E-learningový kurz Služby knihoven
K e-learningovému Knihovnickému kurzu přibyl v roce 2013 druhý kurz, zaměřený podrobněji na problematiku veřejných knihovnických a informačních služeb. Je určený zejména vedoucím i řadovým pracovníkům služeb z řad veřejných profesionálních knihoven.
Prvního, pilotního ročníku, který běžel od října do prosince 2013, se zúčastnilo celkem 20 posluchačů. Pro názornost uvádíme přehled modulů (témat) tohoto kurzu. Barevně vyznačena jsou témata, která nebyla obsažena v e-learningovém Knihovnickém kurzu.
- Úvod do právního rámce služeb
- Informační etika a knihovny
- Meziknihovní služby a jejich zdroje
- Referenční služby
- Volné elektronické informační zdroje
- Licencované elektronické informační zdroje
- Rešeršní služby
- Služby specifickým skupinám uživatelů
- Komunikace s uživateli knihoven
- Výzkumy uživatelských potřeb
- Prostorové možnosti knihovny a vybavení knihoven
- Organizování akcí v knihovnách
- Benchmarking knihoven
Každý týden byl spuštěn jeden tematický modul. Obsahoval studijní text, případně doplňující materiály (příklady, vzory, doporučené další zdroje). Součástí studia je stručný test, popřípadě malý samostatný úkol k vypracování u každého modulu. Jedná se o rychlé zjištění porozumění tematice.
V kurzu probíhala také zajímavá diskuse nad odbornými tématy, s autory textů i účastníky kurzu navzájem. Na závěr kurzu bylo provedeno jeho souhrnné zhodnocení posluchači. Mini-dotazníky k jednotlivým modulům byly vyplňovány také v průběhu studia. Přinášíme Vám výtah zjištěných informací:
1. typ dosaženého vzdělání účastníků kurzu:

Z výzkumu vyplynulo, že typ dosaženého vzdělání nemá na studium vliv – studium je atraktivní pro všechny – středoškoláci 67 %, VOŠ 17 % i VŠ 16 %.
2. jaké bylo pracovní zařazení posluchačů kurzu?

Kurzu se zúčastnily knihovnice nejen z přímých služeb (28 %) a jejich vedoucí (28 %), ale také metodičky (28 %), případně také katalogizátoři (16 %). To je dáno tím, že v některých knihovnách vybraní zaměstnanci provádí obě tyto činnosti.
3. Jaká je náročnost studijních textů?
Náročnost studijních textů se ukázala v průměru jako přiměřená, samozřejmě v přímé návaznosti na jejich tematické zaměření.
4. Jak jsou získané dovednosti uplatnitelné v praxi?

Na tuto otázku odpověděli respondenti v rozmezí dle školní klasifikace výborně (39 %), chvalitebně (33 %) až dobře (28 %). Nikdo neodpověděl variantou „dostatečně či nedostatečně“. To je zpětná vazba pro tvůrce kurzu, že jeho obsah má v praxi velmi dobré uplatnění.
5. Splnil kurz Vaše očekávání?
Na tuto otázku odpovídali respondenti obdobným způsobem jako v předchozí – dle školní klasifikace. Polovina dotázaných odpověděla „výborně“ (50 %), 33 % uvedlo „chvalitebně“, 17 % „dobře“.
Závěrem lze konstatovat, že e-learningové kurzy jsou pro knihovníky bohatým zdrojem informací. Posluchači oceňují zejména:
- Praktické uchování studijních materiálů – v tištěné i elektronické podobě, k archivaci pro potřeby knihovny
- Bohatý souhrn informací k jednotlivým tématům na jednom místě
- Prostor pro diskusi nad odbornými činnostmi
- Možnost vyzkoušet prakticky prostřednictvím samostatných úkolů své dovednosti
- Seznámení s ostatními účastníky – „síťování“ knihovníků
- Nabízená možnost osobní konzultace – tzv. blended learning (kombinovaná výuka)
- Bohatý souhrn informací k jednotlivým tématům na jednom místě
Pro případné zájemce o kurz doporučujeme přihlášení přes registrační formulář. Ve vzdělávacím plánu na rok 2014 máme stanoveny dvě realizace tohoto kurzu: jaro a podzim.
Těšíme se právě i na Vaši účast!
DILHOFOVÁ, Adéla . E-learningový kurz Služby knihoven. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 28(1) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/e-learningovy-kurz-sluzby-knihoven