Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2015 » Knihovníci píší o knihách a knihovnách: tisková zpráva
Kolik jste vy nebo vaše knihovna napsali tiskových zpráv? A kolik z nich se dostalo dál než do e-mailových schránek vašich adresátů? Aby vaše námaha a časová investice nepřišla vniveč, je dobré při psaní tiskových zpráv dodržovat několik zásad.
Nejdříve je třeba si uvědomit smysl tiskových zpráv. Ty jsou totiž jedním z nástrojů tzv. media relations (vztahy s médii, podobor public relations). Tiskové zprávy píšeme proto, abychom oslovovali veřejnost prostřednictvím médií, a tím informovali nejen naše návštěvníky o významných událostech a akcích pořádaných v knihovně, případně o novinkách a změnách.
Na internetu si můžete velmi snadno nalézt vzory i vyobrazené struktury tiskových zpráv. Nejčastěji mají podobu obrácené pyramidy. Jedná se o jednoduchou a přehlednou stavbu, v níž horní část stránky uvádí nejdůležitější informace a postupně se text dostává do větších a větších podrobností.
Proč tomu tak je? Protože novináři vybírají z obrovského množství různě zajímavých informací a nemají čas tiskové zprávy zdlouhavě pročítat. V záhlaví stránky zkontrolují instituci, která tiskovou zprávu vydala, a ověří si tak důvěryhodnost zdroje. V hlavičce by také mělo být uvedeno, že jde o tiskovou zprávu, a text je tedy použitelný pro další šíření. Dále se rozhodují podle prvních řádků. Na prvním řádku by se měl objevit krátký, výstižný, poutavý a popisný titulek, který v ideálním případě donutí novináře pokračovat ve čtení. Následovat by měl tzv. perex, což je odstavec obsahující veškeré důležité informace a v první řadě všechny odpovědi na základní novinářské otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Jak?
V dalším odstavci uvádíme rozšiřující informace a vyjádření aktérů. Zde se nabízí ideální prostor pro použití oživujících citací. Ty na rozdíl od popisného textu dodávají tiskové zprávě dynamiku příběhu. V následujících odstavcích pak uvádíme další souvislosti, kontext a nejrůznější podrobnosti. Citace aktérů se snažte napsat ve svém textu co nejdříve. Nikdy nemůžete vědět, kolik řádků tiskové zprávy si vlastně novinář přečte a kolik jí nakonec upotřebí. Pokud ji nepoužije celou, bude ubírat od konce. Proto stěžejní informace piště vždy na začátek zprávy. Na závěr nezapomeňte uvést kontakt na vaši knihovnu a autora.
Krom samotné stavby tiskové zprávy je třeba dávat si pozor i na její délku. V nejlepším případě by neměla přesahovat jednu až dvě strany A4 a obsahovat příliš mnoho informací. Pokud ale potřebujete sdělit informací více, je lepší vytvořit větší množství tiskových zpráv. Používejte vždy smysluplný a jednoduchý jazyk, vyvarujte se odborným termínům oboru, nepoužívejte žádná složitá souvětí, trpné rody, žádné zdrobněliny ani superlativy.
Ke psaní vždy zvolte bezpatkový font (např. Calibri), který se v elektronické podobě lépe čte, a pokud to není vyloženě nutné, nevkládejte přímo do textu tabulky, grafy ani obrázky. Na druhou stranu ale vizuální prvky zvyšují atraktivitu textu u budoucích čtenářů. Mnoho lidí si v novinách nejdříve prohlédne titulek a obrázky, proto k tiskové zprávě přiložte jako přílohu i vhodné obrazové informace, zajímavé fotografie, plakátek na událost v knihovně apod., které do článku vloží novinář. Vždy však dbejte na dostatečnou tiskovou kvalitu vámi dodaných grafických doplňků.
Velmi důležité je i samotné odeslání tiskové zprávy. Pokud zasíláte zprávu e-mailem, do předmětu uveďte, že se o tiskovou zprávu skutečně jedná. Novináře oslovte celým jménem a buďte k němu milí. Když mu do těla e-mailu zkopírujete titulek i úvodní odstavec vaší tiskové zprávy, ulehčíte mu jeho drahocenný čas. V e-mailu můžete také popsat obrazové přílohy.
Pokud byste si chtěli o tiskových zprávách a o media relations přečíst více, doporučuji vám knihu novináře Jana Tomandla Jak účinně oslovit média, případně jeho blog o vztazích s médii a krizové komunikaci jakoslovitmedia.cz. Vzor tiskové zprávy naleznete zde.
Zdroje:
ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 239 s. ISBN 978-80-210-5825-5.
SOTONA, Jan. Jak správně napsat tiskovou zprávu – PR manuál. Studio20 [online]. [cit. 2015-08-22]. Dostupné z: http://www.studio20.cz/jak-spravne-napsat-tiskovou-zpravu-pr-manual/
TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 978-80-251-3457-3.
CHALUPNÍK, Radim. Knihovníci píší o knihách a knihovnách: tisková zpráva. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2015, 29(3) [cit. 2024-10-08]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/knihovnici-pisi-o-knihach-knihovnach-tiskova-zprava
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|