Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2020 » Jak se měří ekonomická efektivita ve veřejné knihovně?
Autor se ve svém textu zamýšlí nad metodami měření ekonomické hodnoty služeb knihoven. Odborníci z Městské knihovny v Praze a Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice se zabývali problematikou knihovnických služeb z pohledu ekonomické efektivity. Je to téma, které je pro práci knihoven velmi aktuální. Zejména v době, kdy knihovny zajišťují široké spektrum knihovnických a informačních služeb, ale současně rozšiřují možnosti uživatelů v přístupu k četbě a informacím prostřednictvím moderních technologií.
Již více než 10 let se výzkumný tým složený z odborníků Městské knihovny v Praze a Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice zabývá problematikou knihovnických služeb z pohledu ekonomické efektivity. Co to konkrétně znamená? Hledáme například odpovědi na otázky: Jakou hodnotu mají veřejné služby poskytované zdarma?, Jaký společenský dopad mají služby knihovny? nebo Jaký je ekonomický význam knihoven? a mnoho dalších.
Zprvu se může zdát, že jde o jednoduché otázky. Nalézt na ně odpověď je však poměrně obtížné. Proč? Zaprvé: není snadné měřit, kolik té či oné knihovní služby daný čtenář nebo návštěvník knihovny spotřeboval. Zadruhé: je velice důležité pomocí uživatelských průzkumů dlouhodobě sledovat hodnoty, které konzumenti jednotlivým službám přisuzují. Výzkumný tým vytvořil zcela unikátní metodiku, která využívá postojů čtenářů a pomocí nich dokáže knihovně spočítat, jakou hodnotu tvoří. Tyto údaje se pak mohou využít například při vyjednávání o výši ročního příspěvku na provoz od svých zřizovatelů. Čtenáře se zájmem o podrobnosti si dovolujeme odkázat na web roi.mlp.cz, kde je kromě řady videí a odkazů také příručka k praktickému použití metodiky ke stažení.
Služby knihoven jsou velmi důležité pro svou především kulturní a vzdělávací činnost. Jak je již uvedeno výše, veřejné služby knihoven patří mezi ty, které lze obtížně analyzovat z hlediska účinnosti. Všechny studie zabývající se efektivností knihovnických služeb pro své výpočty vychází z hodnot nákladů a benefitů. Analýza nákladů je podstatně jednodušší z hlediska měřitelnosti, tyto položky jsou jasně zjistitelné a dohledatelné z účetnictví jednotlivých knihoven. Problém nastává až v případě rozřazování nákladů do jednotlivých skupin a přiřazování jejich hodnot na poskytnutou knihovnickou službu. Problematika analýzy benefitů je velice náročná, výpočty jejich hodnot představují složitý proces.
Posun v této oblasti lze spatřovat v nových analytických postupech za pomoci metody návratnosti investic a kontingentního oceňování. Obě z uvedených metod využívají nalezení hodnoty služeb prostřednictvím definování užitků a nákladů prostřednictvím vnímání užitku spotřebitelem (např. čtenářem). Uvedená metoda kontingentního oceňování využívá právě preferencí, kdy respondent ohodnocuje veřejné služby na hypotetickém trhu, a to prostřednictvím své ochoty za služby zaplatit (stanovit maximální cenu služby) nebo přijmout určitou minimální kompenzaci za to, že nebude moci službu spotřebovávat (ohodnotí ztrátu blahobytu v podobě nespotřebované služby).
Současný stav poznání problematiky daný dosavadním výzkumem autorského kolektivu Stejskal, Hájek, Řehák a kol.[1] ukazují, že za pomoci kontingentního oceňování a využitím přístupu ocenění tržních substitutů je možné získat ohodnocení (ocenění) benefitů plynoucích ze spotřeby knihovnické služby (např. vypůjčení knihy domů, přečtení časopisu v knihovně nebo připojení na internet v knihovně). To umožňuje provedení ekonomické analýzy typu cost-benefit analýzy (porovnání benefitů a nákladů a to jak v knihovně jako celku, tak na jednotlivé služby).
Popisovanou metodiku je tedy možné použít nejen pro celou knihovnu, ale i pro jednotlivé služby. A právě v posledních dvou letech se výzkumný tým rozhodl zaměřit se na e-knihy a digitální dokumenty. Díky tomu, že pro výzkumné účely v roce 2019 ve spolupráci s profesionální sociologickou agenturou Sociores zrealizoval rozsáhlou sociologickou sondu mezi českou populací, je možné přispět do diskuse týkající se e-knih a třeba odpovědět, zda jsou e-knihy opravdovou hrozbou pro papírové knihy i mezi českými čtenáři.
Ze sociologického šetření vyplynulo, že 22 % oslovených vůbec nečte a více než polovina z nich čte výhradně papírové knihy. Je to pochopitelně dáno především tím, že mezi čtenáři se masivně vyskytují lidé důchodového věku. Ale i mezi nimi se začíná objevovat početná skupina čtenářů e-knih. Zbylá méně než třetina oslovených tedy čte e-knihy, přečte jich průměrně sedm ročně z průměrně čtrnácti, které zvládnou přečíst za rok. Z těchto závěrů tedy jednoznačně vyplývá, že papírové knihy mají stále navrch, čtení elektronických knih je pouze doplňkem a spíše představuje jiný způsob čtení, resp. umožňují přečíst i to, co papírově není dostupné (typicky v zahraničí vydané knihy). Rozhodně tedy můžeme vyloučit vize, v nichž e-knihy jednoznačně válcují knihy papírové.
Ze studie také vyplynulo, jak si čtenáři opatřují e-knihy. Potvrzuje se domněnka, že lidé mají zájem zejména o knihy volně dostupné na internetu. Placených e-knih využívá méně než třetina respondentů. Výsledky také potvrzují, že nabídka e-knih českých knihoven nepatří mezi základní zdroj českých e-čtenářů. V této souvislosti nás zajímalo, zda by zvýšení nabídky e-knih způsobilo i vyšší zájem ze strany čtenářů, a to i v situaci, kdy by bylo za stažení e-knihy třeba zaplatit. Téměř čtvrtina respondentů vyjádřila ochotu zaplatit za stažení e-knihy v knihovně částku, a to průměrně 66 Kč.
Služby knihoven by při shánění e-knihy využila valná většina oslovených. Ale jen pětina z nich by byla ochotna za takovou službu knihovně zaplatit, ještě slabší ochota byla zaznamenána v případě, že by knihovna e-knihu půjčila jen dočasně.
Tyto a podobné další informace jsou využitelné pro vedení knihoven, které čas od času přemýšlí, zda rozšířit svůj knihovní fond o nějaké nové e-tituly. Již od začátků našich zkoumání z let 2010-2012 věříme, že právě informace, založené na odborných studiích, mohou napomoci efektivně využívat veřejné prostředky, ze kterých jsou z velké míry financovány české knihovny.
Právě nyní, v posledních říjnových dnech roku 2020, probíhá průzkum zaměřený na využívání e-knih v několika knihovnách v různých regionech České republiky. Díky podpoře z dotačního programu VISK 1 máme možnost srovnání výsledků loňských průzkumů s letošní unikátní situací, kdy globální pandemie způsobená onemocněním virem COVID-19 výrazně proměňuje poskytování a užívání služeb napříč všemi segmenty a životy lidí vůbec. Všichni se nevyhnutelně musíme připravit na důsledky, které tato bezprecedentní událost přinese v následujících letech – včetně ekonomických. Aktuální studie IBM Institute for Business Value[2] dokládá, že náklady jsou prioritou číslo jedna pro drtivou většinu vedoucích pracovníků napříč obory:
[3]Náklady a měření efektivity jejich investice pochopitelně nemohou být jediným měřítkem pro poskytování služeb. Zároveň jde však o velice užitečný nástroj pro strategické rozhodování a jsme přesvědčeni, že dobře stanovené priority a design služeb založený na tvrdých datech typu analýzy nákladů a benefitů sehrají klíčovou roli pro budoucnost jakéhokoliv podnikání – knihovny nevyjímaje. Prezentované výsledky pocházejí z projektů, které v roce 2019 a 2020 financovalo Ministerstvo kultury ČR.
S výsledky výzkumu se můžete seznámit podrobněji v publikaci: Stejskal, Jan a kol. Měření hodnoty veřejných služeb (na příkladu veřejných knihoven). Praha : Wolters Kluwer ČR., 2013. 206 s.
[1] Viz např. Stejskal, J., Hájek, P., Řehák, T. (2019). The economic value of library services for children: The case of the Czech public libraries. Library & Information Science Research, 41(3), 100963
[2] COVID-19 and the future of business [online]. Dostupné z: https://www.ibm.com/downloads/cas/1APBEJWB.
[3] Tento text poskytl pro příspěvek Vojtěch Vojtíšek.
STEJSKAL, Jan. Jak se měří ekonomická efektivita ve veřejné knihovně?. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2020, 34(4) [cit. 2024-10-12]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/jak-se-meri-ekonomicka-efektivita-ve-verejne-knihovne
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|