Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2024 » Knihovna hmatem: Rozvoj dovedností dětí s LEGO WeDo na Půdě v Městské knihovně Polička
V dnešní době, kdy se informatické myšlení a digitální gramotnost stávají nedílnou součástí základního vzdělání, se i knihovny snaží nabídnout programy, které tyto dovednosti rozvíjejí. U nás v Městské knihovně v Poličce a jejím třetím oddělením – Centru technického vzdělávání Půda se již pět let věnujeme robotice a makers kultuře. Návštěvníci se mohou seznámit nejen se vzdělávacími roboty, ale také technologií 3D tisku a řezacího laseru. Jednou z vděčných aktivit pro veřejnost i školy, zaměřenou zejména na děti mladšího školního věku, je Lego robotika, kde využíváme stavebnice Lego WeDo 2.0 Education.
LEGO WeDo není jen stavebnice, ale nástroj, který dětem umožňuje tvořit, stavět a programovat nejen podle návodu a tutoriálů, ale také vlastní projekty. Práce s malými stavebními díly zlepšuje jemnou motoriku, což je klíčová dovednost pro psaní, kreslení a další manuální činnosti. Navíc konstrukce modelů z jednotlivých částí podporuje logické myšlení, prostorovou představivost a systematický přístup k řešení problémů.
První jednoduché projekty jsou připraveny i s motivací přímo v aplikaci Lego WeDo, kterou jsme instalovali na tablety i notebooky. Na tyto projekty navazuje projekt vozítka, které skrze rozšíření vede až k propojení s vozítkem z druhé stavebnice. Tyto projekty slouží jako úvod do světa mechaniky a programování. Děti tak začínají základními projekty podle návodů, které pak dále rozšiřují. Stavebnice, kromě klasických Lego kostek, obsahuje programovatelnou kostku, jeden motorek, senzor vzdálenosti a senzor náklonu. V záložce inspirace pak najdeme další typy konstrukcí s náměty na jejich dokončení. Pro seznámení s aplikací a pro začátek určitě doporučuji vyzkoušet některý z prvních projektů. Jakmile si děti osvojí základní principy, mohou se pustit do složitějších úkolů, kde je třeba model nejen postavit, ale i vylepšit a doplnit o vlastní prvky. Tento přístup podporuje kreativitu a umožňuje dětem experimentovat, tvořit vlastní návrhy a rozvíjet fantazii.
Často to jsou různá autíčka a vozítka, ale jedním z takových projektů bylo třeba počítadlo okruhů pro autíčka na autodráze. Například v období Vánoc u nás děti v rámci adventní výzvy staví vánoční stromečky, které se otáčí, hrají a blikají. Na jaře je to velikonoční zajíček nebo robot pomáhající s kreslením kraslic, v létě zase větrník. Inspirace z internetu poskytuje neomezené možnosti pro tvorbu dalších modelů. Děti tak mají možnost neustále objevovat nové způsoby, jak využít stavebnici. Na našich vesmírných příměstských táborech stavíme model „sluneční soustavy”, kde planeta Země obíhá kolem Slunce. Oblíbený je třeba také vrtulník nebo formule.
Pro školy připravujeme program „Já robot“, kde děti navrhují, prezentují a nakonec staví a programují zjednodušený prototyp jejich vlastního robota nebo se staršími stavíme formule a řešíme jejich rychlost a připojujeme senzory. Dobré je, když děti pracují ve dvojicích a mohou tak sdílet své nápady. Pro vybrané aktivity připravujeme pracovní listy. Metodika pro práci s žáky 1. stupně základní školy vznikla i v rámci projktu PRIM (Podpora rozvoje informatického myšlení) a je k dispozici mezi učebnicemi na serveru iMyšlení.
Děti rády své zkušenosti sdílí s ostatními a tak se přirozeně vzájemně učí. Stavebnice máme volně k dispozici v otevírací době Půdy. Školy si domlouvají termín a zaměření workshopu dopředu. Kromě sezónních výzev (Vánoce, Velikonoce) děti vždy před svým odchodem stavebnice rozebírají a uklízejí podle plánku, to by mělo udržet stavebnice v pořádku pro další návštěvníky. Přesto občas nacházíme součástky, které ukládáme do speciální krabičky a jednou za čas je potřeba sady stavebnic zkontrolovat a zkompletovat. Pro kontrolu využíváme tabulku s přehledem dílků. Důležité je také myslet na pravidelné dobíjení baterií.
Jednou z největších výhod LEGO WeDo je jeho jednoduchost. Stavebnice je navržena tak, aby byla přístupná i pro mladší děti, které se teprve učí základům mechaniky a programování. Prostředí pro programování je intuitivní a umožňuje dětem rychle se zorientovat a tvořit vlastní projekty. Aplikace Lego WeDo je pro tablety i počítače, její součástí jsou metodiky pro první i pokročilé projekty se vzorovými příklady programování. Programovatelnou kostku lze také připojit jako rozšíření do programovacího prostředí Scratch a propojit tak virtuální svět, například nějaké hry s tím fyzickým reprezentovaným robotem.
Bohužel, LEGO WeDo se již neprodává, nahradila ji o něco dražší stavebnice Lego Spike Essential. Také tato nová stavebnice s sebou přináší nové možnosti včetně pěkných metodik. Obdobnou robotickou stavebnici, kterou na Půdě využíváme je VEX go. Pro starší děti pak máme také starší stavebnici Lego Mindstorms, VEX Iq a nebo poměrem cena výkon zcela bezkonkurenční programovatelná deska BBC micro:bit v kombinaci s Wonder building kit 32v1 od firmy Elecfreaks, která je kompatibilní s dílky Lego Technic. Jak je vidět, knihovny mohou být nejen místem pro četbu, ale i pro rozvoj technických dovedností, které budou děti v budoucnosti potřebovat, a kde jinde propojovat roboty s příběhy nejen z knížek.
ŠANDOVÁ, Hana. Knihovna hmatem: Rozvoj dovedností dětí s LEGO WeDo na Půdě v Městské knihovně Polička. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2024, 38(3) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/knihovna-hmatem-rozvoj-dovednosti-deti-s-lego-wedo-na-pude-v-mestske-knihovne-policka
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|