Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2014 » Kampaň skončila, ale Česko mluví o vzdělávání dál
Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ uspořádala společnost EDUin, která se věnuje prosazování kvality v českém veřejném školství. Kampaň odstartovala loni v lednu a za pět měsíců se pod její hlavičkou odehrálo několik desítek akcí zaměřených na vzdělávání a jeho budoucnost.
Zájemci měli možnost zúčastnit se debat u kulatého stolu i na webových stránkách, regionálních seminářů Vize vzdělávání, několika setkání odborné veřejnosti nebo některé z padesáti dílen a prezentací v rámci dvoudenní akce „Zažij vzdělávání jinak“, jež pořádaly školy a občanská sdružení po celé České republice. Završením kampaně byla konference neziskových organizací působících ve vzdělávání nazvaná „Kvalitní výuka pro každé dítě v každé škole“, kterou spolupořádalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Hlavním cílem kampaně bylo podnítit veřejnou debatu o vzdělávání u nás a jeho budoucím směřování. Společně se zamýšlet nad otázkami týkajícími se témat jako motivace žáků, argumenty pro a proti selekci ve školství nebo společenská prestiž učitelů. „Smyslem kampaně bylo vysvětlit co největší části veřejnosti, proč vůbec je důležité umět dobře zformulovat, kam má vzdělání směřovat. Bez toho, že si jasně a srozumitelně pojmenujeme cíl, těžko můžeme hledat cestu,“ upřesnil Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin při zahájení kampaně. Kromě účasti na veřejných akcích měli lidé možnost přispět na webových stránkách projektu www.ceskomluvi.cz do různých anket nebo si vyzkoušet on-line hru simulující, jak bude vzdělávání vypadat za pětadvacet let.
I když se do kampaně tou či onou formou zapojily stovky účastníků, jednalo se především o lidi, kteří se ve vzdělávání již nějakým způsobem angažují. Velkou část veřejnosti se zasáhnout nepodařilo. I tak si kampaň může započítat jeden podstatný úspěch. Souběžně s ní probíhala veřejná konzultace ministerstva školství, jejímž výstupem je návrh „Strategie rozvoje vzdělávání do roku 2020“. Do tohoto dokumentu, který má určit směřování českého školství na příští desetiletí, se promítla i některá zjištění z kampaně „Česko mluví o vzdělávání“, jako například potřeba metodické podpory učitelů a škol hlavního vzdělávacího proudu jako nejrozumnější cesta ve snaze snížit míru selekce v našem vzdělávacím systému.
Tato souhra je velmi významná, a to z několika důvodů. To, co nám v České republice stále chybí, je širší shoda na cílech vzdělávání a kontinuita vzdělávací politiky, která by přesáhla rozpětí jednoho volebního období. Zapojení veřejnosti do debaty je běh na dlouhou trať, ale kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ učinila v tomto směru významný krok. Její závěry se staly odrazovými můstky pro další iniciativy.
Významným závěrem kampaně bylo zjištění, že školská reforma z roku 2005 se ubírala správným směrem. Vzniklé programové dokumenty jsou kvalitní a není důvod chystat reformu jinou. Přínosnější je zhodnocení reformy a doplnění toho, co v ní schází. Tím chybějícím článkem je systematičtější podpora učitelské profese.
Na učitele a učitelky jsou kladeny čím dál větší nároky. Musí zvládnout rozmanité vzdělávací potřeby dětí, splnit cíle stanovené ve vzdělávacích plánech i narůstající administrativu. Pro kvalitní výkon své profese proto potřebují průběžnou podporu. Profesní růst pedagogů se neobejde bez pomoci zkušených mentorů. Dále je třeba, aby ředitelé škol byli skutečnými lídry, kteří dokáží motivovat a vést tým k dobrým výsledkům. Jen tak si učitelské povolání získá prestiž v očích společnosti.
Veřejné ocenění vynikajících pedagogů, kterých je u nás celá řada, je záměrem projektu „Chci učit“. Projekt nabídne filmové portréty učitelek a učitelů na českých základních a středních školách, které budou ke zhlédnutí na webu chciucit.cz. Návštěvníci stránek budou moci navrhnout další učitele, kteří by si filmový portrét zasloužili. Zahájení projektu „Chci učit“ se plánuje na letošní březen.
Tím však iniciativy, které chtějí rozhýbat české vzdělávací vody, nekončí. Dalším projektem, který vzešel z kampaně, je nově připravovaný web „Česko pro vzdělávání“. Projekt staví na přesvědčení, že pro kvalitu veřejného vzdělávání může něco udělat téměř každý: od rodičů školních dětí, přes učitele, vedení škol, zastupitele obcí zřizujících školy, až po knihovníky a pracovníky vzdělávacích organizací.
Členové zastupitelstev se na stránkách dozvědí, jak mohou zkvalitnit výběr vedení školy, kterou jejich obec zřizuje, rodiče tu najdou zdroje informací z oblasti vzdělávání a získají inspiraci, jak začít spolupracovat se školou, kterou navštěvují jejich děti. Prakticky pojatý web bude pamatovat i na novináře, pracovníky neziskových organizací či zaměstnance firem.
V dnešní době se dětem i dospělým nabízí čím dál víc vzdělávacích možností. Kampaň potvrdila vzdělávací přínos institucí jako knihovny, muzea či domy dětí a mládeže. Děti se mimo školu mohou naučit mnoho užitečného, z jejich vysvědčení se o tom však nedozvíme. Způsob, jak poznatky získané neformální cestou doložit, nabízejí digitální odznaky. Tato novinka si do České republiky našla cestu teprve nedávno. První česká platforma, která udělování odznaků umožňuje, se nazývá Veriod. Na tomto projektu se podílí také společnost EDUin, která v digitálních odznacích spatřuje možnost, jak dokládat a ověřovat neformální vzdělání.
Také další odnož kampaně, projekt „Města vzdělávání“, vychází ze současného trendu, kdy škola přestává být jediným místem, kde se děti mohou něco naučit. Projekt se rozbíhá ve čtyřech českých městech, která se rozhodla využít výzvy společnosti EDUin: Žďáru nad Sázavou, Svitavách, Kutné Hoře a Dvoře Králové. „V projektu nám jde o to, abychom pomohli propojit školy, místní samosprávu, volnočasové organizace, muzea, knihovny, podnikatele a další subjekty. Pokud se jim podaří navázat užší spolupráci v oblasti vzdělávání a vzájemně se podporovat, bude to přínosem pro celé město,“ vysvětluje Iva Tahová, koordinátorka projektu Města vzdělávání.
Společnost EDUin v zúčastněných městech nejprve provedla průzkum mezi místními lidmi, který zjišťoval kvalitu a nabídku vzdělávacích možností a volnočasových aktivit. Dále bude EDUin působit v roli konzultanta, který místním organizacím pomůže stanovit si priority dalšího rozvoje vzdělávání ve městě a vytvořit společnou strategii, která vyjde vstříc potřebám místních obyvatel. Strategické dokumenty jednotlivých měst by měly být hotové letos v červnu.
Důležitým záměrem projektu je podnítit místní organizace k akci, která je propojí na praktické rovině. Takovou akcí může být třeba obnova nějaké místní tradiční akce – hodů, stavění máje, k níž přispěje místní muzeum výstavou o její historii, základní umělecká škola vystoupením a místní podnikatelé sponzorským darem. Jinde může mít počáteční výstup podobu „mapy“ místních sociálních služeb, která učitele nasměruje na vhodné odborníky a umožní jim včasné řešení situací žáků, kteří se dostali do problémů. Pro sdružení působící na menším městě je vzájemná koordinace a možnost „domluvit se“ klíčová. Velkou pomocí může být například společný plán akcí pořádaných ve městě v průběhu roku. Pokud se na něm organizace dohodnou předem, odpadne jim problém s tím, že by si přetahovaly účastníky.
Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ vnesla do debaty o českém školství důležitá témata jako je podpora učitelské profese a její prestiže, význam neformálního vzdělávání a potřeba propojování učení ve škole a mimo školu. Její závěry se promítly do návrhu Strategie 2020, jež je významným dokumentem, který určí směr českého vzdělávání. Ukázalo se, že namísto další vzdělávací reformy potřebujeme debatu, jíž se budou účastnit odborníci, politici i veřejnost a která povede k širší shodě a sdílené kultuře vzdělávání. Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ ukázala české veřejnosti možnosti, jak k tomuto cíli začít společně směřovat.
POHL, Olga. Kampaň skončila, ale Česko mluví o vzdělávání dál. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2014, 28(1) [cit. 2024-10-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/kampan-skoncila-ale-cesko-mluvi-o-vzdelavani-dal
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|