Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2025 » Kamishibai – příběhy z kufříku
Kamishibai, tradiční japonské vyprávění příběhů prostřednictvím ilustrovaných karet vložených do dřevěného rámu, si v posledních letech získalo srdce mnoha knihovníků, pedagogů i dětí po celé České republice. Jsem moc ráda, že mohu být součástí této cesty. Jako lektorka a promotérka Kamishibai jsem měla příležitost proškolit, a hlavně nadchnout, již stovky knihovníků a učitelů a sledovat, jak si Kamishibai nachází své místo v knihovnách, školních třídách i na komunitních akcích.
Pro mě je Kamishibai nejen metodou, ale i srdeční záležitostí. Téměř při každé edukační lekci pro děti vyprávím příběhy pomocí divadla Kamishibai. Moje kolegyně využívá tento způsob také v jazykových lekcích pro dospělé Ukrajince a v Klubu němčiny. Pro všechny posluchače vždy nastává zvláštní okamžik: tiché očekávání, když se rituálně otevírá dřevěné divadélko a s každým novým obrázkem jsou vtahováni do příběhu. Stává se, že děti jsou na konci zklamané, že už příběh končí. Často se ozývá: „Nezavírejte ty dvířka, my chceme ještě!“
Kamishibai se dá využít nejen k vyprávění klasických pohádek či autorských příběhů, ale také jako nástroj pro zážitkové učení. V programu Chutné příběhy z celého světa jsem pomocí Kamishibai divadla a příběhu o starém toustu odvyprávěla recept, podle kterého jsme pak společně vařili. Děti tak nejen naslouchaly, ale také propojovaly vyprávění s vlastním smyslovým zážitkem a praktickým využitím.
Jedním z letošních milníků pro mě bylo vydání mého autorského Kamishibai příběhu Mazlíček pro Mínu, který ilustroval rakouský výtvarník Klaus Pitter. Příběh vznikl na základě poptávky od učitelek prvního stupně základní školy, které hledaly citlivě zpracované téma věnované dětské touze po vlastním zvířátku a odpovědnosti, která s jeho péčí přichází.
Příběh je doplněn metodikou včetně návrhů na tvůrčí dílny, které podporují práci s emocemi, empatií a praktickým uvažováním. Právě tato kombinace vyprávění a tvoření otevírá dětem prostor pro vlastní přemýšlení a sdílení zkušeností.
Za nejhodnotnější část edukační práce s Kamishibai ale považuji tvorbu vlastních příběhů. Když děti samy vymýšlejí své postavy, zápletky a připravují vlastní ilustrace, dochází k přirozenému propojení předmětů, jako je český jazyk, výtvarná výchova, etická výchova nebo přírodověda či vlastivěda. Zároveň si nenásilně osvojují první prezentační dovednosti, mluví před publikem, naslouchají, spolupracují – a to jsou kompetence, které budou potřebovat po celý život.
To, co mě těší snad nejvíce, je rostoucí komunita lidí, kteří se Kamishibai věnují s vášní. Vyvrcholením našich společných snah byla dubnová mezinárodní Konference Kamishibai 2025, kterou uspořádalo Nakladatelství Pasparta za podpory Fondu Česko-německé budoucnosti. Tato událost přilákala odborníky, knihovníky, pedagogy, influencerky a ambasadorky Kamishibai z různých koutů České republiky, Slovenska a Německa. Pozvání přijali i spolupracovníci z nakladatelství Don Bosco z Mnichova. Sdíleli jsme nejen teoretické poznatky, ale hlavně praktické rady, zkušenosti z terénu a nápady, jak Kamishibai kreativně zapojit do vzdělávání i komunitní práce.
Atmosféra byla nesmírně inspirativní. Bylo vidět, že Kamishibai opravdu funguje jako praktický nástroj, který propojuje děti, učitele i rodiče napříč generacemi a kulturním zázemím. Překvapilo mě, kolik inovativních přístupů se objevuje: interaktivní příběhy, inkluzivní materiály, tematické série reagující na aktuální společenská témata a různé doplňkové materiály.
Jednou z velkých předností Kamishibai je jeho jednoduchost a dostupnost. Pořízení dřevěného divadélka a několika souborů příběhů představuje relativně nízkou investici. Kufřík s příběhy je lehký, snadno přenosný a při jeho využívání nejsou potřeba žádné technické pomůcky, elektřina ani složité přípravy. Stačí otevřít divadélko a příběh může začít. Všichni posluchači mají díky velikosti ilustrovaných karet dobrý výhled, a proto je Kamishibai ideální pro skupinové čtení.
Kamishibai si získalo své nadšence i v malých obcích. Na Znojemsku, Břeclavsku a Kyjovsku knihovny s regionální funkcí začaly půjčovat nejen samotné divadélko, ale také soubory příběhů. Cílem je, aby v budoucnu měly knihovny zásobu souborů a mohli půjčovat Kamishibai podobně jako knihy školám i veřejnosti. Vím, že nás čeká ještě dlouhá cesta, ale věřím, že pořádáním workshopů, vzdělávacích a ukázkových lekcí a rozvíjením spolupráce mezi knihovnami, školami a nakladatelstvími se nám to podaří.
Kamishibai není jen metoda, ale cesta. Učí nás naslouchat, zpomalit, otevřít se příběhům a být jimi vtaženi a propojeni. Ať už jste knihovník, učitel, rodič nebo prostě jen milovník příběhů, Kamishibai vám nabídne něco neuchopitelně výjimečného. Pokud vás svět Kamishibai láká, neváhejte se zapojit. Kufřík s příběhy čeká, až ho otevřete.
SALAJKOVÁ, Ilona. Kamishibai – příběhy z kufříku. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(2) [cit. 2025-06-15]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/kamishibai-pribehy-z-kufriku
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|