Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2021 » Jak MZK streamovala moderované exkurze
Probíhal měsíc duben a provoz knihoven v ČR byl stále částečně omezený, kulturní programy naživo ještě neprobíhaly a knihovní svět stejně jako zbytek kulturního sektoru očekával další kroky v uvolňování epidemických opatření. Čtenáři se ještě nemohli volně pohybovat po studovnách a na marketingovém oddělení MZK se začal připravovat projekt, který měl čtenářům umožnit do knihovny opět nahlédnout. A to přímo do jejího zákulisí, kam oko běžného návštěvníka MZK nedohlédne.
Po seriálu „Knihovnické profese“ na sociálních sítích, který dal ve 20 dílech čtenářům možnost poznat rozmanité knihovnické profese z řad našich knihovnic a knihovníků, jsme se rozhodli využít dosavadních zkušeností s živými streamy a dát čtenářům možnost poznat některá naše oddělení prostřednictvím živě streamovaných, moderovaných exkurzí na Facebooku. Konkrétně představit oddělení digitalizace s rozsáhlou digitalizační linkou, adjustaci a knihařskou dílnu, kde se opravují knihy i periodika, oddělení výpůjček a skladů anebo restaurátorské dílny rukopisů a starých tisků. Rádi se podělíme o naše zkušenosti s realizací.
Vytvořili jsme malý, tříčlenný štáb sestávající z moderátora exkurzí, kameramana a supervizora, dohlížejícího na hladký chod ve věcech připojení, vysílání, čistého zvuku a přenosu na sociální sítě. V prvním kroku se moderátor vydával na jednotlivá oddělení, kde nastínil vizi přenosu, oslovil účinkující kolegyně a kolegy a společně se pak jali připravovat kostru exkurze tvorbou pokud možno co nejpřesnějšího scénáře. Jak totiž říká klasik, dobré improvizace vznikají na základě 99 % dobře připraveného materiálu! S přihlédnutím k rozmanitosti jsme vždy zapojili alespoň tři vystupující a společnými silami sestavovali obsah exkurze. Postupem času přibývaly další či lépe a přesněji formulované otázky na vystupující kolegy či kolegyně. Moderátorův laický pohled „zvenčí“ se nabízelo využít pro občasnou regulaci odbornosti výkladu, který měl mít stopáž něco kolem 30-45 minut a který nebylo problém naplnit.
Prvním krokem pro zdárnou realizaci bylo nejprve dokončit scénář otázek a odpovědí a připravit si choreografii, na jakých místech budeme hovořit, co se kde bude demonstrovat a jakým způsobem. Jakmile byl scénář víceméně připraven, přišla vždy na řadu první čtená zkouška, v podstatě jako na divadle. U té už nechyběl ani kameraman, pro kterého bylo důležité zaznamenat si veškeré přesuny účinkujících, vybrat místa odkud nejlépe snímat a momenty k zoomování detailů. Rozmanité lokace v rámci budovy nás dovedly i k nezbytné zkoušce síly signálu a wifi připojení. Tato fáze se ukázala pro realizaci nezbytnou, jelikož přesunů jsme podnikali mnoho, mezi patry nebo např. po chodbách mezi kancelářemi v suterénu budovy, které bylo třeba dodatečně pokrýt wifi routery pro kvalitní výsledný přenos. Dejte však také pozor na místa, která mohou naopak rušit váš signál, což zjistíte např. až při testovacím streamu ve sluchátkách z notebooku!
Stejně tak některá stísněnější místa vyžadovala větší péči při secvičení, aby se zde dokázal funkčně pohybovat vystupující s moderátorem i kameramanem a supervizorem (majícím v náručí notebook) současně. Když už jsme věděli s kým, kde a přesně co ukazovat, bylo třeba domluvit další dvě nebo tři zkoušky „na place“, ale již bez podkladů. Vlastní zkoušky a memorování otázek a odpovědí dobře posloužily k získání sebedůvěry, vzájemné souhry a přirozenosti při interakcích i nastavení správného tempa přenosu. Při zkouškách jsme získávali též potřebný odstup pro finální škrtání, nebo naopak zařazení momentů pro improvizace či odlehčení výkladu. Během dvou až tří zkoušek jsme vzájemně získali sebejistotu a opakovaný nácvik též žádoucím způsobem snížil aspekt nervozity z živého vystupování před kamerou (vždyť u některých šlo přímo o kamerovou premiéru!).
Ne každý skvělý odborník na svoji práci je současně extrovertem nebo zkušeným rétorem a proto jsme se vždy také snažili klást důraz na autenticitu i na to, aby se zúčastnění své texty neučili otrocky zpaměti a nefixovali se na ně slovo od slova. O moderátora se zase mohli opřít, když bylo potřeba „nahodit“, nebo se dozeptat na zapomenuté. Když už ale i dojde na nějakou menší „motanici“, vždy je dobré vědět, že jde přeci o živé streamy a lidský faktor, přebrepty a cokoli nečekaného nemusí být vždy nutně na škodu. Naopak některými chybkami posílil prvek autenticity nebo efekt teď a tady. Před ostrým „kamera, akce, jedem“ jsme vždy zařadili ještě finální generálku, kdy se spustil tzv. testovací stream z provizorního facebookového profilu vytvořeného pro tyto účely supervizorem. Na pozici supervizora je jistě výhodou mít člověka schopného rychlé a klidné reakce v případě jakéhokoliv selhání připojení. V prostředí online světa si vskutku nemůžete být jisti nikdy téměř ničím stoprocentně a věřte, že nenadálé komplikace mohou přijít, i když bylo vše dopředu několikrát vyzkoušeno a ověřeno. Faktorů, které dokáží narušit bezproblémový začátek živého vysílání je skutečně celá řada.
Stejně tak chladnokrevnost kameramana je nespornou výhodou. Může se kupříkladu stát, jako například nám, že během přenosu dojde k poruše stabilizačního zařízení na vyvážení kamery a z horizontálního záběru máte rázem záběr vertikální a rozkývaný. Zaplať pánbůh za našeho kolegu, který i v takovéto chvíli dokázal vždy rychle a bez zbytečné paniky situaci vyřešit, i když se v ten moment zdálo, že je vše ztraceno. Na co je třeba si vždy dávat extrémní pozor a co už operativně zachránit nelze, je například dostatečně nabitá baterie na nahrávacích zařízeních. To je vždy na místě, stejně jako mít na vše alespoň menší časovou rezervu.
Těchto „mobilních“, živě přenášených streamů za sebou máme v MZK zatím celkem šest, z toho čtyři živě přenášené exkurze, které naleznete na facebooku MZK v sekci videa. Společně se dvěma krátkými upoutávkami na streamované exkurze. Zde můžete v případě zájmu sami naše snažení zhodnotit, inspirovat se, nebo naopak ponaučit. Každopádně jde o aktivitu, která bezesporu dokáže stmelit kolektiv a přináší řadu radostných i humorných okamžiků, včetně těch adrenalinových. Když se však výstup zadaří, může vzniknout zajímavý edukativní, nebo zábavný materiál, ke kterému se vaši diváci nebo vy, tvůrci samotní, budete moci na internetu i po letech vracet.
Technika, se kterou jsme pracovali: digitální fotoaparát Fujifilm X-T3, adaptér přenos obrazu z fotoaparátu do počítače Elgato Cam Link 4K a software pro vysílání obrazu na sociální sítě OBS Studio.
POSPÍCHAL, Radoslav. Jak MZK streamovala moderované exkurze. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(2) [cit. 2024-11-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/jak-mzk-streamovala-moderovane-exkurze
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|