Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2020 » Interiéry knihoven III. – jednotlivé prostory a jejich nároky
Veřejné knihovny v současné době plní funkci multifunkční budovy, jejíž prostory se přizpůsobují různým skupinám uživatelů (od tichých studijních míst a čtecích koutků, přes skupinky gaučů k sezení a diskusi, dětské klubovny, po místnosti pro společné aktivity a otevřené dílny tzv. makerspace). K dispozičnímu řešení knihovny přistupujeme dle spektra uživatelů, typu služeb a aktivit, které budeme v jednotlivých prostorech uživatelům nabízet. Budova knihovny by měla být koncipována tak, aby mohla být v případě potřeby rozšířena o další prostory a služby, tzn. pamatovat na flexibilitu prostor a zařízení knihovny.
Prostorové požadavky v knihovnách jsou ovlivňovány následujícími faktory:
Z provozního hlediska se dělí prostory knihoven na:
Nejdůležitější je první dojem, dbejme tedy na vzhled vstupních prostor, aby uživatel pochopil, že je zde vítán a najde to, co hledá. Je vhodné zde umístit informační tabuli o knihovně a její provozní době, spolu s informacemi o probíhajících akcích týkajících se nejen knihovny. Součástí by měly být uzamykatelné skříňové šatny v různých velikostech, místo pro občerstvení, popř. nápojový automat. Ze vstupních prostor by měl být umožněn přístup na toalety pro veřejnost. Ve větších knihovnách je zde umístěn informační pult. Nezapomeňme na handicapované občany, tzn. bezbariérový přístup, zvukovou signalizaci, označení Braillovým písmem či jednoduchými pojmenováními, které ocení znevýhodnění uživatelé. V případě, že má knihovna rozdílnou pracovní a výpůjční dobu, měl by být vstup pro zaměstnance oddělený.
U dispozičního řešení určeného uživatelům je doporučeno vytvářet volné otevřené celky, členěné pouze vnitřním zařízením tak, aby bylo možné reagovat na potřebné změny v případě rozšíření služeb. Otevřené prostory působí i na nevelké ploše vzdušně a příjemně a umožňují snadnou orientaci. Jako informační prvek pro lepší pohyb v prostoru knihovny se dá využít i barevné odlišení. V dnešní době mnoho uživatelů využívá své vlastní zařízení (notebooky, tablety, atd.), proto by měl být zajištěn dostatek přípojných míst, která lze zabudovat do stolků, křesel apod. Součástí prostor pro čtenáře by měly být i věci pohledové, které rozptýlí/upoutají pozornost (obrazy, okna s průhledem, např. vnitřní zahrada uprostřed budovy atd.).
Studovna by měla být místem ticha, zároveň je nutno poskytnout prostor vymezený pro kolektivní práci, (především studenti potřebují své myšlenky a nápady konzultovat s ostatními). Tato pracoviště by měla být oddělena protihlukovou stěnou. Pro přednáškové a konferenční sály (vzdělávání, besedy, workshopy) je nutno zajistit dostatečné funkční zázemí včetně úložného prostoru pro potřebnou techniku, flipcharty, magnetické nástěnky atd. Tyto prostory by měly být přístupné bez návaznosti na ostatní oddělení.
Prostory pro náctileté mohou vypadat různě, nejlépe když budou reagovat na jejich „trendy“. Jedno by měly mít společné – prostor by měl být oddělen od dětského oddělení, stejně tak jako od oddělení pro dospělé. Může to být samostatná místnost (klubovna), kde mohou hrát deskové hry, stolní fotbálek, X-box, společně tvořit nebo se jen tak povalovat a číst si. V případě, že samostatnou místnost v knihovně nemáme, zkuste vymyslet nějaké hnízdečko čí zákoutí, kde se nebudou cítit všem na očích.
Při zařizování prostor určených dětem, přistupujte jako při vybavování dětského pokoje. Dopřejte jim prostor nejen ke čtenářské činnosti. Děti uvítají domácí a útulnou atmosféru, kde si mohou s kamarády prohlédnout nové knihy a popovídat si – případně zde mohou počkat na své rodiče, kteří si právě vybírají knihy. Pro třídy a jiné skupiny by mělo být vyčleněno dostatek místa pro práci ve skupinách. Osvědčeným řešením je pojmout celý prostor jednotně (např. pirátská loď, pohádkové prostředí). Nedílnou součástí jsou informační vitríny s motivy, které vhodně doplní interiér.
Otevřené dílny se pomalu a jistě stávají nedílnou součástí veřejných knihoven. Je to prostor, kde si může návštěvník vyrobit či vyzkoušet výrobní postupy různých odvětví. Makerspace bývají obvykle vybaveny moderní technikou např. 3D tiskárny, elektro dílny (pájky, nářadí), designové dílny (plotter), krejčovské dílny, jazykové laboratoře, co-working včetně relax zóny.
Každá knihovna by měla mít vyčleněné místo, které bude sloužit pro různé prezentace s dostatečným osvětlením. Výstavní plochy je vhodné umístit blízko vchodu nebo ústředních komunikačních prostor (hlavní průchod uživatelů). Nenáročné výstavní prostředky jsou různé druhy nástěnek, které jsou snadno přemístitelné. Dalšími vhodnými prostředky jsou výstavní stojany, magnetické panely, háčky, lanka, sítě, mřížky, kolíčky.
Nedílnou součástí i sebemenší knihovny je zázemí pro zaměstnance. Plocha pracovních prostor je stanovena dle počtu zaměstnanců a podle jejich rozsahu vykonávané činnosti (manipulace s dokumenty, administrativní činnost, (tiskárny, skenery, kopírky). Odpočinkový prostor má mít dostatečně vybavenou kuchyňku s pohodlným sedacím nábytkem, šatnou, toaletou, popř. sprchovými kouty.
Na bezbariérovost, možnost parkování pro kola, (kočárky), bibliobox, zřetelně označenou budovu včetně otvírací doby knihovny, směrovky do knihovny v obci, které by měly být součástí informačního systému obce. Samozřejmostí jsou vhodně upravené exteriéry, které lze využít k venkovním akcím.
DOSTÁLOVÁ, Lenka. Interiéry knihoven III. – jednotlivé prostory a jejich nároky. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2020, 34(3) [cit. 2024-11-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/interiery-knihoven-iii-jednotlive-prostory-jejich-naroky
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|