Přejít k hlavnímu obsahu

Dotazník k informačnímu vzdělávání uživatelů v knihovnách ČR

Dotazník k informačnímu vzdělávání uživatelů v knihovnách ČR

Sekce informačního vzdělávání uživatelů SDRUK na svém prvním jednání v září 2009 stanovila jako jeden z prioritních úkolů zjištění současné konkrétní situace v informačním vzdělávání v krajských, pověřených a profesionálních knihovnách ČR. Bylo rozhodnuto pracovat s dotazníkem sestaveným v Oddělení služeb knihovnám Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě.

Dotazník k informačnímu vzdělávání v knihovnách byl prostřednictvím krajských knihoven rozeslán v období od listopadu 2009 do února 2010 do 800 knihoven. Z těchto oslovených knihoven se vrátilo 439 vyplněných dotazníků. Dotazník vyplnilo 14 krajských knihoven, 42 pověřených knihoven a 383 profesionálních knihoven. Knihovníkům, kteří věnovali čas a dotazník zpracovali děkujeme, protože tak umožnili zpracovat první o konkrétní podklady podloženou analýzu současného stavu informačního vzdělávání v profesionálních knihovnách. Ze získaných podkladů vyplynulo, že ze 42 pověřených knihoven informační vzdělávání zajišťuje 41 knihoven. Tedy můžeme říci 100%. U profesionálních knihoven je výsledek jiný. Z 383 profesionálních knihoven se k realizaci informačního vzdělávání přihlásilo 239 knihoven.

Srovnání počtu akcí v knihovnách

Cílové skupiny na něž je informační vzdělávání zaměřeno můžeme seřadit podle četnosti v tomto pořadí: 1. stupeň, předškolní věk, 2. stupeň. Za těmito výsledky je vidět systematická práce a spolupráce se školami oddělení pro děti a mládež ve veřejných knihovnách. Výrazně méně se zúčastňují informačního vzdělávání střední školy. Je to problém, který diskutujeme v odborných sekcích a skupinách často, možnosti a kapacity oddělení pro dospělé čtenáře ve veřejných knihovnách pod něž středoškolská a učňovská mládež spadá.

 

Graf - počet akcí

 

Další otázky byly zaměřené nejen na kvantitu, ale také na kvalitu informačního vzdělávání.

Typy a počty akcí v knihovnách

Sledovali jsme zaměření informačního vzdělávání. Nejčetnější odpověď respondentů byla, že IVU v knihovně je zaměřené na orientaci v konkrétní knihovně, práci s katalogy a využívání jejich služeb. Lze předpokládat, že se jedná převážně o formu exkurzí v knihovnách doplněnou praktickými ukázkami vyhledávání ve fondech knihovny a podrobnější informaci, jaké služby knihovna poskytuje a jak je lze využívat. Tento způsob IVU je také doplňován základním výkladem o informačním aparátu knihy. Výrazný pokles je ve zpřístupňování a seznamování s využíváním informačních databází.

Je zcela samozřejmé, že knihovny seznamují uživatele nejrůznějšího věku se svými katalogy a službami, že se zaměřují na seznámení s organizací a uspořádáním knihovny. Informační vzdělávání uživatelů má však širší obsah, znamená to, že uživatele provedeme celým informačním cyklem, naučíme ho vyhledávat informace, pracovat s nejrůznějšími informačními zdroji, kriticky vyhledané informace hodnotit a najít relevantní, k vyřešení problému či úkolu potřebnou informaci, včetně jejího zpracování a prezentování. Je to úzce spjaté se spoluprací se školami – od základních po střední školy – a s podporou, kterou knihovny mohou poskytovat současným školním vzdělávacím programů a změnám ve způsobu výuky.

 

Graf - typy akcí

Knihovny ve svém informačním vzdělávání ze zjišťovaných metod využívají praktické ukázky, dále přednášky a méně kombinaci těchto metod. Vedení k samostatné práci v rámci IVU v profesionálních i pověřených knihovnách není příliš často využíváno. Knihovníci tyto metody sami neumí nebo si nejsou jisti v jejich přípravě a proto je nezařazují do svých vzdělávacích lekcí.

Využití webových stránek ve výuce

Knihovny seznamují uživatele se svými webovými stránkami, s jejich využíváním a informacemi, které obsahují. Méně ukazují a informují o webových stránkách jiných knihoven, které by však mohly být významným informačním zdrojem pro uživatele.

 

Graf - web

Také Jednotná informační brána je využívána méně, spíše v krajských a některých pověřených knihovnách.

Další otázkou jsme zjišťovali, jaké materiály využívají knihovníci při přípravě svých informačně vzdělávacích programů a lekcí. Převážně to byly blíže nespecifikované vlastní materiály. Téměř ve 100% však mají knihovníci zájem o zpracování celostátních materiálů. Tyto materiály by měly mít charakter praktický (doplněný vhodnými metodami), na druhém místě návodný (konkrétní lekce) a nejméně je žádaný materiál obecný, který by obsahoval hlavní zásady a okruhy témat.

Absolvování školení o IG

Důležité pro další práci sekce byly odpovědi na otázky vzdělávání knihovníků. I když jsme předpokládali a z praxe víme, že vzdělávání knihovníků v oblasti informačního vzdělávání není dostatečné (především co se kvantity týká), tak nás mnohé překvapilo vyjádření o zcela minimální účasti na tomto typu vzdělávání. A to u knihovníků ze všech typů knihoven.

Potěšitelné naopak bylo zjištění, možná praxe bude jiná, že až na několik výjimek vyjádřili knihovníci zájem o vzdělávání. Je třeba specifikovat obsah informačního vzdělávání uživatelů a prakticky se naučit využívat metody vhodné pro informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách.

 

Graf - školení o IG

Závěr

Sekce IVU výsledky dotazníku bere jako základ pro své další směřování, plánování činnosti. Krajské knihovny budou připravovat praktické 1 denní semináře pro profesionální knihovníky, kde mimo jiné přístupní dobré zkušenosti z některých knihoven. Na obsah a metody informačního vzdělávání bude také zaměřen seminář v dubnu roku 2011 ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové. A samozřejmě systematická celoroční práce pracovních skupin Sekce IVU.  

NEJEZCHLEBOVÁ, Jana . Dotazník k informačnímu vzdělávání uživatelů v knihovnách ČR. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 24(2) [cit. 2025-11-03]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/dotaznik-k-informacnimu-vzdelavani-uzivatelu-v-knihovnach-cr

Vaše hodnocení:
Nikdo zatím nehodnotil.