Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2012 » Et Lettera – Writing Picture, drawing words
Na základě spolupráce odborů zahraničních vztahů partnerských měst: Štrasburku, Brna, Barcelony, Aradu, Debrecenu a Varšavy, vznikl unikátní dvouletý projekt s názvem Et Lettera – Writing picture, drawing words. Přímými realizátory projektu jsou knihovny a muzea v partnerských městech: Knihovna André Malraux ve Štrasburku, Knihovna A. D. Xenopola v Aradu, Knihovna Xaviera Benguerela v Barceloně, Knihovna Jiřího Mahena v Brně a Muzeum v Debrecenu. Projekt je částečně spolufinancován z Evropské unie. Více o projektu se dozvíte také na www stránkách, které v rámci projektu vznikají: http://www.etlettera.eu/en.
Projekt je realizován v období let 2010–2012 a navazuje na dřívější spolupráci v rámci projektu Animaliter, jehož podtitulem byla Mluvící zvířata. První projekt byl zaměřený na zvířecí hrdiny v literatuře pro děti a mládež a na fantazii dětí a studentů, kteří se účastnili tvůrčích dílen s předními světovými umělci.
Nový projekt: Et Lettera, který právě probíhá a jehož mezinárodní setkání knihovníků v termínu 13. – 15. února hostilo Brno a Knihovna Jiřího Mahena v Brně, se zaměřuje na psaní obrázků a kreslení slov. V jeho hledáčku jsou knihy jako umělecké artefakty, zobrazující písmo jako umění, prostřednictvím kaligrafie, ale také písmo jako užité umění, tedy výukovou pomůcku pro začínající čtenáře. Jedná se tedy o kolekci knih, kde můžete vedle sebe najít knihy ručně ilustrované a ty, jejichž ilustrace pochází z digitálního světa. Je to pohled na písmo tak, jak jej vidí ilustrátoři v jednotlivých zemích.
Každá země nominovala do putovní výstavy dvě desítky titulů, které s tímto posláním knih korespondují, a tyto knihy pak daly základ společné putovní výstavě, která je nyní k vidění v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Ve sbírce můžete vidět slabikáře a čítanky současných dětí z České republiky, Rumunska a Varšavy, ale také vzácné staré tisky, které poskytla Soenneckenova sbírka, kterou vlastní Národní knihovna a Univerzita ve Štrasburku.
Přímými realizátory projektových aktivit, které zahrnují tvůrčí dílny pro děti, putovní výstavu vzácných a kvalitních knih literatury jednotlivých partnerských zemí a několik mezinárodních setkání knihovníků, jsou knihovníci a pracovníci muzeí. Kromě setkání knihovníků a putovních výstav, u kterých jsou předem dané termíny, kdy probíhají, je poslední část: tvůrčí dílny pro děti, zcela volná. Termín i způsob realizace zcela záleží na jednotlivých knihovnách a muzeích. Můžeme se tak setkat s velmi pestrou škálou aktivit pro různé věkové skupiny dětí a mládeže, ale také pro dospělé – jejich pedagogy, a navzájem se tak inspirovat pro svoji práci.
Na konferenci Et Lettera, které proběhla v únoru v Knihovně Jiřího Mahena v Brně, byli účastníci seznámeni s kulturou města Brna, v rámci exkurze městem, exkurze Knihovnou Jiřího Mahena v Brně, setkáním se zástupci města na vernisáži putovní výstavy k projektu nebo tvůrčího workshopu „Cesta za poznáním“, který v kostele Sv. Jakuba vedla Mgr. Alena Najbrtová. V rámci přednáškových bloků, které byly přístupné veřejnosti a které navštívili také studenti Obchodní akademie, Střední odborné školy knihovnické a Vyšší odborné školy knihovnických, informačních a sociálních služeb Brno, a také knihovníci z regionu, zazněly příspěvky na různá témata, která všechna souvisela s úlohou knihoven v procesu vzdělávání malých čtenářů.
Prvním přednášejícím byl jednatel firmy Zábavné učení Karel Vaněk, LIC. OEC. HSG. Účastníci byli seznámeni s produkcí firmy Zábavné učení (dceřiná společnost firmy DITIPO), která je již řadu let partnerem aktivit Knihovny Jiřího Mahena v Brně, zejména projektu Poprvé do školy – Poprvé do knihovny. A není tomu tak náhodou. Firma nabízí velmi kvalitní edukativní pomůcky pro děti. Jejich sortiment vzniká ve spolupráci s dětmi v mateřských školách. Na počátku totiž tvůrci navštívili děti v několika mateřských školách a ptali se přímo dětí, jak by měly vypadat úkoly, které by je bavily. Vznikl tak návrh pracovních sešitů, výukových listů, pexes a dalších, jejímiž hodnotiteli byly v první fázi opět děti. Na trh se tak dostala velmi zajímavá sbírka materiálů, které odráží potřeby dětí, ale zároveň také to, co požadují Rámcové vzdělávací programy pro mateřské a základní školy. Materiály je možné zakoupit v papírnictvích nebo obchodních řetězcích a setkat se s nimi můžete také v knihovně. Více o materiálech si můžete zjistit na adrese: http://www.zabavneuceni.cz/.
O tom, jak vnímají děti materiály firmy Zábavné učení, se mohli účastníci přesvědčit sami, v rámci výtvarné dílny, která byla realizována paralelně s příspěvkem, s dětmi z Mateřské školy Pohádka. Děti pracovaly více než hodinu pod vedením zkušené lektorky Andrey Husseini z firmy Zábavné učení. Děti byly po celou dobu velmi soustředěné a činnosti spojené s pracovními listy je bavily. Ve skupině byly i děti s poruchami koncentrace a i ty vybrané aktivity zaujaly tak, že nebylo potřeba s nimi speciálně pracovat. Po návštěvě workshopu měli účastníci konference ještě řadu dotazů na produkci a případnou spolupráci s firmou Zábavné učení.
V dalším příspěvku vystoupila Bc. Helena Selucká a Lucie Dymáčková z Dětského oddělení Knihovny Jiřího Mahena v Brně, které představily aktivity knihovny, které přímo korespondují s myšlenkou firmy Zábavné učení. Kolegyně představily projekt Brána jazyků otevřená, který je nyní realizován v knihovně a který je zaměřen na 420. výroční narození Jana Amose Komenského, které si připomeneme 28. března 2012. Tento projekt vzniká ve spolupráci s jiným partnerským městem – Poznaní. V rámci tohoto projektu se knihovnice snaží přiblížit dětem zábavnou a zajímavou formou postavu Jana Amose Komenského, nejen pedagoga a myslitele, ale také prostého člověka.
V knihovně je připravena řada aktivit pro děti: soutěžní program Jarní prázdniny v labyrintu, cyklus besed Janova cesta, soutěž Orbis Pictus pro 21. století, ale také další přednášky a divadelní představení o životě a díle Jana Amose Komenského. Na tento příspěvek navázala kolegyně z Knihovny André Malrauxe, která doplnila příspěvek o jejich vlastní zkušenosti práce s tématem Jana Amose Komenského.
V rámci dalšího bloku příspěvků vystoupili zástupci jednotlivých partnerských měst, kteří představili své vlastní aktivity v rámci projektu Et Lettera, které již byly realizovány. Kolegyně z knihovny André Malrauxe představily výtvarné dílny, které realizovaly se studenty středních škol na téma písmo. Dílny probíhaly v kulisách putovní výstavy, která začínala „svou pouť“ ve Štrasburku, který je zároveň nositelem myšlenky celého projektu. Celá výstavní sbírka byla umístěna do prostor, které vyzdobil francouzský umělec Philippe Poirier, na hedvábný papír nakreslil rozsáhlé obrazy pouze jedním tahem pera. Těmi se mohli inspirovat studenti, kteří výstavu zhlédli, a zapojit se tak do výzdoby výstavního prostoru. Zároveň byla připravena výtvarná dílna pro pedagogy, kteří měli možnost si tuto techniku také vyzkoušet.
V jedné z poboček knihovny André Malrauxe byl připraven workshop s mladým umělcem a tvůrcem Martinem Rouletem (www.martinrouelet.com), které představil žákům základních škol svou práci na téma „písmena.“ Žáci pak měli možnost vytvářet svou vlastní moderní kaligrafii dle zadání. Se studenty pak Martin realizoval performaci tvořenou z písmen velkých rozměrů přímo na podlahách knihovny. Vyznění jejich tvorby bylo pak velmi působivé pro všechny návštěvníky knihovny.
Kolegyně z Knihovny A. D. Xenopola prezentovaly své aktivity k projektu, které byly zaměřené na rozvoj dovedností vyprávět příběhy a kaligrafii. Aktivity byly realizovány s dětmi během dvou třídenních pobytů na víkendovém táboře a dvou workshopů, které se zaměřovaly na kaligrafii. Vyvrcholením aktivit byl festival vypravěčů. Knihovnice spolupracovaly s dětmi z běžných základních škol, ale také se skupinou dětí z krizového centra v Aradu. V rámci krátkých táborů pracovaly děti vždy jeden den se sérií klíčových slov, které byly v rámci každého dne co nejvíce ukázány. Např. klíčová slova led, sníh, sněhové vločky, krajina, jim byla přiblížena při vyjížďce do zasněžené krajiny, která byla spojena s typickými zimními radovánkami.
Další aktivity, které probíhaly v Aradu, vycházely ze spojení slov a obrázků, které se odráží ve vývoji písma od nejstaršího období po současnost. O tom, že každé písmeno, může prostřednictvím svého obrazu nést velké poselství, se mohli přesvědčit učitelé, kteří se účastnili tvořivé dílny, která pro ně byla připravena. V další části dílny byla vytvořená písmena spojována s příběhem. Vznikly tak velmi zajímavé práce, které vycházely z fantazie jejich účastníků. Dílnu pak mohli učitelé realizovat ve svých školách se svými žáky.
V dalších partnerských zemích zatím programy neproběhly, jejich realizace je plánována na jaro 2012.
Třetí den konference byla pro účastníky připravena přednáška PhDr. Mgr. Martina Reissnera na téma „Krásná kniha jako specifický typ edukační literatury“. Lektor se ve svém příspěvku věnoval vztahu krásné literatury a kvalitních učebnic pro děti. I přesto, že najít takovou symbiózu nebývá snadné, uvedl PhDr. Reissner několik příkladů, kdy se to velmi dobře podařilo autorům a ilustrátorům skloubit. Prvním z nich byla kniha Libuše a Josefa Palečkových „Kdo je kdo? aneb Cesta, cestička…“. Kniha nese podtitul Obrázková knížka pro rodiče a jejich malé děti. V této, možná méně tradiční učebnici, se rodiče dozví, jak lépe reagovat na zvídavé otázky dětí na různá témata, např. fotosyntéza, morálka nebo co to znamená „být k něčemu“. Druhý příkladem, který PhDr. Reissner uvedl, je kniha Petera Stoličného „Pohádky o dopravních značkách“, která nese podtitul Zábava a poučení pro školáky a předškoláky a nabízí zábavnou formou vhled do dopravní výchovy.
Poslední příspěvek přednesla Lenka Typltová z Knihovny Jiřího Mahena o projektu Ruku v ruce, který je zaměřen na práci s handicapovanými dětmi a jejich integraci mezi většinu. Tyto aktivity jsou pro Knihovnu Jiřího Mahena velmi důležité a provází její činnost již několik desetiletí.
Poslední večer konference byl věnován společnému setkání u cimbálu a debatám nad proběhlou konferencí a nad dalšími zkušenostmi z knihoven. Těžko říct, co bylo nejzajímavější. Pro účastníky z partnerských zemí snad příspěvky, které jsme pro ně připravili, pro nás neformální setkání nad problémy a zkušenostmi z knihoven. Ať totiž jde o knihovnu v Brně nebo Aradu či Štrasburku, sdílíme stejné problémy. A to je také jeden z důvodů, proč je takové setkávání úžasnou zkušeností. Vždyť sdílení společných trápení a úspěchů je tou nejlepší cestou, jak se něco nového naučit.
SELUCKÁ, Helena. Et Lettera – Writing Picture, drawing words. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2012, 26(1) [cit. 2025-04-08]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/et-lettera-writing-picture-drawing-words
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|