajištění rovného přístupu k nim všem bez rozdílu, a dále rozvoj celoživotního vzdělávání všech skupin obyvatelstva. Trend širší a intenzivnější práce s/pro seniory vychází v knihovnách ze společenské podpory umožňující starším lidem plně se zapojit do společenského života. Podle statistik tvoří dvě nepočetnější skupiny uživatelů knihoven děti a senioři, a právě proto se vytvářejí v knihovnách programy pro aktivní stárnutí a mezigenerační soužití.

V současné době většina lidí končí svůj aktivní pracovní věk v mnohem lepším fyzickém a psychickém stavu, než tomu bylo dříve. Proto je pochopitelné, že tito lidé mají zájem pokračovat v aktivní činnosti, zachovat své spojení se společenským životem a pokračovat ve vzdělávání. Stále více se setkáváme s pojmy, jako je andragogika a gerontopedagogika. Andragogika je věda o výchově a vzdělávání dospělých. Gerontopedagogika je nová pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním seniorů a je součástí andragogiky. Mezi stěžejními body Národního programu přípravy na stárnutí patří vzdělávání seniorů, zajištění jejich zdravého životního stylu a dobré kvality jejich života. Vzdělávání v postproduktivním věku plní hned několik významných funkcí v životě seniora:

  • funkci preventivní (opatření v předstihu ke stárnutí),
  • funkci anticipační (připravenost na změnu stylu života a odchod do důchodu),
  • funkci rehabilitační (znovuobjevení a udržení sil),
  • funkci posilovací (rozvoj zájmů, potřeb, podpora aktivity, kultivace).

V současné době kromě knihoven tuto možnost (= vzdělávání seniorů) nabízejí v různých projektech nadace, neziskové organizace, event. další subjekty. Jak může knihovna oslovit, motivovat a nabídnout své služby pro tuto rostoucí skupinu populace? Jak knihovny mohou podporovat vznik nových aktivit a programů pro seniory?

  • Knihovny jsou pro seniory dostupné, finančně nenáročné
  • Knihovny jsou přívětivé a bezpečné, seniorům známé
  • Knihovny poskytují celoživotní vzdělávání
  • Knihovny zprostředkovávají setkávání
  • Knihovny jsou znalci místní správy a dalších organizací a institucí v místě
  • Knihovny jsou schopny vytipovat a oslovit aktivní osobnosti v obci
  • Knihovny podporují výměnu informací

Mezi nejběžnější formy vzdělávání seniorů v knihovnách patří univerzity třetího věku (U3V), akademie třetího věku či kluby aktivního stárnutí. Univerzity třetího věku (U3V) jsou zaměřeny na zájmové vzdělávání seniorů ve stanovených oborech a studium zpravidla probíhá ve dvou až tříletých cyklech. Frekventanti na závěr dostávají diplom o absolvování. Akademie třetího věku je (A3V) středně těžká forma vzdělávání, kromě přednášek a diskusí se pořádají i různé aktivity osvětového a zájmového charakteru. Například exkurze, práce v zájmových kroužcích a tematické vycházky. Potvrzení o studijním programu se vydává na základě prezence.

Kluby aktivního stárnutí (KlAS) pracují jako dlouhodobější dobrovolná seskupení starších občanů s cílem trávení volného času. Tyto kluby mohou mít různé zaměření i aktivity, často jde rovněž o jednorázové vzdělávací akce. Od U3V a A3V se odlišují intenzivnějšími neformálními vztahy mezi účastníky. V chrudimské knihovně jsme jako vzdělávací aktivitu pro seniory zvolili Klub aktivních seniorů, který pracuje již rok. Dále pravidelně navštěvujeme Denní stacionář a Centrum sociálních služeb. Klub seniorů představuje nejrozšířenější formu institucionalizovaného sdružování seniorů v Chrudimi. Jeho náplň je především místního charakteru a je velmi různorodá. Nejen, že uskutečňujeme pravidelná setkávání, ale snažíme se také více a více propojovat generace a vytvářet mezigenerační dialog. Aktivity můžeme rozdělit do tří skupin:

  • Aktivity, kdy vnímáme seniory jako klienty
  • Aktivity, v nichž se senioři stávají partnery
  • Aktivity, které jsou tvořené společně se seniory

Hlavním úkolem je přivést klienta – seniora do knihovny a motivovat ho k účasti na dalších aktivitách, které by měly uspokojit jeho:

  • kognitivní potřeby a zájmy (potřeba prohloubit stávající poznatky a získat poznatky nové),
  • sociální potřeby (potřeba kontaktu s vrstevníky),
  • potřebu aktivity,
  • a potřebu kompenzovat nedostatky (intelektuální a emociální).

Pro naše klienty připravujeme:

  • přednášky, vlastivědné procházky, exkurze, kursy PC (metody výkladové),
  • besedy, diskuze (metody dialogické),
  • výtvarné dílny (metody výcvikové).

Všechny tyto aktivity se snažíme propojovat především mezigeneračně; hlavním cílem je mezigenerační porozumění a mezigenerační solidarita. Proto jsou na tyto akce zvány dvě generační skupiny a snažíme se vytvořit tak příležitosti ke vzájemnému poznávání, porozumění.

Na závěr bych ráda představila aktivitu, kterou připravujeme pro seniory, kteří se ze zdravotních i jiných problémů nemohou zúčastnit některých aktivit. Již druhým rokem připravujeme projekt ve spolupráci s paní učitelkou Mgr. Ivou Valentovou ze ZŠ Školní náměstí v Chrudimi, kdy probíhá vyučování společně s klienty Denního stacionáře Pohoda v Chrudimi. Děti a senioři společně stráví jeden školní den, společně plní úkoly z těchto předmětů:

  • český jazyk a literatura
  • matematika
  • přírodověda a vlastivěda
  • hudební výchova
  • výtvarná výchova

Probírají společně různá témata, vypracovávají úkoly a vše zapisují do pracovních listů, které mají předem připravené. S paní učitelkou vedeme společně celé vyučování a snažíme se střídat aktivity a metody. Nejvyužívanější technikou jsou expresivní terapie, do nichž patří především biblioterapie, arteterapie a muzikoterapie. Důležité při této práci je vyvolat jak u dětí tak seniorů především vznik těchto potřeb:

  • potřebu poznání a dalšího učení
  • potřebu vyrovnání a potěšení
  • potřebu klidu a pohody
  • potřebu kontaktu
  • potřebu integrace

Hlavním cílem však stále zůstává výchova ke stáří. Cílem těchto programů je posilování dobrých mezigeneračních vztahů a zároveň prolomení sociální izolace a nalezení nových sociálních kontaktů. Na závěr citace MUDr. Hany Janatové, CSc.: „Zdravé stárnutí je proces optimálního využití všech možností k fyzickému, sociálnímu a duševního zdraví, který umožní starším lidem aktivně a bez diskriminace účastnit se společenského dění a radovat se z nezávislého a kvalitního života.“

Více o konferenci a příspěvky přednášejících naleznete na: www.knihovna-cr.cz v sekci pro seniory.

NOVOTNÁ, Iveta . Děti a senioři. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 27(1) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/deti-seniori

Vaše hodnocení:
Nikdo zatím nehodnotil.