H. de Beer: Lední medvídku, kam pluješ? – čtenářská lekce
Anotace
Malý medvídek Lars ještě neumí plavat, když se s ním jednoho dne utrhne ledová kra, která ho odnese daleko od jeho domova a rodičů. Medvídek dopluje až do Afriky, kde poprvé vidí neuvěřitelné barvy a seznámí se s dalšími zvířaty, která mu pomohou dostat se zpátky domů.
Cíle lekce
Zážitkové čtení pro začínající čtenáře (1. – 3. třída) i nečtenáře – předškoláky, vyvozování z obrázku, předvídání, vztahování k vlastní zkušenosti a prožitkům, analýza věcných rysů.
Úvodní aktivita / evokace
- Brainstorming na téma, co všechno víme, nebo si myslíme, že víme o ledních medvědech? Je dobré, pokud se snos informací zapíše na tabuli či flip.
- Vyvozování z obrázku – dětem ukážeme / promítneme první obrázek, ve skutečnosti jde o poslední obrázek z knihy (obr. 20), a položíme jim otázky:
- Co na obrázku vidíme? Děti popisují do detailů obrázek.
- Co nám obrázek sděluje? Co nám napovídá o příběhu?
- Předvídání – dětem prozradíme název knih. Poté vyzveme děti k předvídání otázkou:
- Viděli jste jeden z obrázků z příběhu, víme, jak se knížka jmenuje. Přemýšlejte, o čem by příběh mohl být. Co se v knize asi stane?
Předpovědi zaznamenáme na tabuli či flip.
Hlavní aktivita
Čteme knihu metodou řízeného čtení
Čteme společně knihu – promítáme obrázky na plátno nebo dětem ukazujeme zvětšené a vytištěné obrázky z knihy. Text čteme nahlas. V průběhu čtení děti dál předvídají děj příběhu, odpovídají na doplňující otázky, které je vtahují do děje knihy – viz níže podrobně otázky k jednotlivým obrázkům. V průběhu čtení můžeme zařadit pohybové aktivity. Aktivity můžeme zařadit prakticky kdykoliv, pokud děti ztrácejí pozornost. Zvířata upravíme podle toho, ve které části knihy zrovna čteme:
Děti se promění v medvídka - stočí se do klubíčka jako spící medvěd, plavou jako medvěd, očichávají rostlinky, šplhají do hor. Děti se promění v hrocha - dupou jako hroch, vyskočí a zařvou stejně jako hroch. Letí jako orel a nakonec opět plavou jako medvěd.
Závěr
Po shrnutí při posledním obrázku v knize v příběhu porovnáme původní předpovědi se skutečností. Se zkušenějšími čtenáři se pokusíme odhalit skryté významy příběhu – pomoc, kamarádství atd. Pro shrnutí můžeme ještě použít analýzu věcných rysů (AVR) – jde o variantu srovnávací tabulky, již starší žáci vyplňují písemně, s mladšími dětmi můžeme pracovat ústně a společně. Pokusíme se ledního medvěda porovnat s těmi zvířaty, která vystupovala v knize – hroch, orel, velryba. Všímáme si těchto rozdílů: prostředí – kde žije? / jak vypadá? – stavba a povrch těla / co žere – živí se? / apod. Využívat můžeme obrázků a informací z knihy i z vlastní zkušenosti.
Otázky ke knize
První tři strany s obrázky čteme bez přerušení
Obr. 4 - přečteme text před poslední větu na stránce a položíme dětem otázky:
- Co se s medvídkem stalo?
- Jak se asi cítil, když se probudil sám na ledové kře? Bál se? Jak by ses cítil ty?
- Co se s medvídkem stane?
- Co byste medvídkovi poradily, aby se zachránil?
Obr. 5 - Po přečtení textu:
- Kam může medvídek doplout?
- Jak bude příběh pokračovat?
Obr. 6 - Před přečtením textu položíme otázky:
- Kam medvídek doplul?
- Má vystoupit na břeh neznámé krajiny? Co tam na něj asi čeká? (děti mohou vyjmenovat, jaká zvířata a rostliny tam medvídek může potkat, nebezpečí, které ho může ohrozit atd.)
Obr. 7 - Po přečtení textu:
- Co medvídka vystrašilo?
- Chtěl ho hroch opravdu vyděsit?
- Jak bude příběh pokračovat dál?
V této části můžeme zařadit malou „probouzecí“ aktivitu – děti se na chvilku stanou hrochy, vyskočí a řvou stejně jako hroch na medvídka.
Obr. 8 - Po přečtení textu:
- Může hroch medvídkovi pomoci? Jak?
Obr. 9 - Po přečtení textu:
- Co může orel medvídkovi poradit? Proč hrocha napadl právě orel?
Obr. 10 - Před přečtením textu otázka:
- Koho medvídek na větvi stromu viděl?
Po přečtení textu:
- Proč mu přišlo praktické měnit barvy?
- Jak se Lars cítí v medvědí kůži? (horko, je bílý a tak nápadný…)
Obr. 12 - Před přečtením textu
- Co se na obrázku děje?
- Může nějak medvídek hrochovi pomoct při výstupu v horách?
Obr. 13 - Text přečteme před poslední větu na stránce a položíme otázku:
- Na co asi medvídek myslí? Jak se cítí?
Obr. 15 - Po přečtení textu:
- Proč bylo hrochovi těžko u srdce?
Obr. 20 - Text přečteme do části, kde medvídek vypráví tátovi, co všechno zažil. Vyzveme děti, aby vyprávěly místo medvídka a shrnuly tak vše, co medvídka na jeho cestě potkalo.
VOJÁČKOVÁ, Radka . H. de Beer: Lední medvídku, kam pluješ? – čtenářská lekce. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 34(2) [cit. 2025-11-02]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/h-de-beer-ledni-medvidku-kam-plujes-ctenarska-lekce
- 4 zobrazení