Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2012 » E-learningové kurzy pro knihovníky – jak jsme na tom?
Veřejná knihovna je místní bránou do světa vědomostí a základním předpokladem celoživotního vzdělávání, nezávislého rozhodování a kulturního rozvoje jednotlivců i společenských skupin.
International Federation of Library Associations and Institutions. IFLA/UNESCOs Public Library Manifesto – Czech Version [online]. 2004
O potřebnosti celoživotního vzdělávání a přizpůsobování neustále se měnícím společensko-technologickým podmínkám už v dnešní době ani není potřeba diskutovat. Stejně jako knihovna potřebuje svoje čtenáře, uživatele a návštěvníky bez kterých by ztratila základní smysl svého působení, potřebuje také na straně druhé (nebo první?) dostatečně kompetentní profesionály. Odborníky, kteří budou poskytovat služby na takové úrovni, aby se knihovna stala opravdovou bránou do světa vědomostí a knihovník rádcem a průvodcem v takto rozmanitém a informačně přesyceném prostředí.
Nabídka celoživotního vzdělávání je sice široká, otázkou však zůstává, jestli obsahy i formy odpovídají potřebám jejich uživatelů a především jestli jejich absolvováním získávají knihovníci dostatečné kompetence, které jsou potřebné pro informační profesionály 21. století. Následující článek popisuje stav pouze dílčí části vzdělávacích aktivit, které jsou knihovníkům v rámci celoživotního vzdělávání nabízeny – a to konkrétně e-learningové kurzy, které jsou nabízeny nejen samotnými knihovnami (Národní knihovna, krajské knihovny), ale také akademickým prostředím (Kabinet informačních studií a knihovnictví). Článek vychází především z autorovy diplomové práce, jejíž plný text je dostupný na adrese - https://is.muni.cz/auth/th/145847/ff_m./
E-learning ano či ne?
Cílem výše uvedené práce byl mimo jiné kvalitativní výzkum (rozhovory) napříč knihovnami, které pořádají vzdělávací aktivity pro knihovníky s cílem mimo jiné zjistit, jaký je postoj těchto knihoven k vzdělávání právě pomocí e-learningových kurzů. Z prvotních reakcí respondentů lze usuzovat, že převažuje pozitivní náhled na tuto formu vzdělávání. Pro lepší představu uvádím i tag cloud vytvořený z výrazů, které byly nejčastěji v těchto reakcích používány. Zde je patrná převaha pozitivních výrazů, ale z nejvýraznějších (nejčastěji použité) slov jsou dobře viditelné také obavy – chybějící osobní kontakt či vhodnost pouze pro vybraná témata.
Pokud bychom měli uvést nejčastěji zmiňované kladné stránky u vzdělávání pomocí e-learningových kurzů obecně, pak je knihovny spatřují především v:
Za záporné stránky e-learningového vzdělávání jsou uváděny:
Postoj knihoven k e-learningovým kurzům můžeme obecně označit jako kladný a napříč rozhovory s osobami zajišťujícími vzdělávání pro knihovníky můžeme v této souvislosti slýchat slova jako přínosné, líbí nebo úžasné. Horší to je však s plány do budoucna. V případě knihoven s již existujícími kurzy můžeme očekávat zaměření se především na zkvalitnění těchto aktivit (což lze hodnotit jenom kladně). Téměř všechny knihovny (se kterými byl výzkum prováděn) bohužel deklarují, že vytváření nových kurzů z různých důvodů neplánují. Dalo by se říct, že pokud se neobjeví výraznější impuls, který by knihovny motivoval k vytváření nových e-learningoých kurzů, nemůže se do budoucna s masivnějším rozšířením této formy vzdělávání počítat.
Existující kurzy
V současnosti již existuje několik e-learningových kurzů, které s menší či větší úspěšností hrají svou roli ve vzdělávání knihovníků. Kladné reakce jejich účastníků však ukazují, že zájem ze strany knihovníků existuje a proto není třeba se této formy vzdělávání příliš obávat.
Kurz Akvizice
Nemoderovaný kurz zaměřený na témata týkající se problematiky akvizice (způsoby, zdroje, akviziční politika) je garantovaný Národní knihovnou ČR. Kurz je provozován v rámci Moodle Univerzity Karlovy v Praze na adrese http://dlk.cuni.cz/. Vzhledem k tomu, že kurz není moderovaný, nelze mluvit ani tak o výuce jako spíš o individuálním průchodu studenta kurzem. Účastník tak není vázaný na otevírání nových kapitol a kurz je mu zpřístupněn ihned po registraci a získání klíče. V současné době (únor 2012) je v kurzu registrováno celkem 80 studentů, ale za aktivní můžeme považovat pouze 3 (přihlásili se kdykoliv během posledních 40 měsíců).
Kurzy katalogizace
Za jeden tematický celek lze považovat 6 kurzů zaměřených na katalogizaci ve formátu MARC21 a UNIMARC, které jsou opět garantovány Národní knihovnou ČR a dostupné prostřednictvím Moodle UK v Praze (odkaz viz výše). Studium v kurzech není nijak časově omezeno a jsou otevřeny pro potřeby účastníků dlouhodobě. Student tak má možnost studovat pouze dílčí část kurzu, není vázán na dobu otevírání nových modulů nebo startem kurzu v určitou dobu. I přes jednoduché zpracování těchto kurzů lze velmi kladně hodnotit fakt, že materiály jsou připraveny tak, aby je mohla využít jakákoliv jiná knihovna pro vlastní školení v této oblasti.
Knihovnické minimum
Kurz vytvořený, spravovaný a tutorovaný Moravskoslezskou vědeckou knihovnou (MSVK) v Ostravě se zaměřuje zejména na pracovníky bez odborného knihovnického vzdělání, kterým by měl umožnit získat nezbytné znalosti a dovednosti v oblasti základních knihovnických dovedností. Přístup do kurzu je omezen na uživatele s registrací, která je prováděna pověřenou osobou MSVK a v současnosti je realizován již čtvrtý běh tohoto kurzu. Kurz je provozován na portále www.kurzy.knihovna.cz, který funguje na platformě LMS Moodle. V současnosti je do kurzu zapsáno více než 100 studentů.
E-learningový kurz knihovnické angličtiny (e-LKA)
Kurz vznikl v rámci předmětu Aplikační seminář Kabinetu informačních studií a knihovnictví na Masarykově univerzitě v Brně. Cílovou skupinou jsou zaměstnanci všech typů knihoven, které bychom mohli označit v úrovni znalostí anglického jazyka jako falešné začátečníky. Kurz je stejně jako předcházející provozován na portále www.kurzy.knihovna.cz. I přes velký zájem o kurz je do každého běhu zapsáno maximálně 60 studentů a v současnosti je připravováno ve spolupráci s autorkami kurzu jeho pokračování.
Kurz projektového managementu (KPM)
Tento kurz vznikl v rámci Kabinetu informačních studií a knihovnictví a zaměřuje se na témata související s problematikou projektů – plánování, realizace, monitoring, financování ale také softwarová podpora či práce v týmu. Jedná se o tutorovaný kurz provozovaný na portále www.kurzy.knihovna.cz, do jehož jednoho běhu je zapisováno maximálně 30 účastníků.
Základy výzkumů v knihovnách
Kurz vznikl také pod patronací KISK ve spolupráci s projektem PARTSIP a na přelomu let 2011 a 2012 proběhl jeho první tutorovaný běh, kterého se zúčastnilo 30 studentů. Jednotlivé moduly jsou zaměřeny na témata do přípravy až po závěr výzkumu a prezentaci výsledků, benchmarking knihoven nebo výzkumy čtenářů a čtenářství. Stejně jako předcházející tři kurzy jej naleznete na portále www.kurzy.knihovna.cz
Další zajímavé kurzy
Na portále www.kurzy.knihovna.cz jsou k dispozici další otevřené či uzavřené kurzy, mezi nimiž můžeme nalézt například e-learningovou oporu pro rekvalifikační knihovnický kurz organizovaný Moravskou zemskou knihovnou v Brně nebo kurz zaměřený na samotnou problematiku e-learningu s název Net-Trainers (momentálně prošel testovacím během, oficiální spuštění pro širokou veřejnost je plánováno v průběhu roku 2012). Dále pak volně dostupné kurzy zaměřené na problematiku autorského práva nebo kopii e-learningového kurzu Kreativní práce s informacemi, který je vyučovaný Kabinetem informačních studií a knihovnictví MU.
A jak dále?
Pozitivní zpětná vazby na všechny existující e-learningové kurzy by mohla naznačit další směřování ve vzdělávání zaměstnanců knihoven. Zájem ze strany samotných knihovníků lze dokumentovat i číslem, kdy na portále www.kurzy.knihovna.cz je registrováno téměř tisíc uživatelů z více než 130 českých měst a obcí. Jestli, ale dojde k masivnějšímu rozvoji této formy vzdělávání, můžeme jenom spekulovat a věřit, že se k stávajícím aktivitám do budoucna připojí i další knihovny.
Pro zájemce o problematiku e-learnigu a jeho aplikaci nejen v knihovnickém vzdělávání doporučuji "fandit" stránce na Facebooku - http://www.facebook.com/kurzy.knihovna.cz. Zde se mimo jiné v nejbližší době dozvíte i podrobnější informace o nově připravovaném e-learningovém kurzu, který je připravován v rámci Sekce experimentálního knihovnictví (SEX). Tento kurz bude tematicky zaměřen na problematiku informačního vzdělávání a jeho cílovou skupinou jsou zaměstnanci všech typů veřejných knihoven. Spuštění kurzu je plánováno v druhé polovině roku 2012.
ZIKUŠKA, Jan. E-learningové kurzy pro knihovníky – jak jsme na tom?. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2012, 26(1) [cit. 2024-10-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/e-learningove-kurzy-pro-knihovniky-jak-jsme-na-tom
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|